Rökluktande kläder

Har just kommit hem från en liten kvällstur i skogen då jag och mina två kompisar firade våffeldagen genom att gräddade våffor över öppen eld! Nu när jag har kommit hem känner jag att mina kläder luktar rök. För min egen del tycker jag att det är OK, men min familj gillar det inte. Jag brukar hänga alla kläder ute på balkongen på vädring men det brukar inte bli någon märkbar skillnad. Jag har hört att man ska hänga kläderna varmt och att då ska röklukten försvinna. Är det någon som har testat det eller har något annat bra tips på hur man kan få bort röklukten från kläderna utan att behöva tvätta dem?
 
Torkskåp...

verkar vara ett tips...

Tvättade min G-Tex XCR jacka (som jag tyvärr hade på mig när jag glad i hågen grillade korv...) och torkade sedan den i torkskåp...vips, så var all röklukt borta !

/Anders B
 
Fuktigt och varmt

Min sovsäck luktade duktigt rök efter en tvånätterstur för några år sedan. Jag öppnade den och la ut den i vårt dragiga föråd (se till att ni inte har gnagare om ni gör detta) i flera veckor. Till slut kunde jag inte känna lukten om jag ens körde ner näsan i säcken och drog in luft.

Några veckor senare var jag på en lägergård. Söderfönster, jag låg i överslafen, och det hängde våta handdukar och badkläder överallt. Efter några timmar luktade hela rummet rökeri.

Slutsats: Varm och/eller fuktig luft suger ut lukt ur fibermaterial.
 
Ozon

Bilskojare brukar lämna bilar som äckliga rökare haft på rekond där dom "tvättas" invändigt med ozon. Häng in jackan i bilen och lämna in den :)

/Ulf
 
Re: Fuktigt och varmt

bananmannen; sa:
Söderfönster, jag låg i överslafen, och det hängde våta handdukar och badkläder överallt. Efter några timmar luktade hela rummet rökeri.

Slutsats: Varm och/eller fuktig luft suger ut lukt ur fibermaterial.

Ja, att hänga de rökiga kläderna tillsammans med torkande tvätt verkar ju vara en effektiv metod. Jag misstänker att all tvätt i torkrummet/torkskåpet måste tvättas om igen men det besväret får man nog ta!
 
hartork

Om man saknar torkskap (hang in de rokiga kladerna ENSAMMA) sa kan man anvanda hartork.

Jag brukar anvanda det pa klader som varit pa rokiga pubar. Visst, det tar ett tag men oftast nojer jag mig med att bli av med det varsta.

Kristina
 
Re: hartork

utflyktsintresserad; sa:
Om man saknar torkskap (hang in de rokiga kladerna ENSAMMA) sa kan man anvanda hartork.
Intressant tips! Det måste jag testa! I.o.f.s. så saknar jag hårtork men lagom försiktigt blås med varmluftspistolen kan nog duga som substitut. :)
 
Re: hartork

utflyktsintresserad; sa:
Om man saknar torkskap (hang in de rokiga kladerna ENSAMMA) sa kan man anvanda hartork.

Nu har jag testat hårtorken på både byxor, jacka och ryggsäcken som jag hade med mig och jag säger bara: WOW!!! Det blev en märkbar förbättring. Det här kommer jag alltid använda mig av när jag varit ute och eldat! Tack Kristina för ett superbra tips!
 
Väldigt vilken rutin folk verkar ha på att få bort röklukt från kläder. Erfarenheter från tonåren? Uppsjö av tips inom detta område går sannolikt att få från lunarstorm etc.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.