Panyam 450 VS Mysterious traveller 500.

Panyam 450;
Dun 850 cuin (450 gram fyllning)
Sovsäcken väger totalt 835 gram.
Comfort: 0 C Limit: -6 C Extreme: -23 C
Pris ink frakt: 266 EUR.

Mysterious traveller 500;
Dun 700 cuin (500 gram fyllning)
Sovsäcken väger totalt 885 gram.
Comfort: 1 C Limit: -5 C Extreme: -21 C
Pris ink frakt: 216 EUR.

Är det något som rättfärdigar det "avsevärt" högre priset på Panyam 450?
Vad jag kan tyda packas dem i lika stora påsar.
Vilken skulle ni ha valt? Eller finns det kanske någon annan säck i samma prisklass ni skulle föredra?
 
Jag tyckte inte det. Dyra 50g att köpa och något bättre spec.

Så är det med att gå på toppklass jämfört med hacket under. Dyrt att ligga på topp;)
 
Skillnaden i pris beror på dunkvalitet fillpower 850 mot 700.

700 är helt ok.
850 är ungefär så bra som det går att få på serietillverkade sovsäckar.

Båda dunkvaliteterna fås från samma dun, skillnaden är hur noggrant dunet sorteras, du behöver större mängd dun att utgå ifrån för att få fram samma mängd av 850 som 700.
 
Precis som föregående säger. Den billigare säcken behöver således 50g mer dun för att nå ca samma isolerande nivå. Packvolymen måste också bli något mindre på 850-cuin-säcken. Om dessa marginella skillnader motiverar prisskillnaden kan bara köparen svara på.
 
Vill poängtera att detta är mina egna reflektioner...

Om jag minns rätt är panyam från cumulus och mysterious traveler från Roberts?

Generellt tycker jag att temperaturklassningarna för Roberts verkar gå till lägre temp eller att cumulus går mot högre när det är liknande mängd dun, och sovaäckskonstrukrion. Vet inte om Roberts stretchar lite åt det kallare eller om cumulus har mer marginal...

Jag tycker det speglas lite här också. Ca 10% mindre dun men som har ca 20% bättre bärighet borde ge bättre temp. Vill åter understryka att detta är mina egna reflektioner och anklagar absolut inte Roberts för glädjesiffror eller cumulus för att sy sämre säckar även om det kan tolkas så.

Med detta vill jag säga att jag tror att det är större tempskillnad än specat och det till panyams fördel.
 
Har haft Panyam 450 några år och den är verkligen lätt och fluffig. En mångsidig säck som funkar till mycket. Packpåsen är verkligen liten, möjligen är inte 700 dun lika komprimerbart. Men den lite billigare säcken är säkert fin den med men har man råd så tar man Panyamen.
 
Har haft Panyam 450 några år och den är verkligen lätt och fluffig. En mångsidig säck som funkar till mycket. Packpåsen är verkligen liten, möjligen är inte 700 dun lika komprimerbart. Men den lite billigare säcken är säkert fin den med men har man råd så tar man Panyamen.

Jag använder Sea to Summit eVent compression dry bags till mina dunsovsäckar när jag är på tur för att skydda dem från väta istället för de medföljande packpåsarna. Storlek Small fungerar bra till min Marmot Hydrogen long, och Medium till Min Marmot Pinnacle Long som båda har mycket hög dunkvalitet och därmed bra komprimerbara.
Min sons säck är en Marmot Sawtooth long som är lite mindre komprimerbar (650 CUIN dun), och då passar Large fint med god marginal (det är lättare att komprimera säcken med remmarna än att tvingas trycka ner säcken i en för liten påse från början).
 
Verkar finns två läger huruvida man bör bedöma temperaturen på Cumulus säckar.

Läger 1 påstår att några grader ska läggas på säckarnas temperaturangivelse, dvs en säck som klarar -1 C egentligen "bara" har en Comfort på + 4-5 C. Detta till följd av att Cumulus inte använder sig av EN 13537.

Läger 2 tycker helt enkelt att Cumulus lever upp till sina temperaturangivelser och att det absolut inte är några "lyckotal".
 
Verkar finns två läger huruvida man bör bedöma temperaturen på Cumulus säckar.

Läger 1 påstår att några grader ska läggas på säckarnas temperaturangivelse, dvs en säck som klarar -1 C egentligen "bara" har en Comfort på + 4-5 C. Detta till följd av att Cumulus inte använder sig av EN 13537.

Läger 2 tycker helt enkelt att Cumulus lever upp till sina temperaturangivelser och att det absolut inte är några "lyckotal".

jag funderar på att köpa en quilt 350 eller 450. om man jämför vikten dun på 350 så har den 100 g mer än min marmot arete som går ned till 4 grader. quilten går ned till 2, min -1, vilket verkar rimligt.·
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.