Sigtuna-kanonisbana

Idag har jag provat isbanan personligen och modifierar nu min rapport. På Sigtunafjärden (utgångspunkt Sigtuna), finns en lång plogad bana. Den går nu ända ned till Steningeviken, till badet, som är en fin rastplats mitt i solen. Man kan besöka Steninge Slott med utställningar och servering, men då får man gå några hundra meter i snö. Om man åker rundbanan samt fram och åter till Steninge, blir det 18 km. Den nyplogade banan från Munkholmens södra udde till Steninge är bäst. Nästan inga längsgående sprickor och hård fin kärnis under. Idag var det också minst folk där. Det är inte farligt ändå, och dom flesta håller sig i närheten av korvståndet på isen i Sigtuna, där det var svart av folk. Även rundbanan har bra is. Naturen kring banan är fin, inga höghus o. dyl. i sikte. Sigtuna är också sevärt och har många serveringar utöver den på isen.

Det går pendeltåg till Märsta och anslutande buss till Sigtuna.
Ett tips till dig som är bilburen, starta i Steninge! Om du kommer söderifrån tag vänster i rondellen vid Statoil i Märsta, följ skyltar mot Steninge. Alldeles där allén börjar finns en stor upplogad parkeringsplats. Parkeringskaoset i Sigtuna var påtagligt redan idag, lördag.
Plogfordon körde oavbrutet idag och höll banan i topptrim. Det gör också att man ser sprickorna. Tack till kommunen och dom som sponsrar banan.
\C
 
Uppdatering

Stockholmstraktens sportlov har inletts och banan i Sigtuna finns kvar. Tyvärr är det betydligt mer sprickor nu, så ta det försiktigt. Man har anlagt en grillplats på Broholmen och plogat bana fram till stranden. Där finns fyrfat och ved.
\C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.