Resultatet från Skadenkäten

Här kommer svarsfrekvensen från enkäten som legat ute i cirka tio dagar. Jag gör en kortare snabb analys av respektive frågeställning under varje fråga.

160 respondenter

Är DU?
Man 82.50% 132
Kvinna 17.50% 28

Fördelningen kan antas vara representativ för utsidans aktiva utövare. Fördelningen är sannolikt annorlunda ute i verkligheten men det är svårt att svara på då tillförlitlig statistik sannolikt saknas.


2. Hur stor erfarenhet, i dagar mätt, har DU av fjällvandring?
Några dagar 2.50% 4
En vecka 6.25% 10
Flera veckor 31.25% 50
Flera månader 39.38% 63
Mer än ett halvår 20.63% 33

Nästan 60 procent av respondenterna har fjällvandrat i minst fyra månader vilket tyder på en gedigen erfarenhet bland utsidans medlemmar.


3. Gradera hur viktigt DU tycker säkerheten är vid fjällvandring?
1 Struntar helt i säkerhet 0.63% 1
2 0.63% 1
3 3.13% 5
4 7.50% 12
5 Säkerhet är ganska viktigt 22.50% 36
6 19.38% 31
7 37.50% 60
8 6.88% 11
9 Säkerheten är allt, jag tänker på den nästan hela tiden 1.88% 3

Jag orkar inte räkna ut medelvärdet men det kan antas vara cirka 6,7 vilket visar på att de flesta respondenter anser att säkerheten är viktig.
Fördelningen för svarsalternativen är snedfördelad om man ser till graderingen fem och sex då fem har högre frekvens än sex. Det kan antas bero på att en del gärna svarar ett medelvärde och att det fanns text på den femte graderingen vilket ger en styrnings effekt. Skillnaden mellan fem och sex är dock ganska marginell.


4. Har DU skadad dig under en fjällvandring? (inkl psykologiska trauman)
Nej 16.88% 27
Ja, småskador ex skavsår, sticka i fingret 53.13% 85
Ja, lättare skador ex stukning, mindre inflammerade sårskador, lättare psykologiskt trauma 20.00% 32
Ja, medelsvåra skador ex lätta benbrott, allvarligare stukning, allvarligare psykologiskt trauma 5.63% 9
Ja, allvarlig skada ex benbrott, större sårskador, "nära" att drunkna, allvarligare psykisk sjukdom 1.88% 3
Ja, väldigt allvarlig skada ex väldigt nära döden 2.50% 4

Det är förvånande att så många som cirka 17 procent klarat sig ifrån några som helst skador. Lyckos dem. :)
Att merparten av respondenterna rapporterar mindre skador som till exempel skavsår
är inte förvånande. 30 procent har dock råkat ut för minst en lättare form av skada vilket undertecknad tycker är ganska mycket. Det stödjer den hypotes som ställdes upp innan undersökningen gjordes.
Lite mer fyra procent har råkat ut för en allvarlig skada vilket indikerar på att det finns ganska stora risker med fjällvandring.
Om medelsvåra skador även tas i beaktning så är det cirka tio procent som varit drabbade vilket kan antas som mycket, speciellt med tanke på att det här finns risker för allvarligare handikapp beroende av skada.
Att det är högre frekvens för väldigt allvarlig skada än för allvarlig skada kan bero på slump, att någon enstaka respondent inte varit sanningsenlig eller på att det är svårt att svara på frågeställningen. Skillnaden är dock extremt marginell.

Hypoteser som ställdes upp för denna enkla undersökning var att det finns ganska stora risker för skador vid aktiviteten fjällvandring . Jag anser att dessa data ger stöd för hypotesen och att det är fel att förringa dessa risker som jag upplever att många på utsidan gör. Visst, alla har väl en egen definition av risker och motiv för risktagande men det kan vara lite väl att anse att fjällvandring inte är krävande och ofarligt.
 
Hmm, ingen som opponerar. Ingen som håller med heller.

Den här frågan har ju stötts och blötts i otaliga trådar där alla olika slags experter uttalat sig.

Då får jag väl konkludera att jag hade rätt, eller i alla fall inte fel. ;)
 
Hypoteser som ställdes upp för denna enkla undersökning var att det finns ganska stora risker för skador vid aktiviteten fjällvandring . Jag anser att dessa data ger stöd för hypotesen och att det är fel att förringa dessa risker som jag upplever att många på utsidan gör.

Ganska stora risker - i förhållande till vad?
Du måste ju presentera någonting att jämföra med!
Är det till exempel farligare att fjällvandra än att paddla kanot? Än att vandra i skogen? Än att promenera till jobbet?

Det känns snarast som att fjällvandring är en av de få aktiviteter (tillsammans med mer omedelbart livsfarliga aktiviteter som klättring, långfärdsskridsko och havskajak) som vi regelbundet snackar säkerhet om.
 
Jag tror inte att fjällvandrare i allmänhet är oförsiktigare än andra. Som påpekat så pratar vi mycket om säkerhet.

Det är nog snarare yttre påverkan som driver upp statestiken. Jag höjde nog "skadenivån", har råkat ut för allvarlig skada och "nära döden upplevelse". Båda gångerna pga saker jag inte kunnat påverka annat än att ha stannat hemma. (Långa historier kort: nedkylning/förfrysning och knuff på topp.)

Som sagt i en annan tråd så orsakar hästar fler skador än vargar. Detsamma gäller nog för trottoarer än vandringsleder...
 
Som sagt i en annan tråd så orsakar hästar fler skador än vargar. Detsamma gäller nog för trottoarer än vandringsleder...
Exakt! Jag har inga siffror men det skulle förvåna mig mycket om inte fjällvandring ligger långt under de flesta andra mänskliga aktiviteter vad gäller antalet skador och dödsfall per utövare.

Jag tycker att enkäten visar att skaderisken är ganska låg vid fjällvandring. Eftersom den inte säger någonting om varför de inträffade skadorna skett, så kan man inte heller dra några slutsatser om säkerheten föringats eller inte bland fjällvandrarna, varken bland dem som skadat sig eller dem som aldrig gjort det.

Jag tror att en hel del olyckor i fjällen beror på otur och slump, precis som på andra ställen. I till exempel mitt fall var det en grästuva som orsakade det. I strålande solsken på bred lättgången led. Fanns inga anmärkningsvärda risker i säkerheten. Problemet var för fint väder och härlig känsla i kroppen, så jag helt glömde hur farliga grästuvor kan vara. Men med ett ledband mindre går man inte långt..
 
Är DU?
Man 82.50% 132
Kvinna 17.50% 28

Fördelningen kan antas vara representativ för utsidans aktiva utövare. Fördelningen är sannolikt annorlunda ute i verkligheten men det är svårt att svara på då tillförlitlig statistik sannolikt saknas.



Ja vi får väl hoppas fördelningen Män-kvinnor är annorlunda i verkligheten, annars kommer de kvarvarande 65% männen att få det svårt att hitta livspartner (några %- för de som är homosexuella) och de 17.50% som hittar någon blir väldigt avgörande för att mänskligheten skall leva vidare. :)

Skämt åsido
Jag kommer inte ihåg så mycket av mina statisikkurser, men jag är ganska säker på att man inte kan kalla det för en representativ undersökning eftersom man då bör ha ett slumpat urval på respondenter. Man kan ju anta att de som svarat på enkäten har ett visst intresse av skador inom fjällvandring svarat mer frekvent på enkäten. Därför tycker jag inte att presenterad data är tillräcklig för att hävda att din hypotes om att det föreligger stor risk för skador vid fjällvandring.

För ett bättre och mer tillförlitligt resultat (om det är det som efterfrågas, har för mig att du skrev ngt om att det mest var på kul) kan du välja ett antal av utsidans medlemmar på slump och skicka ut enkäten.

Jag har ingen åsikt själv om skador vid fjällvandring, inte har jag heller egentligen några åsikter om enkäten. Men eftersom du klagade på att ingen opponerade sig så var jag ju tvungen att göra detta för att driva tråden vidare.

Mattias
 
Mark Twain

Kallade det ju lögn, djävla lögn och statistik....
Urvalet är definitivt i en frivillig enkät på Utsidan inte representativt.
Flera av mina fjällvandrande vänner skulle aldrig sätta sig framför en dator på fritiden...
Men svaren ger en vink om vad Utsidans aktiva medlemmar erfarit och vederfarits.
Tack för sammanställningen.
//J
 
Kallade det ju lögn, djävla lögn och statistik....
Urvalet är definitivt i en frivillig enkät på Utsidan inte representativt.
Flera av mina fjällvandrande vänner skulle aldrig sätta sig framför en dator på fritiden...
Men svaren ger en vink om vad Utsidans aktiva medlemmar erfarit och vederfarits.
Tack för sammanställningen.
//J

Handlar inte enkäten om Utsidans medlemmar. Varför börjar du diskutera dina "fjällvandrande vänner"? Jag missade nog att enkäten var om att vandra i de riktiga fjällen? Jag trodde det handlade om CyberWorld...

Menar du att man ska lämna Utsidan?

/Stellan
 
Ganska stora risker - i förhållande till vad?
Du måste ju presentera någonting att jämföra med!
Är det till exempel farligare att fjällvandra än att paddla kanot? Än att vandra i skogen? Än att promenera till jobbet?

Det känns snarast som att fjällvandring är en av de få aktiviteter (tillsammans med mer omedelbart livsfarliga aktiviteter som klättring, långfärdsskridsko och havskajak) som vi regelbundet snackar säkerhet om.

Det finns ingen sån statistik som entydigt enkelt kan användas. Rent analogiskt kan man väl jämföra med några månaders vanligt liv för en utsidan medlem. Det går väl att jämföra med ett vanligt liv för en randommänniska också för den delen.

Jag ställer det väl mot denna typ av inlägg vilket är vanligt här.

"Jag tycker inte det. En vandring i svenska fjäll innebär så sällan ett allvarligt hot mot livet att vi i stort sett kan bortse från riskerna. "

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46278

Som sagt i en annan tråd så orsakar hästar fler skador än vargar. Detsamma gäller nog för trottoarer än vandringsleder...

Ehh? Knappast.

I sådant fall skulle cirka 10 % av sveriges befolkning (utsidan medlemmar som fjällvandrar)råka ut för minst en medelsvår skada en gång i kvartalet. Det faller på sin egen rimlighet med lite common sense....

Det är just den typen av inlägg som detta inlägg vänder sig emot.



Jag kommer inte ihåg så mycket av mina statisikkurser, men jag är ganska säker på att man inte kan kalla det för en representativ undersökning eftersom man då bör ha ett slumpat urval på respondenter. Man kan ju anta att de som svarat på enkäten har ett visst intresse av skador inom fjällvandring svarat mer frekvent på enkäten. Därför tycker jag inte att presenterad data är tillräcklig för att hävda att din hypotes om att det föreligger stor risk för skador vid fjällvandring.

För ett bättre och mer tillförlitligt resultat (om det är det som efterfrågas, har för mig att du skrev ngt om att det mest var på kul) kan du välja ett antal av utsidans medlemmar på slump och skicka ut enkäten.



Mattias


Men det gör jag. Det kallas ett självrekryterat urval och är inget problem för frågeställningen. Jag orkar inte gå in i någon längre validitetsdiskussion. Man kan anta att snedvridningen av urvalet blir att de lite mer erfarna är överepresenterade men det är inget problem. Det är dem man vill åt. Personer som bara vandrat några dagar är ointressanta. Jag tror inte de mer erfarna är mer riskbenägna, snarare tvärtom på grund av högre ålder osv.

Jag kan tillägga att skadefrekvensen gick ned radikalt desto längre enkäten låg ute. Sannolikt på grund av att de som svarade först är de mest aktiva här och också de mer erfarna.
 
Jag ställer det väl mot denna typ av inlägg vilket är vanligt här.

"En vandring i svenska fjäll innebär så sällan ett allvarligt hot mot livet att vi i stort sett kan bortse från riskerna"
Men det är ju sant! Ta fram statistik på hur många dödsfall som sker per år i samband med fjällvandring i svenska fjäll så ser du det klart! (För den skull ska man naturligtvis inte åka till fjällen och vara oförberedd på riskerna.)

I sådant fall skulle cirka 10 % av sveriges befolkning (utsidan medlemmar som fjällvandrar)råka ut för minst en medelsvår skada en gång i kvartalet.
Här förstår jag inte hur du tänker. För att få ett vettigt resultat måste man ju jämföra hur många olyckor som sker per person som går på trottoarer med hur många olyckor som sker per person som går i fjällen. Då först kan man säga något om vilket som är farligare.
 
Men det är ju sant! Ta fram statistik på hur många dödsfall som sker per år i samband med fjällvandring i svenska fjäll så ser du det klart! (För den skull ska man naturligtvis inte åka till fjällen och vara oförberedd på riskerna.)

Här förstår jag inte hur du tänker. För att få ett vettigt resultat måste man ju jämföra hur många olyckor som sker per person som går på trottoarer med hur många olyckor som sker per person som går i fjällen. Då först kan man säga något om vilket som är farligare.

Är du medveten om att du säger emot dig själv där? :)


Och jag förstår inte varför du hänger upp dig på dödsfall, det är väl ingen som påstått att det är större risk att DÖ på fjällvandring än till vardags? Däremot är det stor risk att man skadar sig (även om det må vara små skador).
 
"Fördelningen är sannolikt annorlunda ute i verkligheten men det är svårt att svara på då tillförlitlig statistik sannolikt saknas."

Jag tror det är sannolikt att tillförlitlig statistik faktiskt finns. För några år sedan gjordes en ganska omfattande undersökning bland fjällvandrare (dock bara de som besökte stugor, då det var där enkäterna fanns). Det handlade väl mest om vilken rutt man valt, hur länge man var ute, hur många tidigare turer man etc, men det är nog ganska troligt att det fanns en fråga om vilket kön man tillhörde också, jag minns inte. Den undersökningen (tex) borde väl ge en ganska korrekt vink om fördelningen män/kvinnor till fjälls (fördelningen män/kvinnor till fjälls som kikar in i en stuga och orkar svara på enkät).
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.