rapaälven

Rapaälven bör betraktas som ovadbar.

Man kan visserligen komma över där du nämner, vid det s k Tielmavadet. Men bara vid lågt vattenstånd. Alltså inget man alltid kan förutse eller säkert räkna med.

Och om man tänker försöka så måste man (eller någon i gruppen) ha erfarenhet av svåra vad. Men det kanske du har?

/Hans
 
Kan inte annat än hålla med Hans. Rapaätno är som alla glaciärälvar klart lurig att vada eftersom man inte ser botten och varken kan bedömma hur djupt det är eller undvika stygga stenar och liknande. Men jag har själv vadat Tielmavadet och jag vill minnas att det var som djupast på Låddebakhtesidan. Så om man bara är fastknuten i ett rep kan man ju alltid ta ett rejält kliv ner i älven och se om det känns bra.

Problemet är bara att om det är mycket vatten så man inte kan vada Tielmavadet måste man ta sig ända upp förbi Smailaträffen för att komma över till andra sidan älven och sen hela vägen tillbaka igen. Det är även för en mycket stark vandrare minst två dagars vandring, vilket man alltså bör ha i reserv så man inte hamnar i en situation då man måste vada.

/ Stefan
 
Det ska finnas ett vad till!

Jag har en gång fått tips om att Ráhpa går att vada lite längre norrut. Man ska då vada Ráhpajåhkå där den meandrar ut sig och bildar grusbankar ett hundratal meter norr om den jåkken som syns på fjällkartan norr om spökstenen.

OBS! detta är bara vad jag hört, har inte varit där och provat/kollat. Men om man inte kommit över vid Dielmmá och är på väg norrut för att gå runt kan man ju alltid kolla upp om det funkar.

Om någon vadat där så vore det kul att få höra om det stämmer!

MVH ///Claes
 
Vadet norr om Spökstenen

Jodå, det går att vada Rapaätno där Claes beskriver. Vi gjorde det för två år sedan, se detta inlägg där vi har beskrivit det mer i detalj.

Om jag minns rätt så var den sommaren torrare än normalt, så vadet funkar kanske inte i vanliga fall.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel Temperatur Rapaälven Fjällvandring 35
Sten Åkesson Laitaure-Rapaälven Fjällvandring 9
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.