Råd inför köp av sele + skor

Ska inköpa sele och skor.
De kommer användas både inomhus och utomhus.

Är det något jag bör tänka på, eller är det bara att köpa ett par skor som passar och sen köpa en sele som ser fin ut?

Mvh
/Linus
 
Inte så kinkigt...

Köp ett par skor som sitter så tight som möjligt (utan strumpor) utan att du får ont av dem. Sen ska du nog inte ha för mjuk (tunn) sula på dina första skor, för då är det jobbigt att stå på smala lister.

Sele är ännu mindre kinkigt. Jag använde den enklaste, billigaste Rock Empire-selan ett par år, tills jag tröttnade på att den bara hade en utrustningshängare. Inga problem när man topprepar, men lite opraktiskt om man ska leda.

Köp nåt som verkar prisvärt. När du har klättrat ett par år så har du säkert skaffat dig en bestämd uppfattning om precis vad du vill ha.

/ Lennart
 
Ifall du har möjlighet att provhänga i selen i butiken så är det aldrig en dålig idé.

Annars är det väl bara att köpa den billigaste som som känns vettig på. Alltså att den inte har någon kastrerande extrafunktion eller dylikt. Rock Empire samt Singing Rock är billiga, funktionella märken som brukar ha selar under 400kr.

I början är det väl bara att köpa ett par skor som känns lagom bekväma. Senare ifall du klättrar mycket kommer du säkert vilja ha en mera "sportig", asymetrisk och supertajt sko. Fast det är inget du behöver fundera på i dagsläget.
 
Köp bekväma skor och en billig sele. Just selar tycker jag man kan hitta många bra i de lägre prisskikten. Det kan vara bra att först köpa billigt och köpa bättre när man vet vad man vill ha. Glöm dock inte att provhänga i den. :)
Vad gäller skorna så tycker jag det viktigaste är att man kan ha på dem ett tag utan att det gör ont.
Själv gick jag på myten om små skor vilket gör att jag egentligen borde skaffa nya till utomhusklättringen. De pengarna är bättre att lägga på annan utrustning tills man har kommit till en nivå där för små skor verkligen är till någon nytta.
 
Min nasta sele kommer att ha (minst) 4 utrustningshangare. Jag leder nufortiden och det smidigaste ar att hanga alla mojanger pa selen sa man slipper en extra rackslinga. Varfor kasta bort 400 spann pa en sele som du inte ar nojd med nar du borjar leda om ett ar eller sa?
 
För små skor är dumt

Håller med föregående om att man ska undvika för små skor. Själv har jag samlat på mig ett antal skor under årens lopp. Jag har i dag tre par jag använder kontinuerligt. Först och främst ett par ganska stora skor jag kan gå omkring i en hel dag och vifta med tårna i. Sedan har jag två par tajta skor när jag ska försöka klättra svåra turer/problem.

Generellt kan jag säga att det är ganska sällan jag tar av mig de stora skorna. Det ska precis på gränsen för att jag ska behöva det extra sticket och den extra kantstyvheten som mina "värstingskor" levererar.

Har man nu ändå råkat köpa ett par för små skor rekommenderar jag att man tar dem till en skomakare och töjer ut dem. Kostar ca 50,-, värt varje öre!
 
lillajag; sa:
Min nasta sele kommer att ha (minst) 4 utrustningshangare. Jag leder nufortiden och det smidigaste ar att hanga alla mojanger pa selen sa man slipper en extra rackslinga. Varfor kasta bort 400 spann pa en sele som du inte ar nojd med nar du borjar leda om ett ar eller sa?

Helt fel.
Antalet hängare har inget med priset på selen att göra; det är inte hängarna du betalar extra för, det är märket.

Köp en billig sele (under 400 är inget problem!), MED 4 hängare.

/Per
 
Håller med precis

Jag håller med. Köp en prisvärd sele med 4 hängare.

Anledningen till att jag först köpte ett par selar med 1 hängare var att de är justerbara XXS-XXL så att både jag och barnen kunde använda dem. Funkar som sagt bra till topprepning.

Numera har jag en med 4 hängare.

/ Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik af Essingen Drömticks inför våren Sportklättring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.