Sele, herr!

ny säsong = byta ut sliten utrustning = lägga ut en massa pengar = blir riktigt kul när det blir rätt / riktigt tråkigt när det blir helt fel!

Till saken! Jag ska köpa ny sele men kan inte bestämma mig vilken jag ska inhandla! Har haft allt från petzl till black diamond. MEN, alla hittills har varit en he***te när man har en massa kilar, quickdraws och annan skit hängandes!

Jag letar efter en sele som sitter gott även med en del utrustning, funka bra till både led och sportklättring samt inte väga allt för mycket...! Har ni några bra tipps??

Ha de gott i värmen!
 
Hej,

själv har jag precis beställt en Petzl Adjama efter att ha prov klättrat med min brors. Jag tycker att man får plats med allt man behöver på Adjama (både när det gäller trad och is...)

Det är nog ingen sele för den som vill aida mycket, lite för smala bensligor/bälte för det, men däremot är den mycket lätt och smidig.

Min senaste Sele var en Calidris (Petzl) som jag var mycket nöjd med, även den kan jag rekommendera, men den tar lite mer plats i ryggsäcken.

Det bästa är som du antagligen vet att gå till en butik där du har möjlighet att prova att hänga i selen och på så vis prova dig fram till rätt sele.

lycka till!
Felix
 
Jag har en RE Kosman (utan snabbspännen). 499:- på northstar. Den sitter jättebra (på mig, that is) och har vanliga, vettiga utrustningsslingor. En "vanlig" sele helt enkelt, utan trams – den har vad som behövs och inte så mycket mer. Jag köpte den efter att ha retat mig på den osköna, svindyra, fula Calidris i sju år.
 
WC eller DMM

Om du vill ha en sele med sjyst support samt manga utrslingor, da ska du ga for Wildcountry eller DMM, jag vet att Wildcountry har en sele med 7 utrslingor
 
Arcteryx gör selar med stora utrustningsslingor, jag har aldrig haft problem att få plats med allt. Den sitter såklart inte lika bekvämt med mycket utrustning som utan, men jag vet inte om den är värre än andra selar.

Tyvärr ganska är Arcteryx-grejer ganska dyra i Sverige.
 
Bröstsele/utrustningsslinga

Du slipper racka på/av så mycket - bara att hänga på. Du kommer åt prylarna lättare om du använder kroppen (=höften) för att kila fast dig någonstans.
 
Har en Petzl Adjama som jag är riktigt nöjd med. Klättrar visserligen bara sport så det blir sällan speciellt mycket som hänger i slingorna men vilken sele du än väljer så blir den obekvämare desto mer man hänger dit. Det blir lite att kompromissa mellan en lätt sportsele och en lite kraftigare och tyngre sele för längre turer som klarar mer utrustning. Är nog svårt att få båda i samma sele...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.