pitonger

Hej,

Dags att fylla på mitt aidrack med lite bladbultar av blandat sort och typ. Nu undrar jag om vilka som man ska satsa på. BDs bultar, lost arrows mm kostar mer än dubbelt så mycket som tex cassin motsvarighet. Finns det någon anledning att lägga pengarna på BD eller funkar de billigare alternativen, tex cassin?

Normalt brukar jag inte se klätterutrustning som rätt sak att snåla på men i just det här fallet lutar det mot det billigare allternativet. (om det inte är så att någon starkt avråder mig ifrån det ;)

Tacksam för svar
Felix
 
Det beror litegrann på vad du har tänkt dig att klättra för leder.
Småkilar och kammar har i ganska stor utsträckning konkurerat ut pitonger (iallafall större storlekar)

Jag skulle börja med att köpa en handfull knifeblades, någon enstaka lost arrow och ett par stycken Peckers

Och tyvärr måste jag nog säga att du får vad du betalar för. BD knifeblade, Camp LA, cassin eller BD peckers.
Prestandan och funktionen på dessa är så mycket bättre än de på motsvarande låg-budgets.

Om du har några kompisar med sjysst rack vore det ju det bästa att få prova deras prylar lite.

aida på!
 
Black Diamond,

säljer otroligt gedigna och bra bultar, jag har slagit många av mina bultar in och ut ur granitsprickor över hela världen i femton års tid - känns som om jag fortfarande kan använda dem i femton år till... Black Diamonds grejer känns mycket förtroendeingivande och jag använder mig av allt från deras Rurp till no3 Angle. Sedan så har jag givetvis Beaks från andra leverantörer oxå, som komplement till BD Peckers.


På tal om pitonger och aid så passar det kanske med en mini-TR från en tur jag gjorde häromdagen...


Captain Hook

Det är närmare tio år sedan jag satte upp en fin liten aidlinje med ett stort antal hookmoves på, jag minns ännu hur psykande och svettig den förstabestigningen var...

De efterföljande åren repeterade jag leden några få gånger, men de senaste sex-sju åren har Captain Hook inte fått några besök även om jag tittat på leden (och den tilltagande mossutbredningen) då och då...

Denna sommar väcktes plötsligt (oförklarligt?!) mitt intresse för leden igen, hittade till och med en ny start som jag borstade fram ur en mossig (tunn) spricka, kände att jag iallafall skulle vilja prova den här startsprickan nån gång...

Sagt och gjort så befann jag mig till slut återigen vid insteget till Captain Hook, jag provade att placera en Beak i sprickan och den passade hyfsat bra faktiskt, klippte in ett stegpar och testade försiktigt. Den höll. Gick över till att hoppa lite med min tyngd och den höll fortfarande, hmm, det verkar funka det här - tänkte jag...

På med rackslinga, sele, daisys, stegar, hammare, heads, knäskydd och rep...

Standplats görs i sprickor rakt under insteget, i en uppsprucken häll, en camalot 2 och en camalot 3 passar perfekt för drag uppåt...

Jag knyter fast repet i standen och kopplar in min GriGri i selen eftersom jag skall säkra mig själv under denna klättring, ännu en solotur - tänker jag när jag kopplar in den första Beaken...

Beaken är inte helt perfekt så jag stannar i tredje steget och klipper in min fifi, en bit upp försöker jag passa in ännu en Beak och lyckas efter ett par försök, det blev en BD Pecker med halva bladet inne, det vanliga testet funkade och jag skiftade försiktigt över min tyngd till denna andra säkring...

Via ytterligare en Beak så är jag inom räckhåll av orginalleden, ett hookläge som jag minns som ganska bra för en BD Talon. Sträcker på mig bra långt och lyckas få hooken på listen, min stackars Beak har jag just vid höften och fifin är så nära man kommer...

Hooken testas försiktigt genom att jag bara lyfter min tyngd uppåt, långsamt, i stegarnas grabloops, den verkar hålla...

Jag sätter fötterna i stegen och kliver över till hooken, Pang! - Listen lossnar och jag faller bryskt ner en decimeter i Beaken, lite smulor runt bladet lossnar men den håller, hmm, plötsligt är jag mitt uppe i klättringen, på riktigt...

Börjar få klart för mig varför jag inte klättrat Captain Hook på så länge...

Dilemma! - Listen är borta, tre kassa beaks under mig och sen granitblocken... Hmm, kanske en copperhead funkar lite till höger...

Fram åker heads och mejsel och hammaren - känns som om jag återigen befinner mig på en vägg i Yosemite, minsta copperheaden passar, vajern känns tunn, det är den minsta som håller för hundra kilo kanske, vågar inte testa utan glider långsamt över till min nya säkring med en bön som enda försäkring. Jag håller andan - min ynkliga lilla head håller... Phuuu!

Ännu en Beak...

Så ännu en Beak och ytterligare en så är jag till slut uppe vid en stor hookplacering - en big claw runt ett kanske suspekt block, testar försiktigt eftersom jag nu har en ansenlig distans till granitblocken på marken...

Klättrar högt i hooken och vet att mitt nästa mål är den Petzl 8mm bult som jag borrade under förstabestigningen...

Där är den! Dock är hålet och gängorna fyllda med år av smuts, försöker försiktigt peta ur skiten ur bulten, hängaren gängas på men går bara in ett par varv... Hmm, svetten rinner och det blir många försök innan hängaren sitter någorlunda på plats. En viktig säkring - det är den säkring som tar ner leden från A5 till mer moderat A4...

En tre, fyra hookmoves följer på bulten, sen en fix copperhead, har suttit där sedan första klättringen...

Ser förvånansvärt bra ut, vågar inte testa för hårt eftersom jag står i en hook och har gjort ett par hookmoves innan dess...

Copperheaden är mörk och har antagit klippans färg, men den håller min tyngd så jag kan placera en sjysst Lost Arrow under ett litet tak...

Lång resning och sträck upp till ännu en Petzl 8mm, som går att skruva in utan problem...

En Knifeblade och en avsågad baby-angle tar mig vidare till ännu en dålig Beak, nu är jag nära utsteget, skönt, börjar bli trött av både klättringen och pressen...

Utsteget klaras av med en hook och en bökig transition över till en angle no2 på toppen...

Med ett stort leende (av lättnad kanske?) slår jag mig ner på toppen av klippan och njuter av utsikten...

Ännu en dag i en aidklättrares värld!


peace
 
Senast ändrad:
För att rensa gängor, kan man tänka sig en gängtapp förstås (bottentapp!), men eftersom man inte vill ha med sig för mycket prylar är ett alternativ att någon skruv slipas med längsgående spår (2-3 st rätt nära änden) så funkar den både som renstapp och som skruv.
 
vågar man fråga var Capitain hook ligger? tror inte att jag är på den nivån än, men det finns kanske lite lättare leder på samma klippa?

Jag har precis börjat att aida, men ett "problem" är att det finns väldigt få aidleder som är utritade på tex sverigeforaren.se eller andra förare.

Jag har tittat lite på aidlederna på dyviksudde, det blir en tripp dit så fort vädret blir lite ruskigare;) men i föraren finns det bara ett fåtal aidleder som är utritade eller överhuvudtaget nämda (A bunch of angels and some other shit, mfl.) . Vet någon var man kan få tag på info?

tack och hej
 
Aid

På Träskberget och Dyvik har tidigare funnits en hel del aidturer, nu är väl det mesta friat men till höger på No more heroes väggen har du Bidners 1000 punxs A4 på min tid.
Ytterliggare till höger i dom stora taken har du ett gäng från A2-A3
och på Lord hård har du Fly and die A4- Guillou låter sektledare piska kvinna i tv A3
Om du inte skall slå bult (Tänk på att inte slå sönder friklättrade linjer ) så är sjötaket i Häggsta inte så dum A2 en gång i världen
Obs graderna är av den gamla mod och är säkert nergraderat av någon som inte klättrat dom :)

Köp billigt och kom igång sedan kan du investera vart efter
http://www.bigwalls.net/
 
Precis som Spacemonkey ovan illustrerar så är beaks en riktig superpryl i aidracket. Kan vara värt att skaffa ett par heads också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.