ringklocka och vantar...

hej

jag har som vintercyklist ett problem att hitta en ringklocka som funkar även med lite klumpigare vantar. Någon som har ett tips?

/Öjvind
 
De

förr vanligaste klockorna som man snurrar genom att dra till på själva klockkupolen funkar utmärkt med vantar. Men de är ovanligare i butikerna idag. Tycker det är lite synd, en bra ringklocka är en underskattad detalj på cyklar om jag får vädra min mening.

Thure
 
förr vanligaste klockorna som man snurrar genom att dra till på själva klockkupolen funkar utmärkt med vantar. Men de är ovanligare i butikerna idag. Tycker det är lite synd, en bra ringklocka är en underskattad detalj på cyklar om jag får vädra min mening.

Thure

jag har haft ett par såna men hade alltid problem med att det kom in fukt i klockan o så funkade den inte så fort det frös till. Själv tycker jag att det funkar bra med en sån där liten klocka med en lite fjäder o pling moj på utsidan. Men jag brukar sällan cykla i så väldigt klumpiga vantar.
 
Jag

förvara mina cyklar inomhus och jag känner inte igen dina problem Hanna. Behovet av ringklocka varierar med trafikmiljön.

Thure
 
hej

jag har som vintercyklist ett problem att hitta en ringklocka som funkar även med lite klumpigare vantar. Någon som har ett tips?

/Öjvind

Crescent/spectra har en som heter BigBen(eller bell) i sitt sortiment. Den är STOOOOR! Modell gammaldags och klingar till lite av sig själv om den skakas. MEN det låter mycket! Har den på min pendlarcykel, inte snygg, tar upp nästan 25% av styret, men den låter. 79pix fick jag ge för den. Sitter original på deras Apple Bay
 
tuta och kör

Lite utanför frågan men på en av mina cyklar sitter ett barnsignalhorn - "en plasttrumpet med en gummituta i ena ändan". Den kostade inte många tior på leksaksavdelningen och den låter rejält. Inga problem att hantera med tumvantar på.
Den fryser nog inte fast/tyst heller.

/Patrik
 
förvara mina cyklar inomhus och jag känner inte igen dina problem Hanna. Behovet av ringklocka varierar med trafikmiljön.

Thure

Nuförtiden har jag också cykeln inomhus, o jag upplever inte det problemet längre. Men visst är det som du antyder något som har hänt har förvarat den utomhus, det är inte alltid man kan välja.
 
tack för svar, den gamla kupol varianten vore kanske bäst för mig, någon som sett var de säljs?

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=100729

Duells säjles via mer eller mindre alla seriösa cykelbutiker. Sportson har exempelvis dem definitvt som leverantör och bör kunna ta in en åt dig. Finns iaf 5st i sthml... http://sportson.se/site/index.php/butiker

Annars om du vill ha det kromade originalet som är snajsit så får du nog uppsöka en äldre affär med lite gamla gömmor.

Du har även Brillianten i Karlstad.. De har en massa "äldre" grejor (om du nu kan förmå att få dom att skicka ngt). http://brillianten.se/?page_id=138
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Traditionell "snurr"ringklocka? Landsvägscykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.