Risk för ekoturism att bli massturism?

Hej,
Jag har en fråga angående ekoturism. Vad händer om ekoturism blir så stort som folk hoppas på? Är det inte risk att det övergår i nån slags massturism och förstör mer än man vill.. Är inte ekoturismens syfte att vara småskaligt?
Tack på förhand
 
Risken är uppenbar. Det är som eljest, som med t.ex miljömärkning. Så fort ett begrepp blir lönsamt att använda börjar det urholkas. Krävs någon typ av s-märkning för dylika begrepp, eller att den intresserade kollar upp vilka förutsättningar "ekoturismen" är förknippad med.

Själv har jag svårt att se något "eko" med något som är förknippat med t.ex flygtransporter, som turism ofta är, om man inte sytar på relativ ekoturism, dvs. jämfört med något som på något sätt är mindre "eko".

Raskesven
 
ekoturist?; sa:
Hej,
Jag har en fråga angående ekoturism. Vad händer om ekoturism blir så stort som folk hoppas på? Är det inte risk att det övergår i nån slags massturism och förstör mer än man vill.. Är inte ekoturismens syfte att vara småskaligt?
Tack på förhand

Ekoturism går väl ut på att försöka minska skadorna på miljön som turismen gör. Vill man göra något speciellt så är det bättre att försöka välja något som är eko-märkt. Vill man skydda miljön så är det bättre att inte göra något.
Om du har bestämt dig att göra en tur med ett företag som sysslar med eko-turism så är det bäst att kolla upp ordentligt vad det innebär. I vissa länder gör man allt för att locka kunder och om man tror att "eko-turism" lockar så är det bara att använda det namnet.

/Stellan
 
Raskesven; sa:
Risken är uppenbar. Det är som eljest, som med t.ex miljömärkning. Så fort ett begrepp blir lönsamt att använda börjar det urholkas. Krävs någon typ av s-märkning för dylika begrepp, eller att den intresserade kollar upp vilka förutsättningar "ekoturismen" är förknippad med.

Själv har jag svårt att se något "eko" med något som är förknippat med t.ex flygtransporter, som turism ofta är, om man inte sytar på relativ ekoturism, dvs. jämfört med något som på något sätt är mindre "eko".

Raskesven

Eljest är nog svenskans vackraste ord, Jag blir som glad då man ser det användas.


//Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Turism Ekoturism i utveckling Naturområden 6
Turism Ekoturism kritik Naturområden 0
Jokon Bli naturguide? Naturområden 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.