RiksFiskekort i Norge

Hej finns det något rikstäckande fiskekort för hela Norge (sjöar)? Jag kommer vandra tvärs genom Norge i sommar och det skulle vara sjukt smidigt ifall det fanns ETT fiskekort som täcker det mesta..
Jag betalar hellre 10 000 kr för att få fiska överallt än att behöva betala separata fiskekort för olika "komuner".. Ha det fint
 
Det tror jag inte att det gör. Däremot måste du för att få fiska i Norge först köpa ett statskort. Det täcker hela Norge, men är bara grundplåten. Ovanpå det måste du sedan köpa fiskekort för det specifika området.

Här finns en samlingssida där du kan få info om alla olika fiskeområden och köpa fiskekort: http://www.inatur.no/

Raskesven
 
De gjorde någon förändring 2002 och allt skrivs inte glasklart överallt. Beror på fiskslag, men för öring och röding verkar det fortfarande behövas. Så här skriver de:

"Ingen fiskeravgift for fiske etter innlandsfisk!
Fra og med 1. januar 2002 skal det ikke betales fiskeravgift for å fiske etter innlandsfisk og kreps. Du må fortsatt kjøpe fiskekort eller innhente fisketillatelse hos fiskerettshaveren for slikt fiske. Med innlandsfisk menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye. I vassdrag med laks, sjøaure og sjørøye, regnes fiske ovenfor lakseførende del av elva som innlandsfiske.

Norske og svenske flyttsamer er fritatt for å betale avgift for det fiske som de etter reindriftsloven har rett til å drive.

Det stilles ikke krav om betaling av fiskeravgift eller kjøp av fiskekort for fritidsfiske med stang eller håndsnøre etter saltvannsfisk."

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014204#fiskeravgift

Raskesven
 
Den är kvar för lax, havöring och havsvandrande röding. Däremot inte för inlandsfisk:

Ingen fiskeravgift for fiske etter innlandsfisk!
Fra og med 1. januar 2002 skal det ikke betales fiskeravgift for å fiske etter innlandsfisk og kreps. Du må fortsatt kjøpe fiskekort eller innhente fisketillatelse hos fiskerettshaveren for slikt fiske. Med innlandsfisk menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye. I vassdrag med laks, sjøaure og sjørøye, regnes fiske ovenfor lakseførende del av elva som innlandsfiske.


Direktoratet för naturforvaltning
 
Senast ändrad:
sjøaure og sjørøye är alltså havsöring respektive havsvandrande röding. Inlandsvarianterna heter örret och röye.
 
Den är kvar för lax, havöring och havsvandrande röding. Däremot inte för inlandsfisk:

Ingen fiskeravgift for fiske etter innlandsfisk!
Fra og med 1. januar 2002 skal det ikke betales fiskeravgift for å fiske etter innlandsfisk og kreps. Du må fortsatt kjøpe fiskekort eller innhente fisketillatelse hos fiskerettshaveren for slikt fiske. Med innlandsfisk menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye. I vassdrag med laks, sjøaure og sjørøye, regnes fiske ovenfor lakseførende del av elva som innlandsfiske.


Direktoratet för naturforvaltning
Men. vad menar de då med "Med innlandsfisk menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye."

Åsyftas inte öring och röding i sötvatten?

Raskesven
 
Men. vad menar de då med "Med innlandsfisk menes all fisk i ferskvann unntatt laks, sjøaure og sjørøye."

Åsyftas inte öring och röding i sötvatten?

Raskesven

De menar: Med inlandsfisk menas all fisk i sötvatten utom lax, havsöring och havsvandrande röding.

Dessutom tolkar jag det som att även en lax, havsöring eller havsvandrande röding som lyckats ta sig ovanför en älvs laxförande del räknas som inlandsfisk.
 
De menar: Med inlandsfisk menas all fisk i sötvatten utom lax, havsöring och havsvandrande röding.

Dessutom tolkar jag det som att även en lax, havsöring eller havsvandrande röding som lyckats ta sig ovanför en älvs laxförande del räknas som inlandsfisk.
Ok, har du rätt så beklagar jag min felaktiga info, och då har jag sponsrat norska staten i onödan under de senaste åren.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.