Premiärfiske put and take sista gången

Var vid ett vatten på västkusten det var premiär 1 maj o vi kom dagen innan för o ha trevligt o få bra platser.

idag vid 0600 började det drälla in folk vi hade tagit ett par platser (obs flugfiske vad det för våran del)

Kommer 6 pers fram där vi är å vi säjer till dom här är det fullt dom fattar ej detta utan ställer sej med 2 meters lucka melllan osss

Frustration säjer jag bara alllso fiske ska vara avkopplande det är det ej när det står 10-12 man på 60 meter

tog en fisk o la av sen Aldrig mer premiäerfiske säjer jag bara
 
Det kanske bara är så att fiske är olika saker för olika människor.

Själv fiskar jag nästan bara i Kaitumälven, och inte i Tjirtjam eller Kukkak (stavning?) vid Tjuonajokk. Jag håller till längre ner, där det är skogslandskap (fortfarande med viss marginal ovan odlingsgränsen...).

Jag har i juli gått längs "min" sträcka och fiskat under 48 timmar en gång som jag minns, utan att se EN människa. En del får lappsjuka av sånt, själv tycker jag det är obetalbart, i rimliga doser.

Normalt ser man alltid nån annan fiskare om man rör sig över lite längre sträckor, men trångt blir de aldrig.

När jag sedan provat att fiska i Gysinge (Dalälven), har jag kunnat konstatera att det är vackert även om det är i södra Sverige, det är strömmande vatten vilket är det enda jag klarar av att fiska i, men om man inte har enorm tur så står det redan folk på de platser man ser att man skulle vilja prova...

Flugfiske* kräver med andra ord ytor utöver det vanliga så som jag har kommit att se det. Å andra sidan har jag regnbågssjöar i skogen inom gångavstånd där jag bor, men när jag tagit skogspromenader dit och sett att det står flugfiskare med 10-20 m lucka längs stränderna så har jag mest blivit fundersam. Jag vet inte, men det blir ju lätt lite mete av det hela om jag försöker flugfiska i en sjö dessutom.

Antagligen är det hela en fråga om vad man vant sig vid och hur man en gång lärt sig, men fisket är ju som regel en helhetsupplevelse som förstås präglas av smak och tycke.


*jag spinnfiskar också till kanske 50% beroende på vattenstånd och strandförhållanden
 
I min krets så brukar vi försöka fiska mitt i veckorna så att man slipper alla andra idioter vilket inkluder alla andra människor helt enkelt. De är ju självklart att inte alla andra människor är idioter men är det flera människor så ökar riskerna. Jag skall själ iväg nu till det vatten som är där jag bor. Det är söndag och finnt väder. Jag bävar.

Angånde nedre delen av Kaitum. Då tror jag du menar uppströms kaitum. Jag har bara varit där en gång men tyckte det var för mycket folk. Jag såg bara typ två grupper på en vecka. Men det som var störande var att de raftade. Nä det är cirkus enligt min mening. Jag vill ha lungn och ro och inga gummibåtar som förstör mitt fiske. Så det blir nog inte Kaitum någe mer. Men det blir ju bättre för dig. :)
 
mm kaitum e en dröm för en annan men tyvärr så får man vara härnere det mesta som sagt har inget emot människor bara det att vissa har svårt o fatta + att det är ej roligt o stå o knö när man är ute efter avkoppling
 
crazy; sa:
Angånde nedre delen av Kaitum. Då tror jag du menar uppströms kaitum. Jag har bara varit där en gång men tyckte det var för mycket folk. Jag såg bara typ två grupper på en vecka. Men det som var störande var att de raftade. Nä det är cirkus enligt min mening. Jag vill ha lungn och ro och inga gummibåtar som förstör mitt fiske. Så det blir nog inte Kaitum någe mer. Men det blir ju bättre för dig. :)

Nä, jag fiskar väl teoretiskt gärna i Krokforsen och Kamas, men det har i så många år varit förbjudet, så den sträckan (Tjuonajokk-Kaitum) har jag bara gått en gång. Det är som du säger, en himla massa gummibåtar och tjuvfiskare. Vid Lilla fallet stod ett pucko med ett flugkast med kanske 10 flugor på. I skogen campades och man högg "ved" av de råa björkarna och skar näver från de björkar man lämnade...

Jag fiskar mellan Killingi och Neitisouando, men ska kanske prova ovan Kaitum i år ändå eftersom man numera kan köpa kort på större delen.
 
Mezzner; sa:
Nä, jag fiskar väl teoretiskt gärna i Krokforsen och Kamas, men det har i så många år varit förbjudet, så den sträckan (Tjuonajokk-Kaitum) har jag bara gått en gång. Det är som du säger, en himla massa gummibåtar och tjuvfiskare. Vid Lilla fallet stod ett pucko med ett flugkast med kanske 10 flugor på. I skogen campades och man högg "ved" av de råa björkarna och skar näver från de björkar man lämnade...

Jag fiskar mellan Killingi och Neitisouando, men ska kanske prova ovan Kaitum i år ändå eftersom man numera kan köpa kort på större delen.

Jaa, slitaget var ganska påtagligt vid lägerplatserna. Så det är okej nedför kaitum. Jag trodde det var en massa stugor där.

Apropå fisket idag så var det ganska lungt. Men när jag kom till sjön och höll på att rigga flugspöt så hörde jag några konstiga ljud. Det var en blandning av barnskrik och glasrutor som gick sönder. Tror ni inte att det var en mupp som satt och spelade dataspel intill sjön. Jag blev nästan förbannad och funderade på om jag skulle säga till då jag trodde att det var en tonåring. Då kom plötsligt resten av familjen och det visade sig att det var en mamma i 35 års åldern.
Om man skall göra en jämförelse så var det som en mobiltelefon som ringde konstant.
Jisses, vart är världen på väg?
 
Längs "min" del finns det stugor, men det är på ett fåtal ställen, och inga som man inte kan fiska sig förbi. De flesta ligger inte i älvfåran, och totalt sett är det ett fåtal. Det är dock annorlunda än ovan Kaitum, mellan Kaitum och Killingi är det bara sel och vikar, medan sträckan nedanför Killingi till största delen består av forsar. Vidare går det en grusväg paralellt med älven, men den kommmer som närmast 500 m ifrån älven, och normalt är det mellan 25 och 50 min gång mellan vägen och älven.

Inte som Sarek precis, men å andra sidan mindre frekventerat än de stora lederna i nationalparkerna...

Vidare är det ju främsta harrfiske i de övre delarna av älven, medan öring och lax är mer typiskt nedanför Killingi. Om man går på norra sidan av älven är det minst folk.
 
LOOP32; sa:
mm kaitum e en dröm för en annan men tyvärr så får man vara härnere det mesta som sagt har inget emot människor bara det att vissa har svårt o fatta + att det är ej roligt o stå o knö när man är ute efter avkoppling

Kaitum är ingen dröm, det är hur verkligt som helst:)

Antingen tar man en ganska organiserad resa, flyger till Kiruna eller Gällivare, flyger till Tjuonajokk och flugfiskar harr en vecka. Finns säkert paketresor, men kostar rätt mycket.

Eller så tar man bilen om man är ett litet gäng, och då kan jag rekommendera de sträckor jag beskrivit. Man kan bo på en ganska enkel turistanläggning i själva byn och göra turer utan egentlig övernattning neråt älven, eller tälta längs älven i stort sett var som helst. Om du verkligen åker dit ska jag tipsa om några ställen, fast bara per e-mail.

Det senare är ju inget jätteeklusivt alternativ, och man kan också försöka få till samma sak med tåg. Dock är det lite knepigt att ta sig från tågen till älven utan bil. Jag har som regel lyckats övertala lokföraren att släppa av mig mitt på linjen, men det är ju nåt man inte kan räkna med. (Från järnvägen är det en skaplig bit, men möjligt att gå.)

Bästa fisket är i slutet av juli eller i augusti. Laxen kommer upp i mitten eller början av juli. De minsta kommer väl forfarande under augusti.

Kaitumälven är ganska väderkänslig beträffande vattenståndet och därmed lite lynnig, så man kan aldrig vara säker på att få fisk. Men jag vet inte om man kan det nån annanstans heller...
 
årets fiske redan inbokat men ska kolla med gubbarna om man ej ska ta 1 månadsresa totalt nästa sommar med bara fiske o då blir det upp där o hejja på
 
Fiskar för d mesta i norska älvar..Brukar för d mesta va skapligt lite folk på dom ställena jag provat.
Skyr som pesten o fiska när det är fult med folk runt omkring..Då får det hellre va...
Brukligt när d är fler som vill fiska på samma sträcka så lägger man ett par kast o sedan tar några steg nedströms....
Funkar för det mesta jäkligt bra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fizzka Put & Take Sjöar! Fiske 17
Tigershark Catch and relese=släppa tillbaka fisken. Fiske 77

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.