Paddeltävling

Tycker det är lite tunt med paddeltävlingar i Kronoberg, så jag funderade på att styra upp en tävling framåt våren. Om fem pers är intresserade så räcker det för mig.

Det kommer med nödvändighet bli ett enklare arrangemang nästan helt utan funktionärer då det verkar som tävlingar faller på att det är ett sånt fruktansvärt jobb att ordna.

Vad skulle ni vilja ha ut av en tävling, hur blir den så rolig som möjligt för så många som möjligt? Bolla lite idéer och fantasier.

Fantasier jag har handlar om t.ex helt öppen klass. Ingen ska bli utesluten p.g.a fem cm för lång kajak eller nåt. Givetvis ska man få paddla kanadensare om man vill.
 
Gärna fri längd å vikt så man slipper kontrollera det! Men gärna vattentäta skott!
Ska man ha nåt mått för att det inte ska bli allt för ranka kanoter/kajaker så skulle det vara vattenlinjebredd(tex 45cm) Sen inte för lång eller för kort bana mitt förslag 20-30km tycker jag skulle vara lagom :)
I vilka vatten har du tänkt tävlingen ska gå?

/Janne
 
Stockholmscupen har inga krav på kajakerna och enda kravet på tävlingsledningen är att de sammanställer resultatet. Tidtagning är bra, men inget krav.

Lätt att arrangera och lätt att ställa upp. Fungerar bra i Stockholm på sträckor från 100 meter till 80 km. Kanske något att kika på.

http://www.stockholmscupen.com/
 
Du kan ha 2-mannalag och låta den sämsta tiden x 2 räknas. Då håller lagen ihop och säkerheten förbättras avsevärt.
Någon form av flytmedel i bägge ändar av kanoten, flytväst och en kråka att man ställer upp på eget ansvar borde alla kunna ställa upp på...

Kanske läge för en egen tråd här på Utsidan?

Ni har väl sett Lars Ericssons upprop? Tio kilometer på hemmaplan och han sammanställer resultaten både scratch och enligt Veterancupens åldershandikapp. Starta när du vill och hur ofta du vill. Läs mer !!!

http://bloggen.motionspaddla.nu/2008/12/ntrejset-09.html
 
Vad är poängen med krav på flytmedel i bägge ändar av kanoten/vattentäta skott?

Det är mycket lättare att hantera en kanot som flyter horisontellt när den är vattenfylld än en kanot som står med ena änden i botten och den andra i ytan. Tänk dig att du ska simma in mot stranden med din vattenfyllda kanot. Om ena änden har sjunkit så blir det betydligt värre.

Det finns billiga flykuddar i kanotbutikerna eller så köper du en av de flytkuddar som säljs i båttillbehörsbutiker till Optimistjollar. Eller så köper du en skumskiva/byggisolering i byggshopen och skär till.

Ett vattentätt skott ger en flyttank i den änden men en del turbåtar har bara skott bak och bör då kompletteras med flytmedel fram.
 
2-manna lag är bra för säkerheten, men kanske får det vissa paddlare att dra sig för att vara med. Senaste multisporttävlingen jag var med i hade jag ett litet helvete att vaska fram någon att tävla med.

Tävlingen skulle jag i så fall dra i Tiken då det är hemmavatten för mig. Inga stora vågor, men man kan inte få allt.
Tiken kan man få ut två mil+ ur utan större problem. Kan den utan och innan, jag tror jag skulle få till en riktigt rolig bana.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=Tingsryd

Angående skott, har tävlings och motionskajaker sånt? (Har knappt sett en sån inuti.)
 
flytkraft i båda ändarna av kanoten gör det möjligt för den som sitter i följebåten att assistera och tömma kanoten åt dig utan den går av på mitten........... Hur som helst är flytkraft i för och akter ALLTID bra, även säkerhetsmässigt inte bara för att man är rädd om kanoten.

Vissa kanoter är så tunna att man inte kan tömma dessa i lite sjögång om de är vattenfyllda med mycket vatten. Man måste då använda pump och då är det ju bra om sittbrunssargen ligger ovanför vattenytan.
 
Jag förstod vad ett flytelement gör, jag undrade snarare över varför det ska vara ett krav? Så jäkla farligt är det väl ändå inte att tävla lite i en svensk sjö? Om man äger en kanadensare utan ovannämda detaljer har man antagligen gjort bedömningen att man känner sig trygg nog utan.

Jag förstår att man som arrangör av stora tävlingar kan känna en viss oro över säkerhet och vill maximera säkerhetsreglerna. Den här tävlingen uppfattade jag mer som en kul grej för de som råkar vara intresserade och då känns det plötsligt lite överdrivet. Lite som att kräva dopingkontroll av vinnaren :p
 
Jag förstod vad ett flytelement gör, jag undrade snarare över varför det ska vara ett krav? Så jäkla farligt är det väl ändå inte att tävla lite i en svensk sjö? Om man äger en kanadensare utan ovannämda detaljer har man antagligen gjort bedömningen att man känner sig trygg nog utan.

Jag förstår att man som arrangör av stora tävlingar kan känna en viss oro över säkerhet och vill maximera säkerhetsreglerna. Den här tävlingen uppfattade jag mer som en kul grej för de som råkar vara intresserade och då känns det plötsligt lite överdrivet. Lite som att kräva dopingkontroll av vinnaren :p

I 999 fall av 1.000 går allt bra och det skulle inte ha funnits något behov av flytmedel etc. Men sen händer något (Tour de Gudenå 2007) och då står arrangören där med massmedia, och förståsigpåare flåsande i nacken. Ska vi verkligen kräva det av de som ställer upp för oss? Om arrangören har ställt några enkla och billiga säkerhetskrav så har han/hon ryggen fri och det har inte kostat deltagarna många kronor eller besvär.
 
Pgr av lite prat om Canadensare å så trodde jag först "tävlingen" var riktad till oss "vanliga" som sitter i(snabba) havskajaker! Men då det är lugna vatten så ok, alla sitter i vad dom tror är det ultimata :)
Kan vi få en datum, så kan ev. det komma ett gäng från Götet som gillar att paddla fort i snabba långa expeditionskajaker :)
Rätt kul grej det här med 2mans lag, kör på det vettja :)
Ps vi har vattentäta skott/flytelement fram å bak! (Borde vara ett av få krav,tycker i alla fall jag)
God Jul å Gott Nytt År!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frøslee M24KC 24 timmars paddeltävling Paddling allmänt 94

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.