pålägg i fält.

sedan sista turen då jag å bror levde på messmör och egengjorda scones ute i fält så vill vi absolut finna andra pålägg till frukost. vi kan knappt se eller tänka på en messmörstub innan illamåendet finns där. men vad finns det egentligen för smaskiga pålägg som klarar några dagar i värme? blir inte de flesta dåliga rätt så snart eller...ge lite tips vet ja.
 
Mjukost i tub håller sig rätt länge.
Tartex (typ vegetabilisk leverpastej. Finns bland hälsokosten) håller ännu bättre.
 
Vanlig ost (typ Grevé) håller sig hyfsat om man undviker att förvara den i en plastpåse där den snabbt börjar svettas, och istället använder typ smörpapper med fet yta. Smör brukar vi ha i två byttor, varav den ena fylls ordentligt och inte öppnas och utsätts för syre innan den första är slut. Rökta grejor håller också hyfsat.

Raskesven
 
Marmelader, lemon curd och honung går också bra. Har det i en plastburk med tätt lock eller en påfyllningsbar plasttub.
/Stina
 
pålägg

Salami är en höjdare, håller åtminstone 10 dgr även i relativt hög värme, är gott och innehåller dessutom rätt mycket energi.

Jordnötssmör är också bra, både ur en energiinnehållsmässig synpunkt och ur en hållbarhetsmässig synpunkt.
 

avslutad210712

Gäst
Kaviar såklart, mjukost på tub och naturligtvis torkat renkött
 
Brie

Brieost håller ganska bra. Den blir lite mosad, men smaken är konstant.

Min favorit-tub-ost är den med ädelostsmak.
 
Karatesås

Karatesås, dvs messmör, på tub är ju kanonbra pålägg i fält. Men har man det som enda pålägg tröttnar man fort som sagt. Salami är också bra. Turen då jag hade med roquefortost glömmer jag inte. Det var en höjdare!
[Ändrat av Stadan 2004-06-17 kl 18:03]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter123 Allergi och pålägg Fjällvandring 5
jmlove Pålägg på fjällturen? Fjällvandring 13
utter Linser i fält Fjällvandring 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.