Petzl Sidelock bindning

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av Petzl Charlet Mosers Sidelock bindning? Bra eller dålig? Vilka skor har du använt?

Ska köpa ett par Sarkenjärn och funderar på vilken bindning jag ska välja. Sidelock är lättaste alternativet. Använder fn La Sportiva Nepal Extrem skor.

Tack på förhand.
 
Petzl sidelock

MIn polare har ett par stegjärn med petzls sidelocksystem och han har haft världens problem med dem till sina lasportiva nepal så jag hade inte rekommenderat den bindningen till dina la sportiva skor. Dock kan den bindningen passa utmärkt på många andra skor.
 
Jag har ett par Nepal Extrem och Sarken med spirlock-bindning och det fungerar bra. Det är ju ändå ett par alpinjärn så den där sista precisionen tycker jag inte behövs.
 
Jag har Petzl Vassok med Spirlock-bindning. I princip omöjligt att justera sà att kángans klack kommer i fas med stegjärnet, samt tycker jag det glappar en hel del där bak. Dock, när man väl ár ute och knallar sâ márks det inte nât sárskilt.
 
Skulle nog gå på Anders linje, jag har sett samma person kämpa med sina LaSportiva Nepal och Petzels Sidelock bindning. Ibland blir han riktigt förbannad. När de väl sitter där de ska är det inga problem, och innomhus går det att kränga på dem ganska smärtfritt. Ute när man är lite kall om fingrarna och lite jäktad är det dock en helt annan sak. En tio minuters fajt med stegjärnen är ju inte alltid vad man längtar efter när man precis ska ge sig ut på glaciären eller vad man nu kan tänkas stå inför.

Hans stegjärn fungerar däremot utmärkt på mina skor medans mina gamla BlackIce med vanlig snabbindning är kompatibla med hans Nepal...
 
Vad är bra med de nya?

En fråga bara, vad är det för fördelar med de nya fästsystemen? Vanlig snabbinding med bygel a'la telemarksbindning funkar ju jättebra.
 
Jag har ett par La Sportiva Ice evo och ett par Sarken Sidelock från Petzl.

Det många gör fel, är att försöka ha stegjärnen för tajta, ställer man in dom rätt så är dom hur lätta och enkla som helst att sätta på och ta av.

Jag hade lite problem innan jag fattade det...

Sidelock är bra om man har kängor med lite mjukare skaft, den "vanliga" snabbindningen nöter annars på hälsenan. Sen är ju vikten lite mindre...

Jag använde mina grejer under många, kalla, svåra replängder mixklättring på hög höjd i Pakistan, jag har bara bra saker att säga om Sidelocksystemet.

Peace.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Passar Petzl trigrest till DMM`s isyxor? Isklättring 2
Linus_S Yxblad Petzl Nomic ? Isklättring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.