Cumulus Panyam 450 vs 600

Hej. Ska upp till Vindelfjällen på tälttur i mitten på september och funderar på ny säck.

Har varit sugen på Panyam 450 men börjat tveka lite på om jag ska köpa en 600 istället för att få en säck som även funkar lite längre in på hösten och kanske lite mildvinter i södra sverige..

Är det ngn som har ngn bra input. Är t.ex en 600 på tok för varm? Går den ens att använda sommartid? Och stämmer deras tempangivelser? De verkar ju ligga några grader under andra märken med samma fyllnadsvikt och dunkvalitet.

Marmot Plasma har en fyllnadsvikt på 550g och en rating på:
Comfort: -1.9°C
Lower Limit: -8.0°C

Hur är de utrymmesmässigt? Är ivändare också..

Har messat lite snabbt med dem och jag kan få hem en specialanpassad säck lagom tills jag åker. Skulle ju då kunna beställa en säck med 500-550g fyllning men det känns lite.

Är det värt med DWR behandlat dun? Kostar 60 euro extra...

/Johan
 
Senast ändrad:
Jag har en 600 med hydrofobiskt dun. Jag hade den i Jotunheimen sista veckan i augusti förra året. Det var alldeles för varmt och jag svettades som en tok. Jag sover dock alltid i underställ för att inte smutsa ner säcken. Jag har en tunnare Quilt 350 nu för tre säsongsbruk. Dock inte provat den i temperaturer nära nollan.
 
Jag har en 600 med hydrofobiskt dun. Jag hade den i Jotunheimen sista veckan i augusti förra året. Det var alldeles för varmt och jag svettades som en tok. Jag sover dock alltid i underställ för att inte smutsa ner säcken. Jag har en tunnare Quilt 350 nu för tre säsongsbruk. Dock inte provat den i temperaturer nära nollan.

Vad låg temperaturen på i Jotunheimen?

Känns som att ett mellanting mellan 450 och 600 kanske vore bäst.

Och upplevde du ngn skillnad med dunet? Har iofs själv aldrig lyckats att blöta ner en dunsäck mer än med lite normalfukt. Tror inte ens att jag gjorde det i lumpen så 600 på hydrofobiskt dun kanske är onödigt...
 
Senast ändrad:
Jag tror temperaturen kan ha legat någonstans runt 5-10 grader (nog närmare 10). Det är en grov uppskattning dock.

Gällande hydrofobiskt- vs vanligt dun så har jag ingen annan erfarenhet av dunsäckar så jag kan inte svara på skillnaden.
Jag tyckte det var värt de extra pengarna för den extra tryggheten. Inte för att skydda mot den minimala risken att blöta ner den totalt, utan mer för att loftet ska behålla sig om man är i fuktiga förhållanden under lång tid där man har svårt att torka ut den emellan.
 
Jag tror temperaturen kan ha legat någonstans runt 5-10 grader (nog närmare 10). Det är en grov uppskattning dock.

Gällande hydrofobiskt- vs vanligt dun så har jag ingen annan erfarenhet av dunsäckar så jag kan inte svara på skillnaden.
Jag tyckte det var värt de extra pengarna för den extra tryggheten. Inte för att skydda mot den minimala risken att blöta ner den totalt, utan mer för att loftet ska behålla sig om man är i fuktiga förhållanden under lång tid där man har svårt att torka ut den emellan.

Ja om det var 10 grader kan jag förstå om det blev lite svettigt.

Som en liten sidenote... Hur tycker du att quilten funkar. Har varit lite sugen på att testa det. Då kanske med Quilt 450.
Kan man dra åt ordentligt runt huvudet om det skulle behövas och tycker du att systemet med remmar runt liggunderlaget funkar bra?
 
Ja om det var 10 grader kan jag förstå om det blev lite svettigt.

Som en liten sidenote... Hur tycker du att quilten funkar. Har varit lite sugen på att testa det. Då kanske med Quilt 450.
Kan man dra åt ordentligt runt huvudet om det skulle behövas och tycker du att systemet med remmar runt liggunderlaget funkar bra?

Jag har bara använt den ett par gånger turer under våren/sommaren, men ska prova den i Jotunheimen om några veckor (troligtvis lite kallare där). Jag är inte helt såld på idén ännu dock. Jag tycker det var lite svårt att få den att sitta helt fast, vilket gjorde att det gärna blev en glipa i ryggen som man fick rätta till när man vände sig. Men jag kanske inte hade rätt teknik, och hade kanske dragit åt den för tätt istället. Systemet som Enlightened Equipment har med lösa remmar runt liggunderlaget som man sedan fäster Quilten i med clips tycker jag verkar vara en bättre lösning
http://www.enlightenedequipment.com/sub-zero-strap-quilt-layering-strap/

Men annars så var det faktiskt hyfsat smidigt för mig som vänder mig ofta och sover antingen på sidan eller på mage. Att sova på mage funkade den perfekt för. Jag får utvärdera den lite mer efter Norge-resan. Än så länge har jag bara hunnit sova 4 nätter i den, och är försiktigt positiv :)
 
Både jag och min fru har Panyam 450. När vi var i Jämtland för ett par veckor sedan var det 5° till 7° som lägst på nätterna. Vi tyckte båda att säckarna var väl varma när vi hade lakan i, långärmad underställströja och kortkalsonger. Så det blev till att ha dem lite öppna i dragkedjan.
 
Jeg har begge soveposer.
Panyam 450 klarer jeg mig med fra ca april til september, men den er for kold til sene efterårsture og vinterture. Til gengæld er Panyam 600 er for varm om sommeren. Jeg tror det er svært at finde en pose der fungerer hele året.
 
Eftersom isolerförmågan är olika i säckar för varierande temperaturer, gäller det att ha en med rätt isolationsgrad för den aktuella temperaturomgivingen.
Därför behöver man både sommar och vår-höstsäck, de som vinterturar behöver en eller två vintersäckar oxså.

Visst är friluftsliv en utrustningssport.

go tur
 
Panyam 600 misstänker jag blir för varm sommartid, i alla fall om man sover i underställ. Har Panyam 450 och tycker det är en säck som funkar under barmarkssässongen i fjällen. Över +15 grader blir det lätt för varmt. Vill du däremot ha en ren vår och höstsäck för fjällbruk så är nog 600:an att föredra. Optimalt tycker jag att en sommarsäck (c:a 300 g dun), en vår/höstsäck (c:a 500 g dun) och en rejäl vintersäck (+1000 g dun) är en vettig uppsättning om man vill tälta året runt. Men tror också att det är ganska individuellt hur varm man upplever att en säck är så det gäller att hitta en kombination som man själv tycker fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
Skogskungen Panyam 450 VS Mysterious traveller 500. Bo och sova 15
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.