Rädd att åka utför!

Ska ge mig på tjejvasan på lördag och har tyckt att det ska bli jättekul ända tills idag. Jag åkte nerför och ramlade, hur vet jag inte, men jag föll och gjorde illa knät så pass att jag fick gå hem. Nu har jag blivit livrädd för utförsåkning! Hur tusan ska jag klara av det? Är det branta backar i tjejvasan? Jag tror jag kommer gå nerför backarna för jag misstänker att jag kommer vara riktigt nervös och spänna mig. Ploga nerför KAN jag inte om det går fort.... Är det kört för mig? *gråter*
 
Det finns ett par backar på den sträckan. Sådana där så att man får farttårar. Men du ska inte vara orolig, jag har sett folk som tar av sig skidorna och går ner vid sidan av spåret. En del (som jag) ser fram emot dem för att då får man en chans att vila lite. Jag har ramlat rejält (brutit tummen och så) och varit rädd efteråt men det går faktiskt över (även om det tar sin tid). Känner du dig orolig så ta det säkra före det osäkra och gå ner. Ingen kommer att titta snett på dig för det (så länge du inte går i spåret!). Om du plogar dig ner händer det kanske att du får dig något glåpord tillskriket eftersom du kanske förstör spåren. Försök att låta bli eller iaf välja ett kantspår om du måste... Lyckat till med skidåkningen!
 
Sista 3 milen av vasaloppet (=tjejvasan) finns inga backar vare sig upp eller ner att oroa sig för. Dessutom är det brett, rakt fram och bra spår.
Lycka till!
 
Hej

Håller med föregående skribent, sista tre milen av Vasaloppet har inga farligt branta nedförsbackar.

Gällande att ta av sig skidorna och gå ner för backarna. Vad jag vet så är det inte tillåtet att ta av sig skidorna och gå.

//Jimmy
 
Du hinner inte träna lite utförsåkning innan vasan så att du kan lära in lite ny teknik med skadade knät? Börja längst ner i backen där det känns tryggt kör där ett tag och sen öka försiktigt höjden. Försök bibehålla fokus på den nya tekniken, hur omgivningen ser ut och hur det känns i kroppen just då. Alltså hur det känns i benen, snön under fötterna, hur träden ser ut i landskapet eller hur du andas. På så sätt bibehåller du uppmärksamheten på det du gör i stunde och just då och inte på alla tusen olika sätt man kan ramla på om något går fel.


Lycka till
Anders
 
Tack för alla svar!

Det har lugnat mig lite. Jag är bättre i knät nu så jag ska ut och öva i backar. Jag gör som du, Anders rådde mig att börja längre ner i backen och sen gå högre upp. Jag ska försöka lära mig ploga också. Tack än en gång för att ni engagerade er i mitt problem :)
 
Snälla, vad du än gör, ploga inte i spåren!
Dels blir det mycket svårare för de som kommer efter att hålla balansen i backen om spåren blir bortskrapade, dels blir det lätt kaos när det kommer snabbare åkare bakom dig som plötsligt måste byta spår mitt i backen.

Glid på (det är vad jag minns inga otäcka backar på de sista tre milen) eller, om du inte törs, kliv ur spåret först.
 
Det är väl bara om spåret är mycket dåligt, resp om det kommer en sväng i slutet av backen som det finns risk att ramla? (Att svänga snabbt med längdskidor är ju faktiskt inte alltid en baggis.)

Rent mentalt kanske det kan kännas jobbigt, och då låter rådet att öva i successivt längre backar som en bra idé. Att börja nerifrån och öka på lät mycket pedagogiskt.
 
Det bär mig egentligen emot att ge dessa råd, och jag vet att det inte är populärt att förstöra spåren genom att ploga. Jag skulle nog ändå råda dig att både träna successivt att åka i allt större backar men också träna på att ploga. Du behöver kunna bromsa!!!
Det är många som åker samtidgt och risken för fall i backe är mindre än att åka på någon eller bli pååkt. Det är där de flesta skador uppkommer.

Helt ofrivilligt tillbringade jag och ett par vänner några timmar på aktuen på Mora lasarett efter en trafikolycka just samma eftermiddag som Tjejvasan förra året. Pååkningar var den absolut vanligaste orsaken till skador från skidåkarna,

Ta det som en dag att njuta av och att ha kul. Känns det otäckt, ta av dig skidorna och gå. En del av mina kvinnliga vänner som åkt Tjejvasan är vältränade på skidor men har berättat att de har valt att gå nedför vissa backar ändå om de har varit för trångt.

Lycka till!
 
Snälla, vad du än gör, ploga inte i spåren!
Dels blir det mycket svårare för de som kommer efter att hålla balansen i backen om spåren blir bortskrapade, dels blir det lätt kaos när det kommer snabbare åkare bakom dig som plötsligt måste byta spår mitt i backen.

Glid på (det är vad jag minns inga otäcka backar på de sista tre milen) eller, om du inte törs, kliv ur spåret först.

Jag kan åka utför och gillar att stå på, körde telemark på den tiden när pjäxorna var ankelhöga utan spännen. På vasaloppet får vi som kan åka utför vara beredda att åka helt utan spår och kryssa fram och tillbaka mellan åkare som antingen åker sakta eller ramlar. Inget att hetsa upp sig över om man kan åka, men det är synd om dom som är halvtaskiga på att åka utför som gärna haft ett spår att stå i. Vill du ploga, gör det, dom som kommer bakifrån fär hålla undan. Men håll gärna åt sidan och undvik att åka i bredd med andra plogare.
 
Off topic-varning, men egentligen uppstår ju problemen inte när spåren är borta, utan när det blir spår lite överallt. Alla som åkt i ett slitet motionsspår vet vad jag menar...

Självklart är det upphinnandes ansvar att inte ramma de framför. Det blir dock mycket lättare för alla om det inte rycker för mycket i spåren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.