Roadkill - grävling

Antar att det är eventuella trikiner du tänker på? Det som är viktigt är väl att man får upp köttet i över ca 80 grader under en 20 minuter, så grillning borde väl funka. Dock är det ju säkrare att koka det eftersom man då garanterat är uppe i 100 grader.

Själv hade jag nog vågat grilla det, men grillat väl...
 
Helt apropå kom jag att tänka på det där testet av engångsgrillar som gjordes i sommar:

Kött kan innehålla farliga bakterier som dör först vid 70 grader.

- 64 grader låter väldigt lågt. Jag skulle undvika att grilla hamburgare och kyckling med ben på en sådan grill. Korv, som redan är värmebehandlad, är däremot ingen fara. Den kan man äta rå, säger Mats Lindblad, mikrobiolog på Livsmedelsverket.

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/stort-test-av-engangsgrillar-1.899379

Livsmedelsverket uttalade sig dock inte om grävlingar...
 
Eller så skickar man in trikinprov precis på samma sätt som med vildsvin och björn så är man på säkra sidan :)

Mvh // Johannes
 
inte bara trikiner...

Om man nu skulle ge sig på att äta trafikdödat vilt eller andra orsaker kadaver så är nog kokning att rekommendera. Länge. Man har ju även andra allvarliga bakterierer, som campylobacter, att ta hänsyn till.
 
Flå och stycka i små delar. Koka länge och väl. Trä sedan dom små bitarna på spett, pensla med olja och rulla i grillkrydda. Grilla över lägerelden. Grävlingkebab, inte så dumt som det låter!!
 
Jag snubblade över det här klippet med en engelsman som verkar leva på roadkill han hittar och får av andra. Ganska fascinerande, men själv skulle jag inte våga äta gamla grävlingar som legat vid vägkanten en månad.
 
Jag är lycklig ägare till kokboken "Den norrländska husmoderns kokbok" från 1937.
Enligt det receptet börjar man med att lägga grävlingen i mjölk i två dygn (för att dra ut tran-smaken)
Vill någon prova hela receptet säg till!😜
Bara det kommer en rapport om hur det smakar!😀
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.