Passage Gaskariehppi -> Ballinvaggi?

I år tänkte jag vandra via Lapporten till Nissonvaggi, ta av mot Gaskariehppi och gå mellan topparna 1630 och 1646 in till Ballinvaggi.

Enligt kartan ser det rätt ok ut, men jag har inte varit där så jag vet inte hur det ser ut. Känner någon av er till om det innebär några svårigheter med den passagen?
 
boran; sa:
I år tänkte jag vandra via Lapporten till Nissonvaggi, ta av mot Gaskariehppi och gå mellan topparna 1630 och 1646 in till Ballinvaggi.

Enligt kartan ser det rätt ok ut, men jag har inte varit där så jag vet inte hur det ser ut. Känner någon av er till om det innebär några svårigheter med den passagen?

Delen från passet ner i Ballinvaggi är inga problem. Jag gick upp dit från Ballinvaggi bara för att ta en titt. Så långt jag kunde se såg det gångbart ut i Nissonvaggi men jag kunde ärligt talat inte se dalbotten pga det dåliga vädret.

Fanns en lång snölega häromveckan men mer normala somrar är den nog borta. Det gick fint att gå på den och åka på häcken ner. :)

Mvh
Peter P.
 
tack för svaret

Tack för svartet. Då vet jag iaf att jag kommer ned om jag kommer upp. :)

Allvarligt talat vore det rätt trevligt att ta den vägen. Hoppas det inte ser för trixigt ut så jag får vända och ta en tråkigare väg. Iofs kan man ju alltid stanna och fota ett par dagar isf. Det är ju ändå semester.

Jag sticker iväg imorgon så jag kommer nog kunna fylla på med info om ca 1.5 vecka. Jag läste på http://www.abisko.nu att det kom nysnö på Lapporten i onsdags. Var det snö när du var uppe?


/boran - har 25 timmar kvar till avresa...
 
Re: tack för svaret

Snön kom redan i lördags. Jag låg uppe i Ballinvagge, rakt framför tvärdalen till Siellavagge då. Blåsigt utav bara h-vete, snöblandat regn, noll-gradigt.

Topparna runt Abisko (Nissoncorru, Pallintjåkka, Tjåmåhas, Pallinbogitjåkka, 1646 och 1784 topparna längst uppe i Ballinvaggi) var "leopard-vit fläckiga" av snö. Det har varit ganska kallt. Nere i dalarna är det dock mera vanligt sommarläge, lite mer snö än vanligt dock. Vad jag kunde se upp genom Unna Räitavagge när jag gick i Vistasvagge var att vid nordöstra knivkamsglaciären (eller vad den heter, den pyttelilla glaciär man går nedanför strax innan man är framme vid prismastugan) var ordentligt snötäckt.

Av de som gick Fjallraven klassisk fick jag höra att de hade haft snö i luften i Tjäktjapasset.

Ska titta igenom vad jag har på digitalkameran (lämnade 9 rullar film för framkallning tidigare idag) och jag tror jag har nåt från dalarna taget från Nuolja.

Kom ihåg att ta på dig snökaneåkningsbrallorna (en del kallar dem regn-, vind-, GT-ställ men egentligen är de till för att åka kana på snölegor med :) ) på nedvägen!

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: tack för svaret

pal2; sa:
Kom ihåg att ta på dig snökaneåkningsbrallorna (en del kallar dem regn-, vind-, GT-ställ men egentligen är de till för att åka kana på snölegor med :) ) på nedvägen!

Jag uppskattar tipset, men jag åker ogärna kana utför oinspekterade branter utan att först ha sett någon annan göra det och jag skall ensamvandra i år. :)

Är det bra snö lovar jag dock att bygga en snö-Palágyi enligt bästa voodoo-manér som jag sedan bjuder på punch...
 
Dalarna

boran; sa:
Är det bra snö lovar jag dock att bygga en snö-Palágyi enligt bästa voodoo-manér som jag sedan bjuder på punch...

Den avlånga snölegan som är ditlagd av vädrets makter enkom för snökaneåkning är av högsta klass. Jämn lagom lutning och cirka 10-15 meter bred. I slutet planar den ut. Om du bara inte har tvärdåligt väder (10 meters sikt eller så) så kommer du inte att kunna låta bli. :)

Hade bästa vädret när jag var uppe på Nuolja. Hittade dessa bilder.

nisson1.jpg

Nissunvagge från Nuolja

ballin1.jpg

Ballinvagge från Nuolja. Röda pilen visar snölegan. Det är 3 stycken.

pass1.jpg

Passkontroll. Kunde inte motstå att bygga ett 2-minuters passröse. Det var SVINKALLT.

Lycka till
Peter P.
 
Det gick inte

När jag blickade in från Nissonvággi såg jag att passagen inte verkade görbar. Från mitt håll verkade det riktigt brant för att avslutas med en nästan lodrät vägg de sista 40 meterna eller så. Mellan topparna 1630 och 1737 såg det än värre ut.

Det skulle kanske sett annorlunda ut om jag hade gått in mot Gaskariehppi, men det skulle nog ha krävts helikopter för att jag ensam med nästan 20kg ryggsäck hade vågat mig upp. :)

Tack för rapporten iaf. Nästa gång jag är i krokarna tror jag att jag tänker gå genom Ballinvággi.
 
Re: Det gick inte

boran; sa:
När jag blickade in från Nissonvággi såg jag att passagen inte verkade görbar. Från mitt håll verkade det riktigt brant för att avslutas med en nästan lodrät vägg de sista 40 meterna eller så. Mellan topparna 1630 och 1737 såg det än värre ut.

Det skulle kanske sett annorlunda ut om jag hade gått in mot Gaskariehppi, men det skulle nog ha krävts helikopter för att jag ensam med nästan 20kg ryggsäck hade vågat mig upp. :)

Tack för rapporten iaf. Nästa gång jag är i krokarna tror jag att jag tänker gå genom Ballinvággi.

Det var trist att höra. Men samtidigt låter det som att det är väl värt att ta sig upp från jokken och lufsa lite mer på sydsidan av Nissonvaggi. Det får bli fler lufsningar däromkring.

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: Det gick inte

pal2; sa:
Det var trist att höra. Men samtidigt låter det som att det är väl värt att ta sig upp från jokken och lufsa lite mer på sydsidan av Nissonvaggi. Det får bli fler lufsningar däromkring.

Ja det tror jag. Den sydvästra sidan kollade jag inte in så mycket då det var sent oerhört molnigt och jag hade en liten blåsa på hälen*.

Jag var däremot uppe i den kanjon(?) där Nissonjohka(?) har sin start och den kunde skulle varit spännande att följa ända in. Dessutom fanns det fjällvråkar i Nissonvággi när jag var där.

* Det var så sankt och fullt med mygg mellan Čuonjavággi och Nissonvággi att jag slarvade med att pausa och lufta fötterna. Dumt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.