Sigtuna-Stäket, Kungsängen-Tappström

Två turer på östra Mälaren;
I lördags (3/2) Sigtuna till Kallhäll. Sigtunafjärden hade ca 3 cm snö, men höll man sig på nordost sidan var snön inte vindpackad och utgjorde därför inget hinder. Skarven och hela vägen ner till Munkholmen var isen till ca 70% täckt av vindpackad snö som gjorde åkningen lite ryckig. Från Munkholmen och ner till Stäket var det kanske 40% vindpackad snö. Vi klev av isen ca 1 km norr om Stäket, isen hade mycket ojämn tjoklek. Vi kom aldrig ut på isen S. om Stäket, så vi promenerade till Kallhäll. Jag tippar på att medelistjockleken för hela turen var runt 15 cm.
I söndags (4/2) Kungsängen-Tappstöm via Långtarmen. Detta var en drömtur! Görväln hade 30% vinpackad snö, måttligt kul, men sen, hela Näsfjärden och Brofjärden hade 5-10 cm nyis med ett rimfrostlager som bara prydde sin plats. Vi tog vägen via Eldgarnssundet, men jag tror att Norrsundet var bärigt (vi såg åkare). Norrsundet var nog ett bättre vägval då vi fick ploga oss genom snö. Sundet N. Götholmen hade kanske 5 cm is, tunnare vid udden. Långtarmen beskrivs bäst som alla skridskoåkares dröm. Hård nordanvind i ryggen, perfekta 4-10 cm tjocka isar (vi skippade dock 4 cm avsnitten, de gick att åka runt). Jag har aldrig hört isen spraka och knaka och råma som igår, nästan så man blev lite skraj. En del omdåden hade lite äldre is med snö, men följer man gamla spickor där vatten runnit upp (och smält snön) är det som att åka på en slingrig nyasfalterad väg i vinterlandskap. En brasklapp- se upp för snöfläckar på nyisar, snön isolerar och därför kan isen vara mycket tunn under snön (jag höll på att plurra...). Detta är ytterligare en anledning att följa gamla sprickor där ingen snö finns. Vidare tycks isen ligga runt hela Lovön och Kärsön, jag har dock ingen uppfatting om hur tjock den är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
1145 Uppsala och Sigtuna? Israpporter 1
smiguli isläget runt sigtuna Israpporter 0
tegin Kungsängen-Sigtuna Israpporter 0
Presens Bra is Upplands Väsby -- Sigtuna Israpporter 0
Essi Kungsängen-Sigtuna? Israpporter 9
Presens Förändring isläge Kungsängen - Sigtuna? Israpporter 1
malinl Kungsängen-Sigtuna Israpporter 0
cwmint Sigtuna-kanonisbana Israpporter 1
BJ Sigtuna-Kalhäll kanonbra Israpporter 0
Mälaris, Kungsängen-Sigtuna Israpporter 0
Upsala - Sigtuna Israpporter 1
Vintern är här - Garnsviken Sigtuna KANON IS Israpporter 0
is i norra storstockholm & sigtuna? Israpporter 0
Boots Hässelby - Kungsängen? Israpporter 1
magnuspalm Isläget Hässelby - Kungsängen? Israpporter 11
lea7194 Isläget Kungsängen: kanonis! Israpporter 3
bastorn Uppsala-Kungsängen, 31/1 Israpporter 0
usilfver Kungsängen - Skarholmen (Uppsala) Israpporter 0
BJ Kungsängen-Uppsala Israpporter 1
lea7194 Plogat: Kungsängen/Mälaren Israpporter 0
lea7194 Kungsängen-Mälaren Israpporter 3
Kung Stalle Kungsängen! Israpporter 2
Outsidern Kungsängen - Tappström Israpporter 1
Mao Kungsängen - Hässelby strandbad Israpporter 0
lantis Norr om Kungsängen Israpporter 0
björnmannen Kungsängen? Israpporter 0
Kalmarviken-Kungsängen Israpporter 1
Kungsängen-Adelsö Israpporter 0
Alvik-Kungsängen?? Israpporter 0
Snö vid Kungsängen? Israpporter 1
Kungsängen-Runsa(?) Israpporter 0
Kungsängen-Erikssund Israpporter 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.