Pico de Teide

Såna här turistutflykter platsar kanske inte normalt här, men jag saknar höghöjds-erfarenhet och behöver lite input.

Ska till Teneriffa nästa helg på familjesemester, och tänkte gå upp sista biten till toppen av Teide med hela familjen (fru o två barn. Den äldsta fyller 4 i maj, och lillen är 9 mån). Kan väl inte vara så jobbigt, eller... Tyvärr så ser det ut att det vara en dålig idé, efter att ha googlat lite. Det jag ser som det stora problemet, är att det kan sluta med att vi får bära 3-åringen också, om det blir för jobbigt. I så fall, funkar det inte.

Vi tar linbanan upp till ca 3550m. Därifrån är det ca 650m till toppen med en stigning på 163m. Fick panik-ansöka om tillståndet, när jag såg att det bara fanns en tid kvar på hela vår vistelse! Vi har 1h 50min till förfogande för att nå toppen och hinna tillbaks till sista turen med linbanan ned.

Till saken hör, att vi (vuxna) är riktiga soffpotatisar. Tjockisar med dålig kondition. 650m låter inte alls jobbigt, men sedan läser man att det tar 30-40 minuter! Hur mycket jobbigare blir det pga höjden och stigningen? Hur brant är det?
 
Vi vandrade uppför hela berget för några månader sedan. Sista biten från linbanestationen till toppen är inte särskilt jobbig och tar ca 25-30 min i lugnt tempo. Höjden påverkade mig lite, men går man bara sista biten från linbanestationen tror jag inte att det är något som påverkar.

Så för er vuxnas del kommer det inte att vara några problem oavsett soffpotatisgrad. Med tanke på de små får ni vara lite observanta då det är lite utsatt på sina ställen. Vissa partier vore det inte bra alls att snubbla på. Skulle ni tycka att det verkar för läskigt eller jobbigt kan ni ju bara vända. Det finns också fina utsiktsplatser vid linbanestationen som inte kräver någon vandring uppåt alls.

Det kan också vara bra att ha lite koll på väder och linbanan. Den kan stänga plötsligt om det blir för hård vind. Och ta med varma kläder. Det var mössa och vantar som gällde när vi var där.

Annars var det en rolig tur med jättefin utsikt vid klart väder! Perfekt att komma ifrån semesterlunken med lite äventyr på Spaniens högsta berg!
 
Teide

Tycker nog att det är en dålig idé att bestiga Teide med så små barn. Semester ska vara roligt för barnen också!
Har bestigit Teide, det är inte speciellt jobbigt men det finns utsatta ställen och det är risk för hastiga väderomslag. Missar ni sista linbanan ner är ni illa ute.....
Mitt förslag är att ni stannar på lägre höjd och njuter av annorlunda natur och att
låta planen mogna genom att ni förbereder er för toppturen och barnen växer till sig så kan ni ha det som ett gemensamt mål om några år
Läs gärna vår hemsida www.bergtagna.se, se under flik vandringar där vi har skrivit om vår topptur.
 
Tack för input.

www.telefericoteide.com/en/teleferico/cable-car-routes

Vi pratar trots allt om "småpromenader" på mellan 400-700m meter. Vi har 550m till dagis enligt google maps. Vad jag inte fått grepp om är, hur mycket jobbigare är det pga höjden? Det är den (stora) okända faktorn.

Läste en vandringsbeskrivning där personen efter två timmars "promenad" var helt slut och knappt kunde gå...

Just nu lutar det åt att hela familjen går till någon av utsiktspunkterna. Sedan går jag ensam till topppen, och resten familjen av tar linbanan ned och väntar på mig. MEN.... Det innebär att jag kommer att spendera totalt 3-4 timmar över 3500m. Enligt länken ovan så är det ca en timmes promenad ToR till utsiktspunkterna. Så med lite extra marginal, tid för en fika. Så tar det upp till två timmar att besöka en utsiktspunkt.

Kommer jag då att ha ork* till att gå upp till toppen efter det, eller kommer höjden att ta ut sin rätt?




*(Sist jag joggade så föll jag ihop i en hög av uppkastningar efter ca 3km på ca 13 min. Det var för +15 år sedan. Däremot, en promenad på en timme (5km) är uppfriskande. 2 timmar (10km), inga problem. 3 timmar (15km), det här kommer att kännas ordentligt i morgon. 4 timmar (20km) hårt ansträngande. Nu för tiden så går jag sällan längre distanser, så allt över 1 timme/5km är uppskattningar.)
 
(...) Sist jag joggade så föll jag ihop i en hög av uppkastningar efter ca 3km på ca 13 min. (...)
"Jogga"? Försökte du springa i nästan 14 km/tim utan att vara i hyfsad vardagsform, så förstår jag att du blev avtänd för lång tid framåt ;).
Kommer jag då att ha ork* till att gå upp till toppen efter det, eller kommer höjden att ta ut sin rätt?
Mindre "ork" p g a tunnare luft och ev. symptom på höjdsjuka är två olika saker. 3500 m ö h är generellt för lite för att behöva oroa sig för det senare, men folk reagear ju olika. Lyssna (alla) på era kroppar och bestäm hur mycket ni gör och hur länge ni stannar, när ni väl är däruppe.

Om du "orkar" toppromenaden, är det inte heller någon som kan svara på teoretiskt, ens du själv, men det är ju ingen risk att försöka. Du kan ju helt enkelt (till skillnad från ditt "joggar"-försök xD) anpassa tempot och sträckan till vad som känns ok. Med vetskap om när sista kabinen går, vänder du helt enkel tefter ca halva tillgängliga tiden.

NI borde kanske vara lite observanta på hur den lilla reagerar. Det lär inte vara vanligare med extra känsliga småbarn än vuxna, men det kan ju vara svårare att tolka hennes ev. obehagssignaler. Är hor täppt/förkyld/har trånga hörselgångar så kan det kännas obehagligt också av den anledningen. 3-4000 m ö h motsvarar ungefär kabintrycket på flygresor, så har ni märkt att hon mår dåligt av det bör ni kanske tänka på saken. Annars är det ju även i detta fall bara att åka ner igen, så ni riskerar inte särskilt mycket där heller.
 
Där det går att hasa ner på fel sätt som vid Tejde är det obra att öva sig. Min 50öring.
Föräldrar ur form bör inte utsätt sina barn för det heller.
Välj annan sysselsättning.
go tur
 
"Jogga"? Försökte du springa i nästan 14 km/tim utan att vara i hyfsad vardagsform, så förstår jag att du blev avtänd för lång tid framåt ;).

Mindre "ork" p g a tunnare luft och ev. symptom på höjdsjuka är två olika saker. 3500 m ö h är generellt för lite för att behöva oroa sig för det senare, men folk reagear ju olika. Lyssna (alla) på era kroppar och bestäm hur mycket ni gör och hur länge ni stannar, när ni väl är däruppe.

Om du "orkar" toppromenaden, är det inte heller någon som kan svara på teoretiskt, ens du själv, men det är ju ingen risk att försöka. Du kan ju helt enkelt (till skillnad från ditt "joggar"-försök xD) anpassa tempot och sträckan till vad som känns ok. Med vetskap om när sista kabinen går, vänder du helt enkel tefter ca halva tillgängliga tiden.

NI borde kanske vara lite observanta på hur den lilla reagerar. Det lär inte vara vanligare med extra känsliga småbarn än vuxna, men det kan ju vara svårare att tolka hennes ev. obehagssignaler. Är hor täppt/förkyld/har trånga hörselgångar så kan det kännas obehagligt också av den anledningen. 3-4000 m ö h motsvarar ungefär kabintrycket på flygresor, så har ni märkt att hon mår dåligt av det bör ni kanske tänka på saken. Annars är det ju även i detta fall bara att åka ner igen, så ni riskerar inte särskilt mycket där heller.

Tack för svar!

Angående, joggingturen så var den knappast frivillig. Märkligt, när kompisarna som låg i armén, och hade mer fysiskt krävande tjänst, sprang "coopern" så var den bara 2 km... Jag låg i flottan, och vi sprang 3 km! Iofs behövde jag bara springa den två gånger (missade tidskravet på första försöket) under hela värnplikten.
 
Mindre "ork" p g a tunnare luft och ev. symptom på höjdsjuka är två olika saker. 3500 m ö h är generellt för lite för att behöva oroa sig för det senare....


Riskfaktorer för höjdsjuka är att gå direkt till nätter över tretusen meter , speciellt i samband med ansträngning. Den korta tiden här är en positiv faktor , men ansträngningen är en negativ . När man stannar hela dygnet så blir höjdsjuka mycket vanligt , några tiotals procent. Jag ser nyanlända till Leh ( 3505 m.ö.h. ) med höjdsjuka varje år - inte dramatiskt för dom flesta , mera som en dålig baksmälla , men en liten del går vidare till sjukhuset , varje dag. Två procent av kinesiska soldater som flyger in till Lhasa ( ursäkta min begränsade empati här ) börjar utveckla lungödem - vilket är en stark orsak till att armen undviker att göra det.


3-4000 m ö h motsvarar ungefär kabintrycket på flygresor...

Max 2400 meter på den äldre generationen plan , Dreamlinerplanen har nu börjat flyga med kabintryck 1600 meter. Över tretusen meter så fälls dom gula partyhattarna automatiskt ut.
 
Riskfaktorer för höjdsjuka är att gå direkt till nätter över tretusen meter , speciellt i samband med ansträngning. Den korta tiden här är en positiv faktor , men ansträngningen är en negativ . När man stannar hela dygnet så blir höjdsjuka mycket vanligt , några tiotals procent.
Det var just den korta tiden jag hade i åtanke, det är väl ytterst sällan det hinner bli farligt på riktigt inom loppet av ett par timmar om man inte har någon dold sjukdom, men visst har även jag sett folk reagera med huvudvärk etc redan på den höjden.
Max 2400 meter på den äldre generationen plan , Dreamlinerplanen har nu börjat flyga med kabintryck 1600 meter. Över tretusen meter så fälls dom gula partyhattarna automatiskt ut.
Tack,där lärde man sig något nytt. 1177, som man trodde man kunde lita på, anger 2500 - 3500m...
Desto större anledning för TS att tänka sig för, om lilla barnet reagerat negativt redan under flygturen.
 
Var på Teidetopppen i höstas - två tips: boka kabin och topptillstånd hemifrån.
Då vi kom dit var det hundratals meter kö men med förbokad kabin till viss tid så gick man förbi kön strax före den bokade tiden. Topptillstånd krävs också och är begärnsade i antal per dag - eller rättare sagt per del av dag. Du får en tidsslott som du får vara på stigen ovanför toppkabinen och då ska du hinna upp och ner - boka i förväg - annars är det troligen utsålt.
Webformulär hittar du om du söker - pass ska medföras av åtminotne en i gruppen.

Då vi var där i oktober hade vi tur på vädret - soligt och varmt hela vägen upp - har aldrig varit så högt i shorts och Tshirt - det kan snöa. Men man kan värma sig på varm ånga som kommer ur berget på sina ställen.
Vägen upp till liftens dalstation är också spetakulär - m¨ånga olika biotoper passeras.

Toppvandringen är rejält uppför och jag kände höjden i form av ökad andning men en i mitt sällskap vända för det kändes inte bra. Barn som inte kan prata själv skulle jag vara mycket fundersam att ta upp på den höjden. Den ökar ju också er anstängning att bära barn.
Har för mig att man inte rekommenderar så små barn att åka upp på Augille du Midi som toppar på 3800 möh.
Utsikten är härlig en klar dag och värd vandringen. Lyssna på era kroppar och vänd om det känns obra.

/Patrik, just nu på cirka 15 möh
 
Aiguille du Midi : bolaget avråder för barn under 3 år - det motsvarar standardrekommendationen att inte gå högt med preverbala barn.
 
Var upp på Aguille du Midi i somras med familjen.

Ungefär hälften av alla turister som åkte med oss upp mådde direkt dåligt av höjden. Alltifrån kinesiska turister ända till fransmän med klätterutrustning... Jag tror att det är svårt att på förhand veta hur man tar det, i vår familj var jag och yngre dottern opåverkade, medan äldre dottern och hustrun kände starkt obehag. Dock inte i klass med de värre...

Grundfilosofin att man skall vara gammal nog att tala om hur man känner sig är nog klok.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.