Polartec Power Shield Pro

Jag läste precis att Polartec kommer att släppa en ny version av sitt populära mjukskalsmaterial Power Shield. Den nya versionen kommer heta Pro på slutet. Det mest intressanta är dess egenskaper, det påstås blockera 99% av vinden men samtidigt ha en vattenpelare på 5000ml (alltså ungefär samma som de flesta regnställen från ex. Stadium och liknande).

Länk: http://soldiersystems.net/2009/12/17/polartecs-new-power-shield-pro-hitting-the-scene/

Jag tycker det låter väldigt intressant och undrar om det är någon annan som har mer information?
 
Så synd, den stora fördelen med gamla poweshield är ju att det faktiskt ventillerar, tillskilnad mot andra vindtäta fleece-grejor. Vantar i Powershield är helt suveränt.
 
Synd? Jag tycker mer det är bra att det kommer ytterligare en variant. Då den inte är helt vindtät så kommer den, precis som andra mjukskalsmaterial, att även fungera genom påtvingad konvektion vilket verkligen bör öka ventilationen jämfört med helt vindtäta membran.
Jag har en jacka och handskar i "vanliga" PowerShield (båda från Arc'teryx) som jag är mer än nöjd med.
 
Jo det låter onekligen spännande med 99% vindtät i kombination med 5 m vattenpelare!

Thanks to a new proprietary membrane technology and lamination techniques, Polartec Power Shield Pro allows true air permeability (8 l/m2/sec = 2CFM) for a controlled two-way air exchange that significantly improves moisture transport over softshells that do not allow airflow. At the same time, Polartec Power Shield Pro holds a water column of 5000mm, offering superior water resistance.

Påtvingad konvektion is the shit!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.