Ryggsäck

Ni som bär med er lite mer på era cykelturer, vilken ryggsäck föredrar ni?

Jag har en Camelback Mule idag, men vill kunna ha med mig lite mer saker från gång till gång.
Sedan skall den gärna passa som daypack om man är ute och vandrar. Jag funderar på en säck i storlekordningen 18-30 liter som inte är allt för extrem. Det måste inte vara en Camelback eller liknande.

Vilka märken och modeller rekommenderar ni?

/Mattias
 
Kimm AR 25

Jag har en Kimm AR 25 som jag använder till löpning, cykling, vandring och förhoppningsvis snart skidåkning. Den är lätt, sitter tight och bra och har bra finesser som Camelback-ficka, nätfickor och småfack på midjebältet. Kostar runt 700 kr. Mer info på http://www.kimmproduct.com/ar25.html.
 
Mitt val föll på en LoweAlpine Contour Event 35. Den har en invändig ficka för vätskeblåsa, ett "nät" på baksidan/utsidan att stoppa lite prylar i och ett regnskydd i en egen liten ficka.
Den är helt lysande till cykling då det går att få tyngdpunkten riktigt lågt, den har även ett par reflexer på baksidan och även på regnskyddet som är väldigt gult.
Vad hållbarheten beträffar så vet jag inte ännu då den inköptes i somras, och priset vill jag minnas låg runt ca €70.

http://www.lowealpine.com/Products/SearchMenu.asp?ProductTypeID=12
 
mlindstrom; sa:
Vilka märken och modeller rekommenderar ni?

Vi använder klättersäckar Lowe eller Karrimore Hotice. Men eftersom man är i framåtlutad ställning när man cyklar hamnar ryggor alltid på ryggraden istället för på axlar och höfter så jag avskyr att ha någon nämnvärd vikt i ryggsäck när jag cyklar eftersom det ofelbart börjar göra ont efter några timmar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
På cykeln

Bär man vatten och ev lagagrejor, en tröja mm. Att cykla är inte att gå! Fel ställd fråga som man skulle sagt på firman. Cyklar med ryggsäck gör bara fakrier och okunniga!
Skaffa bästa och starkaste packfickehållarna, bra vattentäta packfickor och i dem knör du ner en liten 15-30 l nylonsäck (om du inte syr den själv).

Go cykeltur

Johan K
 
Re: I ryggsäcken

johankse; sa:
Bär man vatten och ev lagagrejor, en tröja mm. Att cykla är inte att gå! Fel ställd fråga som man skulle sagt på firman. Cyklar med ryggsäck gör bara fakrier och okunniga!
Skaffa bästa och starkaste packfickehållarna, bra vattentäta packfickor och i dem knör du ner en liten 15-30 l nylonsäck (om du inte syr den själv).

Go cykeltur

Johan K

Du har rätt johan, att cykla är inte att gå.

När jag läste ditt inlägg första gången blev jag riktigt irriterad, men nu efter ett tag när jag läser det igen så ser jag att du har en poäng, och att min fråga kanske var lite för luddig, eftersom du nog missförstog mig.

Fokus för mig är inte månadslånga touringsessioner, utan dags/veckoetapper på teknisk stig. Då är det direkt dåligt att använda packhållare med avseende på hur cykeln beteer sig hanteringsmässigt och hur länge hållarna håller innan något går sönder.

Jag får däremot hoppas att ni på er firma är lite mer ödmjuka än vad du är i ditt inlägg. Visserligen har vi olika inställning till fakirer och vad som är okunniga, men att dra alla multisportare över en kam på det sättet tycker jag är ganska naivt.

Eller är det så att de som cyklar lopp som till exempel La Ruta de los Conquistadores på Costa Rica (http://www.adventurezone.com/ruta1.html) eller Trans Alp Challenge (http://www.transalp-challenge.de) är okunniga enligt dig?

Jag skulle snarare säga att ditt svar var fel svar på rätt fråga.

Hur gör du om du är ute på en heldagsutflykt på mountainbiken och stannar för att fika? Finns det något trevligare än att halvvägs stanna och ta fram kaffe, bullar och lite annat fika för att sedan fortsätta flera timmar till?
Fast du Johan kanske inte är en av dom personerna?

Jag respekterar din åsikt, men jag delar den definitivt inte. Att kalla folk för fakirer eller okunniga bara för att dom är smarta nog att vara självförsörjande på längre cykelturer (+6h) tycker jag visar på din nivå mer än något annat.

Alla ni andra "fakirer och okunniga" (för att använda Johans ord), tack för era tips.
Är det någon mer som har tips om ryggsäckar? Finns det några bra affärer i stockholm som har bra utbud?

/Mattias
 
Jag har använt samma ryggsäck sen 98, en billig Everest från Stadium. Och kommer väl att fortsätta med det tills den faller ihop. Volymen är cirka 20L, och det finns utrymme för vätskebehållare. Om jag vill ha med slang stoppar jag bara ner påsen från min Blackburn Hydrasak. Men ryggsäck och cykling är ingen höjdarkombination, det behövs inte många kilon för att jag ska få ont i ryggen. Får till och med ryggvärk av "lilla" Blackburnryggan oxå.
 
Jag kör också med en lite äldre och billigare säck, en Everest Flexible på 26 l. Den har då hittills funkat bra förutom att den är lite väl varm en solig dag
 
svar

jag tycker att jag får ont i ryggen med rygsäck har monterat på pakethållare och på den en liten kylväska som späns fast med elastiska stroppar sitter kanon och jag har ryggen fri fungear överalt och drickkan är kall. hälsis
 
hann före mig...

igs; sa:
jag tycker att jag får ont i ryggen med rygsäck har monterat på pakethållare och på den en liten kylväska som späns fast med elastiska stroppar sitter kanon och jag har ryggen fri fungear överalt och drickkan är kall. hälsis

du han svara precis före mig, tydligen.
jag har också pakethållare även på min mtb, och jag spänner fast en vattentät säck av märket vaude (som jag för övrigt harcykelväskor av och är helnöjd med), av samma typ som jag har när jag cyklar långt, eller paddlar, eller åker långfärdsskridsko, med elastiska spännband. det är perfekt!
vad gäller längre cykelturer (då pratar vi nån vecka och uppåt) är det bara dumt att ha ryggsäck. av flera anledningar, men du får ont i ryggen i a f.
men när det är nån dag vi pratar om och varken tält eller tunga kök osv. inte ska med kan det vara lagom att ha en mindre ryggsäck, även om jag tycker upp till 30 liter verkar väl stort.
träffade en italienare på västkusten under min syd-sverige-turné på cykel. han hade löst det så att han hade ett hip-pack (midjeväska att ha bak) från tnf som han också använde som dagspack.
jag gick faktiskt och köpte en själv sen, från fjällräven, och jag tycker det är bra att slippa ha allt på ryggen, man slipper den våta fläcken.
tänk till en gång till innan du cyklar långt med rygga!
/j
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.