samma gamla funderingar...

Hej alla,

Här kommer en gammal klassiker.
Ska köpa min första racer och letar begagnat. Vill som alla andra ha så bra prylar som möjligt för så lite pengar som möjligt..
Vad jag funderar på egentligen är hur mycket åldern på en cykel har betydelse?
Alternativ ett är en 2004års Specialized Trek 1500 med Ultegra system. Har gått ca 1500mil.Är detta en cykel som fortfarande efter 5 år håller hög kvalité?

Det andra alternativet jag har är en 2007 års Specialized Allez sport. Här är ju cykeln nyare men vad jag med mina knappa kunskaper kan läsa mig till så är det något sämre komponenter (105 fram och Tiagra bak). Alltså nya cykel med lite "sämre" komponenter eller en 5 år gammal cykel med finare grejer..

Vad är viktigast? Ledsen att jag tjatar vidare på det vanligaste samtalsämnet på forumet men jag hittar verkligen ingen tråd som behandlar detta... åtminstonde inte dessa två cyklar.

Tacksam för hjälp!

/Simon
 
Sitter här och funderar lite på saken, jag renoverade min gamla scott mountainbike nu i veckan 10år utan någon riktigt ingående service förutom justering av växlar och smörjning av kedjan. Cykeln i fråga är ingen speciell utan snarare "billig" när den köptes (5k) Kan säga att det inte är växlarna som avgör cykeln. Rengjorde bara dessa med avfettningsmedel och de fungerar hur bra som helst nu ser till och med nya ut trots dom nästan är shimanos billigaste. Det som var lite slitet var bakkransen (HG50) och sen fram dreven också något billigt från shimano. Men växlarna är som nya och fungerar nu utan problem. En annan femma är det med naven som antagligen var riktigt billiga. Där i är det SLITET! så pass slitet att jag funder på att köpa helt nya hjul men tyvärr har jag inte riktigt råd. Dom hade urgröpningar ur konerna som inte var allt för mysiga att se... montera ihop naven i alla fall med nytt fett och dom rullar, men dom rullar med lite hack som inte är helt mysigt...

Därför funderar jag nu lite mer på cyklarna om jag jämför med min egen.

Frågor som dyker upp på den äldre cykeln...

1. Har dom skött servicen på den bra? (bytat kedja när denna har blivit för sliten (var 300mil enligt vad jag har hört) så att man inte behöver byta framdreven som kostar rätt mycket på ultegra)

Jag har inte gjort det på min, framdreven verkar inte vara 100% nöjd med den nya kedjan som jag har satt på nu. Fast dom inte ser så slitna ut...

2. Ser den nuvarande kedjan och framdreven fräsha ut, kan man nog anta att fråga 1 stämmer.

3. Gissar att det är fina nav om den har så fina växlar, är det så? och ifall det är så, hur mycket slits fina nav jämfört med "fula"? Är dom slut efter 1500mil?

Frågor för den nyare...

1, Hur långt har denna rullat, den kan ha rullat tillräckligt långt för att vara behov av nya framdrev den med. Verkar kedjan/framdreven slitna eller ser de fortfarande fräsha ut?

2, Har den bra nav trotts att dom har snålat ner på växlarna?


Detta är väl dom viktigaste frågorna enligt mig, Vad det är för växlar spelar nog riktigt liten roll. Den största skillnaden där är väl vikt och snabbhet/känsla i växlningen. Men när detta väl är gjort antar jag att det är skitsamma vad det står på dom om man är en glad amatör, har jag rätt?

Det som nog spelar större roll är hur slitna "slit" delarna som sitter på är, bakkransen och kedjan är billiga att byta ut och det bör du nog göra direkt för att själv hålla koll på hur långt detta har rullat. Framdreven får man nog undersöka rätt noga för att se hur slitna dessa är, jag tyckte det var svårt och fråga på cykelcity på min cykel, de sa att jag nog skulle byta ut det. Jag blev snål och känner nu på känslan och under växlingar att dreven fram inte är som dom borde va... inte kul.

Det viktigaste är nog naven, testa plocka av ett hjul och håll i axeln och sätt snurr på hjulet, känner du ojämnheter/hack så är navet slitet, om inte så är det bra.

För att komma till en slutsats så hade jag nog kört på den äldre cykeln om denna är i bättre eller lika bra skick som den nyare. Om inte så hade jag kört på den nyare.

Dyra delar är framdrev och nav. Nav också det som är svårast att fixa till, framdreven kostar mest bara en jäkla massa pengar men är lätt att få på när man väl köpt dom.


/ Detta är egna erfarenheter efter en rekonditionering av min cykel. Därför inget du bör gå 100% på. Jag vill gärna att någon annan också ska svara för att se om mina erfarenheter/spekulationer stämmer med andras?
 
Detta är väl dom viktigaste frågorna enligt mig, Vad det är för växlar spelar nog riktigt liten roll. Den största skillnaden där är väl vikt och snabbhet/känsla i växlningen. Men när detta väl är gjort antar jag att det är skitsamma vad det står på dom om man är en glad amatör, har jag rätt?
?

Många kloka synpunkter... men det viktigaste av allt måste väl ändå vara storlek och ramgeometri?

Sen så skulle det vara intressant att veta prisskillnaderna. För precis som nämnts så är det ju ganska dyrt att byta ut slitna ultegra prylar. Alltså om inköpspriset på treken + kostnad för uppfräschning matchar priset på Specialized hojjen.

En tanke jag får är att om man har en toppspecad hoj så har man nog cyklat mer än gemene man, dv s risk för mycket slitage... men å andra sidan så kanske har mer intresse av att sköta den.

Så lyssna på ohlinj´s råd... men glöm inte att kolla upp så att du får rätt storlek och en geometri som passar dig.

Thomas
 
Jag bugar och bockar för era uttömmande svar! Fantastiskt att man kan få sån hjälp!
Jag ska kolla upp hurpass välvårdade cyklarna är. Vad gäller priset så är det i princip samma på båda 6-7000:-. Trek cykeln kostade ny (2004) 17000:- och Specialized kostade som jag förstått det ca 12000:- (2007).
 
Storlek och utrustning. Är prioriteringarna jag skulle göra. En cykel skall passa i storleken.
Bra utrustning behöver inte alltid helbytas utan en renovering kan ge väl så gott resultat.
Allt annat lika och priskillnad som nya 1-3 är det ingen sak att den dyrare bör väljas.....
Att byta ut lagom är den ekonomiske renoverarens balansgång. Har precis helrenoverat en juniorracer och det blev billigt och ägaren helnöjd. Men smaken är som baken....
 
Har köpt beg cykel i somras

Det vart en cykel till i somras. Så nu har man en cykel med lås för stadsturer (Skeppshult ARC) en Merida Mats 500 till skogsturer och nu en Merida 903 för cykelpendling till jobbet.

Storlek på ram
Sedan Augusti till nu har jag avverkat 130 mil på Merida 903. Mina turer är på 18,5 km = 35 minuter. Har under dessa månader inte justerat om sadel/styre/vinklar hit och dit. Funder däremot på att byta sadel. Ju längre tid man tilbringar på en cykel ju viktigare blir det att storleken är rätt. För 35 minuter Njet inte specielt viktigt.

Komponenter
Mats 500 har Decor med XT bakväxel
903 har Tiagra

Efter en krasch i skogen så köpte jag nytt till Mats 500 på actionsports.de
för 1100 får man vevparti fram med klingor, kedja, bakre växlelförare samt krans bak. Växlarna går underbart (efter injustering) med den kunskapen i bagaget så grundjusterade jag 903 och den går lika bra (jag är tredje ägaren och uppskattad körsträcka innan mitt köp var 275 mil!

903 börjar djävlas med mig men kedjan behöver bytas (12 länkar = 12 tum + 1/16 del) sedan börjas det sandas också så det är dags att byta till Mats 500 som pendlarcykel.

För att komma till skott med ett svar då.
Skall du köra långt och mycket är bra ramstorlek / komponenter av värde. Skulle placera ram före komponenter. Skall komponenterna vara värda "pengarna" så skall man nog tävla.

2008 rullade min ARC 150 mil och året och Mats 500 50 mil.
2010 uppskattar jag min cykling till
903 = 400 mil
Mats 500 = 100 mil
ARC = 10 mil

Med det miltalet ser jag ingen vits i att byta upp mig till bättre grejor om nu inte någon utförsäljning kommer i min väg. (Om nu man inte hittar en heldämpad ram :) )

Från en rätt prylgalen person
/Janne

99,9% av mina cykelturer genom livet är kortare än 2 timmar.
 
Tackar för era svar. Känns som det lutar mot den äldre Treken med tanke på komponenterna på den. Men Specialized cykeln har ju Tiagra fram och 105 bak vilket väl är en ganska ok setup även det? Med tanke på att den är två år gammal istället för fem så kanske dessa är fräschare trots "sämre" märke?
 
Blir nästan trött på mig själv egentligen. Känns som jag kommer bli nöjd med vilken jag än väljer...nojja bara...Man vill ju ha en bra start! :)
 
Jag förutsätter att båda är 9-delade (med tanke på ålder), och att Ultegrautrustningen är av äldre modell. Med de förutsättningarna är det inte jättestor skillnad på 105 och Ultegra, i alla fall inte mekaniskt. Reglageutformningen skiljer sig nog något. Båda två är medelvägen vad gäller Shimano, så att säga. Det är först nu med nya Ultegra SL som det faktiskt är rätt stor skillnad mellan 105 och Ultegra (lättare, rätt stor skillnad på reglage).

Vad gäller de två nämnda cyklarna så tror inte jag att du märker någon skillnad vad gäller växlingarna, så länge de är rätt justerade och rena. Mina erfarenheter av Tiagra är goda. Jag har det på min pendlarcykel och den växlar bra i ur och skur, till och med när jag totalt negligerar vårdandet av den.

Det om det. Vidare till slitdelar, om någon av de två har gått som pendlarcykel är antagligen slitdelarna duktigt slitna. Slask, snö, regn och gegg gör inte underverk för lager, om man säger så. Som tidigare talare sade så kan hjulen vara slitna, men oavsett om de är slitna eller inte så är de antingen tunga och tråkiga hjul som du kommer vilja byta ut om du fastnar för det här med cykling (att byta hjul är dock en rätt saftig kostnad, men dessvärre är det rätt dyrt att byta nav också, såvida du inte gör det själv).

Vevlagret (alltså lagret för pedalmekanismen) kan vara slut. Vevlager i sig är inte dyrt, men det är lite bökigt att byta. Man behöver ett par specialverktyg, youtube och lite tålamod. Vevpartiets klingor kan vara trötta också, det syns rätt lätt dock; är tänderna "hajtandsformade" eller ojämna så är det slitet. Detsamma gäller för kassetten på bakhjulet. Kedjan kan också vara rätt slut. Vajrar och höljen är antagligen dags att byta.

Som du kanske märker tycker jag att valet inte så mycket beror på komponenterna. Det jag tycker är viktigast är helt klart ramstorleken. Är de rätt för dig? Om en av dem är för stor eller för liten så bör du inte välja den, helt klart.

Jag tror du blir nöjd oavsett vad, men räkna med att det kan kosta en del att byta ut slitdelar. Om du har möjlighet att kolla in cyklarna i verkliga livet så bör du kolla in kassett, vevparti, bromsgummin, fälgarnas bromsyta och lyssna&känna efter knak i vevlagret. Är grejerna slitna så bör du pruta.
 
Extremt bra svar! Tackar!
Nu vet jag lite mer vad jag ska titta på. Och tack för att du förklarade vad alla dessa begrepp är (vevlager o.s.v). Den nyare Specializedcykeln har inte gått mer än ca 200 mil (är väl inte så mycket?) så jag tror den lär vara i ok skick. Nu lutar det plötsligt åt den cykeln istället ;)

Hur som helst vet jag vad som ska tittas på efter alla era svar och det har både försvårat (på ett bra sätt) och förenklat mitt blivande köp!

Bug och bock.
 
200 mil är inte särskilt mycket alls. Är det dessutom en solskenscyklist så bör det vara så gott som nyskick på prylarna. Vidare är den mycket snyggare än Treken. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MGMN Några frågor/funderingar kring ny hård Brooks sadel Landsvägscykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.