Rygglängd Crux ak70

Lurar på att köpa en crux ak70 ryggsäck. Jag tittade lite på deras instruktion för rygglängdmätning och blev lite konfunderad:
http://www.crux.uk.com/en/crux_rucksacks_sizes.php
Minsta storleken nr 1, 45 cm rygglängd
Största storleken nr 3, 55cm rygglängd

Nu till lite självutlämnande detaljer...

Jag är 183 cm lång, när jag mäter exakt så som bilden visar, från ovansidan av höftbenskammen till axelns ovansida får jag ett mått på ca 42 cm...! Har mätt o mätt om flera ggr.

Såvitt jag trott hittils har jag inte anmärkningsvärt kort rygg och ryggsäckar för folk i min längd brukar funka. Jag har lite svårt att tro att lämpligaste storlek på en ryggsäck för mig skulle vara den allra minsta..!? Kan väl inte va möjligt att en lite kortare person än jag kan ha 10 cm längre rygg??

Om jag mäter 55 cm, som enligt tabellen borde passa en person i min längd, från axeln och neråt hamnar jag strax ovanför höftkulan, möjligen kan undersidan av höftbältet hamna nånstans där om jag sätter höftbältet mitt över höftkammen (beror lite på).

Innan jag postar en beställning: Vad kan jag ha missat? Någon som har en ak70 som mätt enligt instruktionen? Hur matchar er rygglängdsmätningar måtten i tabellen? Har ni gått på totallängdrekomendationen eller rygglängdsrekomendationen?

....eller oxo är jag mer mysko byggd än jag hittils anat... ;o) Det får jag väl tugga i mig isåfall..;-)
 
Jag är 174 cm och har nr 2 och är rätt säker på att den passar bäst till dig också.

edit.. Jag har inte mätt utan frågade hos upandunder.co.uk där jag köpte den.
 
Jag har en Crux AK70. Jag mätte min rygglängd enligt instruktionen på hemsidan. Min rygglängd = 47 cm. Det måttet matchar således Crux AK70 storlek 2. Den sitter helt perfekt på min rygg.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.