Plogade isbanor

Hej!

Det är just nu en del diskussioner här i Härnösand om det ska plogas upp en skridskobana på Södra sundet (havsis) och jag undrar om det finns några här som har erfarenhet eller koll på drift, säkerhet, kostnader etc kring liknande projekt i andra städer? Jag har läst SKLs isbaneskrift som jag hittade tips om i en tidigare diskussion här. De frågor som jag funderar på är följande:

1. Hur ligger det till med arbetsmiljöansvar i samband med plogning? Är det speciellt med isbanor? Eller är det så att man ska förhålla sig till arbetsmiljölagen och systematiskt arbetsmiljöarbete som man alltid skall?

2. Vilka fordon används oftast? Är det fyrhjulingar? Traktorer?

3. Hur avgörande är det att vi pratar om havsis? Vilka speciella faktorer måste man ta hänsyn till? Att isen måste vara tjockare är en, men finns det andra saker just med plogade isbanor?

4. Hur många arbetstimmar krävs för en säsong?

Jag kan säkert ha missat något så fler förslag, synpunkter eller behov av förtydliganden tas tacksamt emot :)
 
Läs http://klubben.se/sollentuna_ss/1936-template-p2-5688.html så får du i sammandrag se hur dom som plogar Norrviken i Sollentuna har jobbat denna vinter.

Följande minsta istjocklekar verkar gälla på sötvattenskärnis:

Moped, liten fyrhjuling: minst 10 cm is
Skoter, motorcykel, terränghjuling: minst 15 cm is
Liten personbil: minst 20 cm is
Ordinär personbil: minst 25 cm is
Större personbil, lätt lastbil, mindre traktor: minst 30 cm is
Traktor, tung lastbil: minst 40 cm is

Dessa tjocklekar gäller alltså sötvattenis - lägg på ca 50% för Östersjöis.
 
Skridskoförbundet

Anders Tysk skrev ett kompendium om detta åt skridskoförbundet. Allt ingår i den skriften. Nu kan jag inte hitta länken, men prova e-posta på: anders.tysk(at)vikingarannet.com

/Mats
 
Tack för länkarna och svaren! Kompendiet har jag läst och det finns som sagt en del att fundera på, det är inte bara att sätta igång att ploga... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.