Rast/värme-jacka för paddling

Jag vet att det finns ett antal "trådar" med detta ämnet under "utrustning" men alla har en tendens att till slut handla om dun-plagg!!

Jag är ute efter en jacka med bra isolering för rast och värme som ska användas vid längre paddel-expeditioner i kallare klimat.

Vill ha:
-Huva
-liten packvolym (komprimerbar)
-Vatten resistent (tåla regn)
-Syntet-fyllning (kajak=vatten)

Vill inte ha:
-Dun (garanterat blöt efter 1 dag;-)

Finns det ngn med bra tips/erfarenheter som passar??
 
Problemet är att de flesta termojackor är av lättviktsmodell, vilket betyder att de snarare är ersättare för en fleecetröja än för en dunjacka, och huvor är ovanliga.

Men om det är ok med en lättare termojacka utan huva finns det högvis av dem, från till exempel Mountain Equipment, Tierra och Haglöfs.
 
Inte liten, men annars bra

Tycker också att det är viktigt att få något värmande på sig direkt man stiger ur kajaken.

Använder själv en stor Taiga-jacka, typ parkeringvakt, något äldre och sliten, men varm och tät samt med rejäl huva. Storlek XXXXL, så jag inte ens behöver ta av mig min ganska stora flytväst med ryggpåse.

I fickorna ligger extra fleece-mössa, tumvantar med fiberpäls samt två st kemiska handvärmare (du vet sådana där man kan ladda om i kokande vatten)

Rullar ihop jackan så mycket det går och låter den ligga överst i packrummet.

Kompisen använder en skoteroverall i samma syfte. Han måste i och för sig ta av sig flytvästen, men får i gengäld värmning även av benen.

Både min jacka och hans skoteroverall är tänkta att också fungera som uppvärmingshjälp om någon i sällskapet blivit rejält nedkyld, tex genom ofrivilligt bad.

hälsningar
Jens
 
Jag kör också cheap-varianten och använder försvarets Värmejacka 90, som jag disponerar via Hemvärnet. Även den i en storlek som gör att man kan bibehålla flytväst och paddeljacka på.

Jag har letat runt en del men problemet är att man ofta är mer eller mindre blöt på utsidan av paddelkläderna samtidigt som man helst vill ta på sig rastjackan direkt utanpå paddelstället (om man ändå skall av med paddeljacka och flytväst kan man ju lika gärna sätta på sig en "vanlig" fodrad jacka av vilket modell som helst). Helst skulle jag alltså vilja ha en rastjacka som är fodrad med syntet och som är vattenresistent både på utsidan och på insidan.
 
The North Face Optimus Jacket

Jag har en Optimus jacket från North Face som jag är mycket nöjd med.
Jackan är fodrad med Primaloft och är tålig för fukt.
Huva med åtrdagning och allt kan med lite trixande packas ned i en av fickorna.
Naturkompaniet på Kungsgatan i Stockholm hade några stycken hemma, men jackan tas normalt inte hem till Sverige.
Nyligen såg jag jackan på rea hos http://www.globetrotter.de

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.