Piezo-tändare

Efter ett dygn på fjället för någon månad sedan slutade Piezo-tändaren på mitt nya Primus Micron att fungera. Helt plötsligt var det bara tvärstopp när jag försökte tända.

Jag skruvade isär det hela vilket var lärorikt och något nervöst, det är alltid obehagligt att få delar över när jag skruvar ihop saker. Det gick dock bra, men någon ordning på Piezon fick jag inte.

Eftersom jag inte vet hur den här Piezotändaren skall se ut när den fungerar kan jag bara gissa. Hela den avlånga grejen verkar krökt. Jag gissar att något skall glida/röra sig inuti en slags hylsa för att generera en gnista. Allt är orörligt och sitter som berget. Ungefär som en motor som skurit.

Någon som råkat ut för något liknande eller har något tips? Jag gissar att det bara är att inhandla en ny, men det känns lite obehagligt om den knasar på samma sätt efter 10 kok eller så...
En gissning jag har är att det kan ha blivit väldigt varmt under vindskyddet vid det sista koket jag gjorde. Men det känns inte som om detta borde få sådana konsekvenser. Man tycker att gasbehållaren borde smälla först, och så himla varmt var det inte.

Jörgen
 
Jeg tipper noe mekanisk har kilt seg fast. Som du sier, så skal "noe røre seg", faktisk to krystaller, som skaper spenning når de beveges. Brenneren tennes skapes når gnisten "hopper over" mot jord, som er godset i brenneren.

Det høres ikke ut som det er returfjæren som er ødelagt, snarere som om noe har kilt seg fast. Det burde kunne gå å løsne igjen, dersom noe av konstruksjonen ikke er deformert

Det står mye roligt i leksikon, her er et gratis på nettet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezo
 
snurr; sa:
Det høres ikke ut som det er returfjæren som er ødelagt, snarere som om noe har kilt seg fast. Det burde kunne gå å løsne igjen, dersom noe av konstruksjonen ikke er deformert

Det står mye roligt i leksikon, her er et gratis på nettet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piezo

Jag är rädd för att något är deformerat eftersom det långa yttre, kvadratiska röret är något böjt/krökt. Skall något röra sig inuti detta så lär det knappast gå.

Jörgen
 
Min Piezo på en Primus Alpine Powercook smälte till oigenkännlighet när jag använde vindskydd till köket, utan att gasflaskan small. Du är alltså långtifrån ensam.
 
NUI; sa:
Efter ett dygn på fjället för någon månad sedan slutade Piezo-tändaren på mitt nya Primus Micron att fungera. Helt plötsligt var det bara tvärstopp när jag försökte tända.

Jag skruvade isär det hela vilket var lärorikt och något nervöst, det är alltid obehagligt att få delar över när jag skruvar ihop saker. Det gick dock bra, men någon ordning på Piezon fick jag inte.

Eftersom jag inte vet hur den här Piezotändaren skall se ut när den fungerar kan jag bara gissa. Hela den avlånga grejen verkar krökt. Jag gissar att något skall glida/röra sig inuti en slags hylsa för att generera en gnista. Allt är orörligt och sitter som berget. Ungefär som en motor som skurit.

Någon som råkat ut för något liknande eller har något tips? Jag gissar att det bara är att inhandla en ny, men det känns lite obehagligt om den knasar på samma sätt efter 10 kok eller så...
En gissning jag har är att det kan ha blivit väldigt varmt under vindskyddet vid det sista koket jag gjorde. Men det känns inte som om detta borde få sådana konsekvenser. Man tycker att gasbehållaren borde smälla först, och så himla varmt var det inte.

Jörgen

Jag fick också problem med mitt Primus Micron-kök, piezon alltså.Det verkade som att gnist-tråden hade tryckts ned i det där keramiska röret eller att toppen hade gått av,gnistorna dök nedåt istället för att hamna uppetill,som om den isolerade biten hade hamnat för långt ner.Jag fick skruva isär hela tändhuset för att komma åt att sträcka tråden så mycket det gick för att den skulle komma upp över kanten på det där keramiska röret,efter det böjde jag det så att det pekar nedåt över kanten för att den inte ska kunna glida ner igen.Vet inte om det hjälper i ditt fall,ditt problem kanske är nåt helt annat.


peter
 
NUI; sa:
Låter märkligt. Är det meningen att de skall användas utan vindskydd?
Vet icke, har inte brytt mig om att läsa i klausulerna från Primus, eftersom jag förväntar mig att få det vanliga "endast primus' egna vindskydd, primus' eget bränsle och blabla" för att garantin ska gälla. Man får sällan eller aldrig ut något på en reklamation, eftersom man alltid "gjort nåt fel", typ använt vindskydd av ett annat märke el dyl. Givetvis hanterade jag köket med nåt slags bondförnuft, som vi alla gör, men det räcker liksom inte.
 
usch, vad ni skrämmer mig. Mitt titankök med piezotändare
har hängt med sen 2003. Har jag räknat rätt
hade jag somrarna 03-05 72 fria övernattningar,
varvid köket användes på morgonen och två gånger
till middag.

Ibland tar piezon inte meddetsamma, oftast
går det direkt.
Enda gången det krisade var under en övernattning i en
fri stuga i Andorra i somras. Det var jag och en spanjor
som övernattade där. När han märkte mitt bryderi
sa han kort: "det är smutsigt",
tog en tändare och förde
lågan runt brännaren som sedan fungerade
hur bra som helst resten av turen.

Jag använder inget vindskydd. Jag lagar alltid mat i absiden, utom i de fall tältet inte får resas förrän,
säg, kl. 19 (då kanske jag lägger lite saker
eller stenar runtom).

Är det bra väder sitter jag utanför tältet, är det mindre bra sitter jag inne,
men brännaren står i alla händelser i absiden,
om tältet är uppe.

Jag har tändstickor med i reserv, men kan konstatera
att plånet slits fort (jag eldade toapapper
med tändstickor senast). Ska jag behöva släpa på
tändare också? Säg att ni drömt era problem!!!
 
marmotta; sa:
Jag har tändstickor med i reserv, men kan konstatera
att plånet slits fort (jag eldade toapapper
med tändstickor senast). Ska jag behöva släpa på
tändare också? Säg att ni drömt era problem!!!
Äntligen får väl eldståls-tjommarna användning för sina "överlevnadsredskap".
Nä, jag vet att du gärna packar lätt. Du kan säkert pilla loss bara den del av tändaren som innehåller gnistmekanismen, alternativt tömma tändaren på gas och krossa plastdelen...

Min piezo var också lite si och så med när den ville tända, men efter betan med vindskyddet så syntes det att plasten smält ned, och att tändaren inte gick att rubba.
 
Nedsmält piezotändare

Hallå!

Piezotändaren på min frus Primuskök smälte ned till oigenkännlighet vid ett kok på en fjällfisketur. När jag kom hem ringde jag till Primus och de skyllde bara ifrån sig, plasten i piezon var noggrant utprovad etc enligt dem. Det tror jag vad jag vill om. Jag gick över till tändstickor istället för att köpa en ny piezo. Detta vara två år sedan och jag ser nu då jag kollar på primus.se har de ändrat på konceptet lite. Piezon sitter mycket "längre upp" på gasledningen.

I övrigt ett bra kök (minns dock inte vad modellen heter för tillfället, liknar dock dagens multifuel fast med piezo).
 
en toppgasbrännare går utmärkt att tända även med en vanlig tändare som har slut på gas, bara gnistan räcker gott om man håller nära. så en liten BIC-tändare kanske är bättre back-up än tändstickor.
 
jamo; sa:
en toppgasbrännare går utmärkt att tända även med en vanlig tändare som har slut på gas...bättre back-up än tändstickor.

...eller varför inte ett eldstål som någon påpekade... betydligt tåligare och räcker i evigheter.
Det finns en minimodell av Jukkastickan som inte kan väga många gram.

/M
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.