Pulver juice

När jag låg i lumpen hade vi apelsinjuice i pulverform, förpackad i påsar och varje påse räckte till 3 dl. Är det någon som vet var man kan hitta något liknande numera?
 
Har för mig att sådana förbjöds efter att de hade hittat nåt ämne som kunde vara hälsofarligt under väldigt specifika och snudd på omöjliga användningsformer.Det finns i andra länder dock,iaf i Tyskland...


peter
 
Lycka till...

...med ditt sökande. Jag slängde ut samma fråga på Utsidans forum för 5-6 år sedan och det var ingen som visste var det fanns att köpa. Mina svärföräldrar har köpt något som skulle föreställa citronsaft i pulverform åt mig då de var i Spanien. Den var väldigt sur, smakade som citronsyra, men spädde man ut den lite extra funkade den bra att dricka. Jag har även gjort en gin-drink på den och det blev rätt lyckat.

Förpackningen var av typ Varma Koppen, dvs en papplåda med tre påsar saftpulver som var och en skulle blandas med en liter vatten. Just då de köpte förpackningen var det ett extraerbjudande så tillverkaren hade även stoppat i en påse "tropical fruit flavour"-saft. Den var väldigt god, men inte som försvarets apelsinsaft.

Förra sommaren hade jag med mig iste i pulverform då jag fjällvandrade. Den förpackningen var också avsedd för en liter vatten, men eftersom jag var ute ensam blandade jag bara en tredjedel av pulvret åt gången. Då fick jag lära mig att istepulver består av en massa olika grova pulverkorn som skiktar sig då påsen ligger och skakar i ryggsäcken. Första blandningen smakade mest te med lite socker, andra iste och tredje socker med lite te. Trots den lilla fadäsen kan jag rekommendera iste som fjällvandrardryck.
 
Iste á la Liptons är riktigt gott och uppfriskande efter en tid ute. Särskilt citron är drygare än den rekommenderade litern, går lätt att blanda ut med 1,5 liter vatten istället för litern. Sedan finns även iste i form av lämmelpluppliknande bitar. Lättare än Liptons, och nästan, men bara nästan, lika gott. Finns i flera olika smaker.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Iste á la Liptons är riktigt gott och uppfriskande efter en tid ute. Särskilt citron är drygare än den rekommenderade litern, går lätt att blanda ut med 1,5 liter vatten istället för litern. Sedan finns även iste i form av lämmelpluppliknande bitar. Lättare än Liptons, och nästan, men bara nästan, lika gott. Finns i flera olika smaker.

Raskesven
Låter bra, men var köper du dylikt? Själv har jag hittat fruktdryckspulver (som inte bara smakar citronsyra) i butiker som har "etnisk mat". Helt OK. Annars gillar jag vissa av kolhydratpulvren, t ex Vitargo eller Slooow Carbs, som kan fås i allt från tranbär till hallon. Då får man dessutom känna sig häftigt sportig, och slipper slabba med nudlar till lunchen...
 
Kool-Aid

greendanger; sa:
När jag låg i lumpen hade vi apelsinjuice i pulverform, förpackad i påsar och varje påse räckte till 3 dl. Är det någon som vet var man kan hitta något liknande numera?

Drack också såna i lumpen, men har aldrig sett dem senare.
Prova Kool-Aid, amerikansk variant på samma tema. Finns med eller utan socker tillsatt och påsarnas vikt är därefter. Borde finnas på Gray´s American Foodstore på Odengatan 39. Tel 08-612 30 40.

/K
 
Re: Kool-Aid

carvingkimbo; sa:
Drack också såna i lumpen, men har aldrig sett dem senare.
Däremot har ju försvaret nån sorts druvsockerdryck i pulverpåsar (50g typ?) med citronsmak, dessa har jag hittat på div överskottslager vid enstaka tillfällen. Om någon är riktigt sugen så kan jag tänka mig att dela med mig. Men apelsinjuice låter betydligt godare!
 
Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Iste á la Liptons är riktigt gott och uppfriskande efter en tid ute. Särskilt citron är drygare än den rekommenderade litern, går lätt att blanda ut med 1,5 liter vatten istället för litern. Sedan finns även iste i form av lämmelpluppliknande bitar. Lättare än Liptons, och nästan, men bara nästan, lika gott. Finns i flera olika smaker.

Raskesven
Låter bra, men var köper du dylikt? Själv har jag hittat fruktdryckspulver (som inte bara smakar citronsyra) i butiker som har "etnisk mat". Helt OK. Annars gillar jag vissa av kolhydratpulvren, t ex Vitargo eller Slooow Carbs, som kan fås i allt från tranbär till hallon. Då får man dessutom känna sig häftigt sportig, och slipper slabba med nudlar till lunchen...
Lämmelpluppvarianten finner du på Gekos i Ullared eller Lidl i Halmstad. Svänger du förbi Vasahallen i Stockholm har de Liptons istevariant;-)

Raskesven
 
hanspers; sa:
Iste i grovt pulver (lemmelpluppar) finns även på Lidl i Sundsvall. Troligtvis en Lidl-produkt
Tror väl f*n att det skulle vara nåt tyskt Nestlétjafs förpackat i neonrosa-gröna plastförpackningar, en förpackning per korn. Följer det med plastleksaker till barnen oxå? (ja, jag är bitter för att vi i Umeå inte kommit längre än till den där överdimensionerade lanthandlaren som heter ICA Maxi)
 
Iste...

¤#¤%#&!!
Att jag inte tänkte på att man kunde använda detta.
Brukar själv köpa det...
Men har man "snöat in" på en sak så är det svårt att tänka i andra banor.
[Ändrat av greendanger 2007-03-16 kl 07:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DonBote Pulver saft Friluftsmat 46
TVM:arn kokosmjölk på pulver Friluftsmat 10
avslutad120523 Prips energi pulver ? Friluftsmat 24
hutte pulver energi dryck? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.