Repellera med barn

Jag har en grabb som börjat intressera sig för klättring. Nu vill han gärna prova på att repellera.

Kan man lösa det på något bra sätt? Min tanke är att jag firar med honom, ungefär som vid kamraträddning. Han har en helkroppsele för barn.

Visst måste det finnas lösningar på detta... eller?
 
(Med reservation för att andra nog kan ge bättre svar)

Nu hänger ju mycket på hur gammal och mogen grabben är. Hur mycket du vågar lita på att han gör rätt varje gång och så.

Vid firning kan du ju alltid själv vara backup vid lutet av repet, och hålla emot med "firemans belay" dvs håll i repändarna. Sträcker du på repet kommer han bromsas upp.

Men problemet är att du vill vara på två ställen samtidigt. Dels vid toppen av klippan, för att kolla att han kopplar in sig på rätt sätt, använder en backupsäkring tills han är inkopplad, backar upp bromsen med en prusik etc etc. Dels nedanför för att kunna bromsa enl ovan.

Så se till att vara två vuxna kunniga instruktörer. En som firar först (eller väntar nedanför) och en som kontrollerar grabben och firar sist (eller går ned).

Och om du har minsta tvekan: låt honom gå en riktig kurs istället för att lära ut själv.
 
Använd två rep (eller ett enkelrep som läggs dubbelt), låt grabben fira själv på det ena, och använd det andra som säkringsrep som du säkrar med från toppen.
Så har jag gjort med nybörjare som lär sig fira.Dom brukar inte fira fortare i början än att man hinner med att mata ut rep.

Johnny
 
Det svåra är ju inte att fira utan att haka om sig. Där gäller att iakta stor försiktighet när det gäller barn. Jag vet inte riktigt till vilken ålder men en 12 - 13 åring som klättrat länge kan nog klara det själv. Och hellre under överinsende av annan vuxen än förälder. Tillrättavisningar fungerar som bekant inte alltid när det gäller egna barn.

I föräldrar barn klättergruppen där jag är med har vi årligen en inklättring på ett ställe där byggs en 'bana', 15 m uppåt, 10 meter traversering och 15 meter firning. Det går således åt fyra vuxna. en vid varje omhägning. Vid firning kan man låta de som törs, vill och kan fira själv. Själva firningen med prusik och åtta är inget större problem ens för ett mindre barn. Barn mellan 5 - 10 år brukar gilla att gno runt i banan några gånger.
 
Tack för alla tips!

Min grabb är 7 år.

Min tanke med att fira med honom är att han dels får hjälp (topp eller bottensäkring kan ju lösa det problemet) men framförallt så hade det kännts tryggt för både mig och honom att vara med honom i firningen. Det var därför jag fick en idé om att man kanske kunde sitta ihop på något sätt när man firar.

Finns det något sätt att lösa detta på, eller är enda alternativet att låta honom fira själv med topp eller bottensäkring?

Vet inte om ni hört ordet hönsmamma, men jag är definitivt en hönspappa isåfall så ju mer säkerhet desto bättre!
 
Beeblebrox; sa:
Min tanke med att fira med honom är att han dels får hjälp (topp eller bottensäkring kan ju lösa det problemet) men framförallt så hade det kännts tryggt för både mig och honom att vara med honom i firningen. Det var därför jag fick en idé om att man kanske kunde sitta ihop på något sätt när man firar.

Finns det något sätt att lösa detta på, eller är enda alternativet att låta honom fira själv med topp eller bottensäkring?

Det borde väl inte vara så svårt att hitta en plats där ni kan rigga varsitt rep bredvid varandra?

På så vis kan du ju följa med hela vägen ner och vara tillhands och komma med råd och instruktioner utan att göra firningen mindre "verklig".

Komplettera med en ytterligare person som bottensäkrar, så kan du koncentrera dig på att instruera och hjälpa till istället för att oroa dig för säkerheten.

Annars måste man ju inte nödvändigtvis börja med en hel replängd. Två-tre meter borde ju vara spännande nog för en sjuåring, men samtidigt tryggt för ev hönspappor...
 
Då var det avklarat... iallafall första steget.

Vi har precis varit ute i trädgården och firat. Vi har en gungställning med stege på sidan och ett stort träd jämte. Så jag riggade upp ett rep i trädet och sedan fick han fira av från toppen av gungställningen. Det var mycket lyckat och ännu mer uppskattat. Vi hade väldigt roligt!

När vi ska göra det på riktigt så blir det nog sistnämnda varianten med två rep jämte varandra som vi firar på. Mycket bra idé!

Det ska ju böjas i tid...

Tack för all hjälp!
 
En vanlig variant vore väl att du säkrade honom uppifrån med ett separat rep. Med ett extra rep parallellt kan du knyta av säkringsrepet och fira ner om något kör ihop sig. Har du dessutom valt att låta honom fira på ett rep som är riggat med en avknuten HMS, så har du dessutom alternativet att fira ner honom uppifrån ifall han trasslar in sig.

Lite 'avlastnings-övningar' kan förstås också komma till pass i sammanhanget, även om han bara är 7 år!

/Per
 
Rapellera eller repellera? I Klätterhandboken står det repellera, men jag har ingen aning om vilket som är mest rätt. I dagligtal använder jag varken eller utan bara ordet fira.

Per, vad menar du med "avlastningsövningar"?

Vill bara lägga till att det är underbart att få dela sin passion, i detta fall klättring, med sitt barn!
 
Vad det egentligen heter har det ägnats en hel tråd till, och jag tyckte nog att vi kom fram till att det heter fira.

Avlastningsövning avsåg antagligen att firaren ska lära sig att med prussik e.d. avlasta repbroms/åtta. Bra ifall man fastnar, trasslar till repet osv.
 
Beeblebrox; sa:
När vi ska göra det på riktigt så blir det nog sistnämnda varianten med två rep jämte varandra som vi firar på. Mycket bra idé!

Bättre än Gustavs ide om en 'firemans' backup vid botten är nog att 'binda' ihop er med en 120cm slinga när ni båda firar på varsitt rep bredvid varandra. Jag brukar göra det när jag simultanfirar med andra, och det funkar utmärkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.