Roadtrip i mellansverige - vad bör vi se?

Jag och sonen (6 år) åker på en fyra dygns roadtrip som utgår från Västerås. Rutten är planerad ungefär så här: Västerås - Örebro - Laxå - Karlsborg - Skövde- Mullsjö - Gislaved - Hillerstorp - Vaggeryd - Jönköping - Ödeshög - Linköping - Norrköping - Katrineholm - Västerås.

Totalt cirka 80 mil. Planerade saker att göra / titta på är Tivedens nationalpark (Stenkälla, Junker Jägares sten mm), Ryds grottor, High Chaparall (Sonens enda riktiga krav :) ), samt Ågelsjön. Är det nåt mer på resan som ni tycker att vi verkligen borde prioritera?
 
Jag och sonen (6 år) åker på en fyra dygns roadtrip som utgår från Västerås. Rutten är planerad ungefär så här: Västerås - Örebro - Laxå - Karlsborg - Skövde- Mullsjö - Gislaved - Hillerstorp - Vaggeryd - Jönköping - Ödeshög - Linköping - Norrköping - Katrineholm - Västerås.

Totalt cirka 80 mil. Planerade saker att göra / titta på är Tivedens nationalpark (Stenkälla, Junker Jägares sten mm), Ryds grottor, High Chaparall (Sonens enda riktiga krav :) ), samt Ågelsjön. Är det nåt mer på resan som ni tycker att vi verkligen borde prioritera?

Med lite målande fantasi kan säkert Karlsborgs fästning bli ett spännande besök för både barn och vuxna:
http://www.karlsborgsfastning.se/

/Patrik
 
Jag och sonen (6 år) åker på en fyra dygns roadtrip som utgår från Västerås. Rutten är planerad ungefär så här: Västerås - Örebro - Laxå - Karlsborg - Skövde- Mullsjö - Gislaved - Hillerstorp - Vaggeryd - Jönköping - Ödeshög - Linköping - Norrköping - Katrineholm - Västerås.

Totalt cirka 80 mil. Planerade saker att göra / titta på är Tivedens nationalpark (Stenkälla, Junker Jägares sten mm), Ryds grottor, High Chaparall (Sonens enda riktiga krav :) ), samt Ågelsjön. Är det nåt mer på resan som ni tycker att vi verkligen borde prioritera?

Tiveden är så fint. Kul att det redan var m i er lista.

Karlsborgs fästning hade för många år sen en guidad tur m skådespel. Kul tyckte jag o min bror (vi var kanske 13-15 år).
 
Något som ni verkligen inte bör missa är flygvapensmuseet i Linköping. Det är fantastiskt bra gjort, intressant och kul för såväl barn som vuxna.
 
Om medeltiden är intressant finns ju Varnhems kloster inte långt från skövde.
En ruin mestadels men väldigt fantasieggande och kyrkan är intakt.

Plus för intressant naturupplevelse en kort promenad bakom klostret. En å flyter över skiktad kalkstensberg. botten ser ut som betonggolv och det blir fina små fall över "trösklarna".
 
Måste bara fråga...Ryds Grottor, hur har en "utsocknes" fått nys om den platsen?

Jag är uppvuxen alldeles i närheten och tillbringade många, många timmar bland stenblocken däruppe när jag var grabb.
Hamnar fortfarande väldigt ofta däruppe när jag är på promenad.
 
Måste bara fråga...Ryds Grottor, hur har en "utsocknes" fått nys om den platsen?

Jag är uppvuxen alldeles i närheten och tillbringade många, många timmar bland stenblocken däruppe när jag var grabb.
Hamnar fortfarande väldigt ofta däruppe när jag är på promenad.

Jag är klättrare och snokar gärna i "klätterförare", när tillfälle ges :) Billingens klätterklubb hade ett avsnitt om Ryds grottor i sin guidebok vilket väckte mitt intresse för platsen.
 
Roadtrip

Har själv gjort liknande resor med min son när han var i den åldern. Och långt senare. Jag måste bara säja "OMBERG" med Stocklycke hamn. Vindskyd med grillplats och fantastisk utsikt.
 
Trollegater - Rimforsa (utanför Linköping)
Kolmårdens djurpark:)
Tropicariet - ligger utanför Kolmårdens djurpark


Ska fundera lite till....
 
Lysings urskog mitt i Lysings häradsallmänning är en av de häftigaste skogarna jag varit i. Ta ett dopp vid Klinten i Vagnsjön när ni ändå är på väg. Där finns även luffarstenen som är ett spektakulärt stenblock som ger skydd om natten. Alvastra kloster är det som imponerat mest på mig.

Vägen Laxå- Askersund är en av mina favoriter som gett mig minnen för livet. En Finsk naturtyp som sällan upplevs från vägen. Det är inte långt till väg 134 mellan Eksjö och Åtvidaberg. Kallas för zoovägen då det är mycket vilt på den. Går genom spektakulära landskap. I trakterna kring Skövde hade jag valt östra sidan av Hornborgasjön över en höjd.

Sträckan Vaggeryd- Jönköping är bäst så här: Vaggeryd- byarum- Bratteborg- Månsarp- Taberg- Norrahammar- Hovslätt- Jönköping. Vid Preem i Hovslätt kan man gå Hassafallsleden till Varkullen. Det är i dessa skogar jag tillbringat över ett år så lite partisk kan jag kanske vara men där är ganska trollskt. Från Varkullen ser man ner till Visingsö och Jönköping/ Husqvarna. Gruvan i Taberg är också spännande. Speciellt med tanke på tyskstålet som gick härifrån.

Det finns ett bruksmuseum nära Karlsborg. Minns inte namnet. Miljöer som jag gillat så länge jag minns. Hästholmen med det lilla Vätterrummet är en speciell liten pärla längs Vätterkusten. Rosenlundsbankarna är ett av få ställen i vårt land där man kan se så påtaglig vågerosion. De försvinner med ca 0,3m per år.

Jag har blandat lite men det är väl mina bidrag. Det går att följa cykelleden Sverigeleden från Olleberg till Mullsjö. Den är bättre att köra med bil än att cykla då backarna gör att man spinner på asfalt i uppförsbackarna om man ska trampa upp.

Edit: Förknippar mer Mellansverige till Östersund...ändrat Omberg till Olleberg.

En liten omväg är Sundholmens slottsruin. Hyr båt vid campingen och ro ut.
Store mosse, Dumme mosse, Komosse är nära er rutt. Nu kommer jag inte på mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.