Regnjacka av blandras

Om silnylon är samma sak som silcoat, kan följande disclaimer från Integral Designs ( http://www.integraldesigns.com/in_warning.cfm )
vara bra att känna till, i alla fall om man använder materialet nära eld:

"Silcoat, the fabric used for our tarps and stuff sacks, is highly flammable, keep it clear of any direct flame and all heat sources."

Det är alltså som eljest; många nya starka tunna lätta material tål inte mycket vad gäller värme.

Raskesven
 
Regn

Con Vector; sa:
Intressant, hur har försöken i regnväder slagit ut?

Regnväder, då blir den ju blöt ;-)

Den är faktiskt inte testat fältmässigt. Dvs en och annan småskur hemma kring huset klarar den naturligtvis. Jag hade den på en veckotur i Vålådalen i oktober, men då regnade det tyvärr inte på hela veckan. Den funkade dock bra som vindplagg eftersom det var nollgradigt och blåste riktigt snålt.

P2B som material har jag erfarenhet av från holkar och en annan hemsydd regnjacka som jag använde i somras. De klarade regnväder bra, vilket uppmuntrade mig att gå vidare i konstruerandet av en lättare jacka.

Det är värt att notera att min teknik med tunna syntetkläder och paraply innebär att regnjackan normalt bara används när det är riktigt bistert och blåsigt. Men då måste den naturligtvis funka :)

Att materialet är eldfängt kan jag nog tänka mig. Bra att veta om man hamnar i en överlevnadssituation och MÅSTE göra upp eld :)

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.