Rengöra bryne

Min karbonrumdunbryne (oljeindränkt, inga gropar) är igensmetat med skit (olja + stål från skridskorna) på den yta som används mest. Går det att få bort skiten på något sätt, så att brynet tar bättre ?. Olja, något lösningsmedel, tryckluft, tandborste ?

Om jag inte får boret skiten från mitt bryne, köper jag ett Skyllermarks diamantbryne, men just nu dom är slut i affärerna, för det är nog fler än jag som ”upptäckt” att skridskorna inte är så vassa som dom borde vara, då det är några mm vatten på isen.

Per Brune
 

Guest

Gäst
Innan du gör någonting annat bör du prova att köra brynet i diskmaskinen. Om det inte bara är fråga om igensättning, utan att de yttersta kornen blivit slöa, kan det vara läge att försöka riva brynet. Man riskerar då att få ett ojämnt bryne. Jag rekommenderar diamantbrynen till skridskor, med tanke på att det omöjligt kan bli gropar i diamantbrynen. Du kan alltså köra med ett ganska kort bryne, eftersom skridskorna vid slipning kan placeras med skenorna parallellt. Jag kör med ett "eze-lap" som finns i alla jaktaffärer.

dePaul! Jag hann först! Har du en annan åsikt?
/Mattias
[Ändrat av puide 2002-01-15 kl 07:41]
 
Även diamantbrynet måste sätter igen

Jag har ett diamantbryne som jag använt c:a 10 ggr. Även det sätter igen. Enl. brukansvisningen skall diskmedel och borte användas för rengörningen. Tyvärr räcker inte det, utan det sätter igen sig med följden att det avverkar sämre. Dags att prata med leverantören.

Även om diamantbrynet är hårt måste man ta det försiktigt vid repor på skridskorna. Annars gör de i sin tur repor i brynet.

Diamantbrynet ger en härlig finish med fina sidan den är svår att nå med andra medel.
 
Bryne

Fotogen och stålborste brukar kunna fixa till ytan på gamla stenbrynen. Givetvis destruerar du den begagnade fotogenen korrekt!
Diskmedel och borste är ett klostergöra....

Go bryning

Johan K
 
Pratat med tillverkaren

Nu har jag pratat med tillverkaren Dianova. Sammanfattar enl. nedan:
Även diamantbrynet behöver dras lite snett över skridskons skena. Detta för att avverkade spånor annars inte har någonstans att ta vägen. Om spånorna blir kvar sätter de igen diamantbrynet.

Maskindisk avrådes från, använd istället manuell disk eller, vid problem, fotogen.

F. ö. skall man använda ett relativt lägre tryck med diamantbryne. Ett annat bra tips som gäller alla brynen är att alltid montera skridskorna lika. Då slipper man korrigera slipställets varierande vinklar mellan de olika monteringarna.
 
Högtryckstvätt!

Vet inte riktigt vad karbonrumdunbryne är för någe, det kanske är för dyrt för industrimetoden? På jobbet brukade vi spola rent brynen med högtryckstvätt, varmt vatten. Dom blev som nya, och vi märkte aldrig av några problem med hållfasthet eller dylikt. Men det kanske var industrial-strength brynen? Testa på egen risk! :)
 

Guest

Gäst
Re: Högtryckstvätt!

Sarvi; sa:
Vet inte riktigt vad karbonrumdunbryne är för någe, det kanske är för dyrt för industrimetoden?

Han menar nog karborundum, vilket är detsamma som kiselkarbid. Kiselkarbid är ett ganska billigt slipmedel. Inget konstigt, alltså.
 
Tack

puide; sa:
Han menar nog karborundum, vilket är detsamma som kiselkarbid. Kiselkarbid är ett ganska billigt slipmedel. Inget konstigt, alltså.

Visst stavas det karborundum, har sluntit på tangentbordet trots korrekturläsning. Kemister kallar det kiselkarbid, CSi (tror jag) om man är ännu mer kemist.

Jag har nu fått tag i ett diamantbryne och gjort om mitt brynställ, då diamantbrynet är avsevärt kortare än karborundumbrynet.

I natt föll det 5 cm blötsnö.:(

Per Brune / Västerås
 

Guest

Gäst
Nära! SiC. CSi är ett TV-program på femman ;)
I V-ås har nu vädret slagit om till regn och varmgrader. Vad kan detta betyda för isarna, tro? I Fagersta faller det för närvarande blötsnö. Så de isarna är nog körda.
Hälsningar
Mattias Puide (som bor i V-ås och jobbar med materialkemi i Fagersta)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P-E El-bryne Långfärdskridsko 1
Mats R Renovera ditt bryne Långfärdskridsko 4
mathias Val av bryne Långfärdskridsko 9
igs Nytt bryne??? Långfärdskridsko 1
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
Bryne Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.