Rengöra renhorn?

Hur gör man rent ett renhorn bäst? Har hört att man ska koka det i vatten för att få bort eventuella maskar. Kan det stämma?
 
Renhorn är väl oftast "rena" när man hittar dom på fjället - eller hittade du ett med skallen på?? Annars så kan du lägga det på en myrstack på sommaren..fast det kanske får fötter då?
 
Tack för svar

Och för den utomordentliga idén med myrstacken! :)

Jag får experimentera med lite hushållskemikalier här hemma.
 
Det handlar främst om att få bort organiska rester som kan ruttna/härskna.
Kokning med tvättmedel eller väteperoxid(behöver nog inte kokas då) föreslår jag.

Myrstacken är inte alls en dum ide' eftetsom myrorna käkar upp det som är organiskt.
Risken är kanske att sorkarna käkar upp benet också (men de kanske inte går i myrstackar särskilt ofta)

/Peter
 
Se upp med kokande!

koka med vätesuperoxid så blir dom rena och fina, koka 30-40 minuter..

Jag skulle inte koka i väteperoxid. Möjligen i ganska svag lösning. Det är ett kraftigt oxidationsmedel. Värme påskyndar reaktionen. Kan bli kraftig. Använder konc till att bleka horn. blir kritvita. Vill du ha det. Lägg på vätt bomull och täck med plast. Vänta en dag.

Om det är fettvävnad som skall bort rekommenderar jag en bas, typ målarsoda, maskindiskmedel. Den reagerar med fettet och bildar såpa. Koka går bra. Kemiläraren rekommenderar att använda skyddshandskar och skyddsglasögon. Baser är faktiskt farligare än syror.

Lycka till
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brook Rengöra Thermarest ? Gör det själv 5
Mikkel.Orstedholm Samekniv: återställa renhorn och knivblad Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.