Bli naturguide?

Undrar om det finns några naturguide-utbildningar i landet?

Har fått för mig att Naturskyddsföreningen inte utbildar så många mer sådana, utan snarare satsar på vidareutbildning av de som redan finns.
 
Klarälvdalens Folkhögskola i Värmland har både Turism & Uteliv linje och Natur, & faunavårdslinjen. Kanske går att kombinera de bästa delar från båda utbildningar, det gjorde jag. Fast jag hade en hel del i baggaget från början.

Vet att de har gjort om linjerna lite men det är väl värt att undersöka möjligheterna.

www.klaralv.com
 
Guideutbildningar...

Hej...
Jag förstår om du blir förvirrad i djungeln av sk guideutbildningar. Jag driver sedan 1995 företaget Jokkmokkguiderna. Själv så utbildade jag mig via SamernasFHS på den dåvarande Ekologilinjen som numera är nedlagd. Därefter har jag tagit kortare kurser via universitetet i Umeå och Luleå.

Jag har kommit ikontakt med elever från några olika utbildningar och de som jag tror är bäst idag är följande:

Fjälledarlinjen i Storuman, 2 årig FHS.
Bra utbildning som inriktar sig mot guider som skall bli verksamma här i norr. Elever som jag mött är överlag nöjda. Utbildningen har funnits länge....jättelänge!

Naturguideutbildningen i Älvdalen, 2 årig FHS
Focus på basic aktiviteter som vandring, kanoting, skidåkning osv. Elever härifrån är SUPERDUKTIGA på naturkunskap och det är ovärderligt som guide!!! Etablerad utbildning med bra rykte.

Fjälledarlinjen (eller vad den heter) i Malung, 1 årig FHS
En ganska okej utbildning men haar hört från elever att det är mycket GoreTex och prylar i focus. Möter elever från denna utbildning ibland och defelsta är oxå nöjda. Lite mer HIPP utbildning enligt vad jag hört.

Sjöviks FHSBra utbildning för de som vill lära sig bygga egna kanoter, skidor osv. Basic basic friluftsliv. Detta är nog en bra grund då man får mycke gamla kunskaper som man kan berätta om. Dock så är detta absolut inge GoreTex och syntet. Kanske har det slagit lite väl mycket åt yllehållet!?

Naturguideutbildningen i Tornedalen FHS
Nöjda elever som lär sig mycket om natur, guidepedagogik osv. De elever som jag mött härifrån har liksom Älvdalens elever haft mycket artkunskap och naturkunskap.

Alla de utbildningar som jag nämnt ovan är bra utbildningar med lite olika inriktning. De är seriösa och har ett genomarbetad studdieplan sedan många år tillbaks. Jag vill verkligen varna för de nya KY utbildningarna som ploppar upp lite här o var. Endel är kanske bra men setill att de är etablerade och snacka gärna med fd elever. Kolla också med tänkta arbetsgivare vad de skulle föredra hos en eventuell anställd. Många av utbildningarna har 1 vecka paddling, 1 vecka klättring, 1 vecka...osv. Det skulle varit mycket bättre med en renodlad vandring och paddelguideutbildning. Inte detta provapå konceptet.

Nu kommer jag säkert att bli strypt av många för mina åsikter. Ta det jag skriver med en nypa salt och skapa dig en egen uppfattning. Men så är det ju alltid.
Lycka till i utbildningsdjungeln!!!
/ Matti i Jokkmokk
 
Rannsaka dig själv och fundera vilka kunskaper du saknar. Och vad är det du vill uppnå/"slutmål"? Vill du seriöst starta eget inom branschen eller vill du bara ta en paus i livet och gå en naturguidesutbildning för att sedan kanske använda dig av kunskaperna vid arrangemang i din lokala naturskyddsförening eller dylikt? I nordligaste sverige känner jag inte till så värst många turistföretag som ägnar sig åt "naturguidning" utan tyvärr mestadels guider på turiststationerna som tar med gäster på telemarksåkning och dylikt. Så arbetsmarknaden är väl inte jättestor.

Tänk inte enkelspårigt utan tänk brett och framförallt tänk på att man kan välja många olika vägar för att nå sitt mål. Har du redan talets gåva, van och kanske till och med dokumenterad (+ när man ska söka jobb) erfarenhet från fjäll-skogsturer, ja då är det kanske "bara" naturkunskaperna du behöver komplementera med. om så är fallet skulle jag starkt rekommendera en högskoleutbildning som Biogeovetarprogrammet på stockholms universitet. När jag gick där sas det att det fortfarande var en av Sveriges mest påkostade utbildningar, av sex terminer i grundutbildningen så var man i fält sammanlagt 1 termin och det är MYYYYYYYCKET för att vara i den akademiska världen.... :)
I övrigt tycker jag att du fått bra tips på fhs-utbildningar och andra tips från jokkmokkskillen.
//
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekoturist? Risk för ekoturism att bli massturism? Naturområden 3
daniello1975 naturguide folkhögskola? Naturområden 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.