Pedalernas vikt - hur viktigt ?

Hur mycket betyder själva vikten på pedalerna ?
De ska ju trots allt trampas runt väldigt många gånger vid varje cykeltur, så här borde väl vikten betyda ännu mer än för 'orörliga' delar ?

Nån som 'räknat' på det ?
T ex hur mycket mer 'kraft/energi/xxxx' det går åt att trampa runt en X gram tyngre pedal.
Eller annan bra tumregel...

PD
 
(2/3)*m*f*h

m=massa på EN pedal
f=kadens
h=vevarmslängd

Effekten som krävs att lyfta pedalerna. 90 i kadens och 20 cm vevarm ger att 10 g tyngre pedal kräver 0,12 Watt mer. Kan det vara en tumregel =)

Räknade på detta när jag valt SPD-SL Dura Ace framför Ultegra och var uttråkad. 700 kr extra för typ 0,2 W kan vara bland de sämre köp jag gjort. Om det inte är väldans mycket bättre lager eller nått. Fast har man Dura Ace på resten tvingar jag mig att tänka. För att inte nämna det psykologiska. osv.
[Ändrat av dexecupen 2006-10-24 kl 15:48]
 
Lyfta pedalerna? En pedal är väl förhoppningsvis balanserad av en till pedal på andra sidan. Rotationsmotstånd i lager för pedaler och vevarmar lär påverka mer. I övrigt är nog pedalernas vikt mest av betydelse för ekipagets totalvikt. Och accellerations-tröghet kanske, i liten grad.
 
perdans; sa:
Hur mycket betyder själva vikten på pedalerna ?

Det beror på. Om du ska tävla i XC vill du ha lättast möjliga. Hojar du däremot för att det är kul på stig är det skillnaden i vikt mellan olika pedaler försumbar. Funktionen är viktigare, att de har bra lager, inte rostar, etc.

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.