Laitaure-Rapaälven

Jag skrev ett inlägg under Paddling, men svaren uteblev. Kanske kan någon som vandrat i området ge mig lite info om Laitauredeltats "normala" vattenförhållanden under senare hälften av augusti. Är det framkomligt (motströms) över huvud taget?

Jag vet att det är förbjudet att paddla i Sarek, men min avsikt är att paddla så tätt inpå nationalparksgränsen som det är möjligt för att sen slå läger och göra dagsetapper.

Mvh/Sten
 
Det går ju att köpa båtskjuts till nationalparksgränsen vid Nammatj, alltså borde du också kunna paddla dit. Myggen blir säkert glada om du väljer att slå läger där :)

/Ulf
 
Jodå, du kan paddla motströms i slutet av augusti – om det inte regnat speciellt mycket förståss – då blir det svettigt.
Jag paddlade där på 70-talet samt ritade en karta över hela deltat.

Jag valde Skerfe-sidan när jag paddlade motströms och använde de lite smalare kanalerna samt sov några nätter på olika platser i deltat (jag är immun mot mygg).
En bra tältplats är västra ändan av sjön under och närmast Skerfe. Mjukt gräs, lite mossa samt låga björkar, du ser den från sjön.

Det finns kvicksand lite här och där i deltat under förutsättning att vattnet är stigande. Känn efter med paddeln innan du stiger iland.
Det är också den enda platsen i fjällen där jag stött på huggorm – och det var en rejäl en jag paddlade förbi. Det kanske är bra att veta.

Älgarna är rejält stora och om du inte smyger dig fram så är de inte speciellt rädda. Du kan få bra bilder med andra ord. Om du vill komma riktigt nära använd gula kläder, gärna skrikigt gula. Då kan du komma riktigt nära dem utan att de drar sig undan.
Smyger du dig fram tror dom att du är ett rovdjur. Talar du om att du kommer så vet dom att du inte är ett rovdjur.

Thomas
 
Mygg!

Tack Thomas!

Vi är inte rädda för att bli svettiga. Badvattnet finns ju nära till hands... Hur kraftig är motströmmen. Är den över huvud taget forserbar? Kan du svara på hur djupförhållandena är i deltat? Jag har hört att det kan vara svårframkomligt även med kanot p g a att det är för grunt.

När avtar/slutar myggsäsongen där uppe? Jag trodde att det skulle ha lugnat ner sig i slutet av augusti, men enligt inläggen så fortskrider plågan även då.
 
Det var många år sedan jag paddlade där som jag sa och jag har inte kunnat följa upp hur deltat har förändrat sig under årens lopp.

Jag har letat efter den karta jag gjorde men hittade bara en kopia som inte hade de markeringar och anteckningar jag gjorde av stenar och annat jag hittade.

Är du intresserad av kartan så hör av dig via email till mig. Men kom ihåg att den är ritad 1976 och det nu har runnit en hel del vatten genom selet. Men, för moig skulle det vara intressant att veta hur selet har förändrat sig på 32 år!

Jag tycker inte att det var särskilt besvärligt att paddla motsröms och som jah sa, vi paddlade på Skerfe-sidan i de lite mindre kanalerna. Eftersom du paddlar motsröms så går det inte särskilt fort och bara du är uppmärksam framåt så är det inga större problem . Det finns en hel del stenar i kanalerna, de flesta ser du vid normlvattenstånd. Annars letar du efter "virvlar" i vattnet som kan avslöja stenar.

Stenarna är ett betydligt större problem när du går medströms för då går det fortare. Notera var stenar finns under uppvägen så tar du dig lättare nedför senare.

Kolla också med båtflöraren, jag vet inte vem som kör nuförtiden, men båtförarna är ofta mycket kunniga om stenar och hinder.

Thomas
 
Stenarna är extremt svårt att se när man paddlar i slamvattnet.men dom känns desto mer .I Laidaure är det ju alldeles mjölkvitt vatten och jag for på åtskilliga stenar när vi paddlade i sjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pfjell Litnok - Laitaure? Fjällvandring 0
JMel Temperatur Rapaälven Fjällvandring 35
Bjoern rapaälven Fjällvandring 4
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.