Outdoorklocka med pulsmätare?

Har funderat ett tag nu på att införskaffa en riktigt bra klocka, så allround som möjligt. Om ingen har något supertips så har jag begränsat mig till Suuntos modeller, men sen blir det svårare...

Lumin verkar egentligen ganska bra, förutom vissa detaljer som några skrivit om här med nedräkning osv. men den är ju ingen puls tyvärr. Verkar vara tre modeller att välja på om man vill ha en outdoor som ändå har pulsmätare, en x3:a, en x6:a och vectorn... vad ska man välja här? Någon som är duktig på materialskillnaderna? Och vilken är minst "klumpig" till en tjej?
 
Allround bara för friluftsaktiviteter, eller även för vardag? Vilka outdoor-funktioner är det du vill ha? Höjdmätare, kompass? Eller bara att den är robust och vattentålig? Isåfall kanske du hittar mer att välja på om du spanar på rena pulsklockor?

Jag har en Suunto Lumi som nu är lite drygt 2 år, för vardag och alla möjliga ute-aktiviteter. Så när jag var sugen på pulsmätare blev det att köpa en klocka till... (Suunto T3.) Och så är man ju sugen på en med GPS nu... hm. Investerings-stopp eller investerings-topp?

Svårt att hitta klockan som har allt, men om du kan kolla utanför Suunto finns ju Garmin Forerunner 405 som är både ute-robust och har GPS och möjlighet till pulsmätare. Hyfsat nätt jämfört med den tidigare 305:an. Har läst en del om batteritiderna blir rätt korta när man kör GPS dock.

Bland pulsklockorna kan du ju även kolla Polars utbud, fast en del av deras är kanske lite överdesignade (smaken är ju som baken dock).

Angående "klumpig på en tjej" så är det väl bara att prova på handleden, storlek och tjocklek. Det finns ju en viss vits med att de är stora, och möjliga att ha utanpå en jacka. Tjockleken kan ju däremot vara så liten som möjligt för både utseende och funktion enligt min smak.

Lycka till med letandet!
 
Angående "klumpig på en tjej" så är det väl bara att prova på handleden, storlek och tjocklek. Det finns ju en viss vits med att de är stora, och möjliga att ha utanpå en jacka. Tjockleken kan ju däremot vara så liten som möjligt för både utseende och funktion enligt min smak.

Lycka till med letandet!

Till min Polar som vid det här laget har många batteribyten bakom sig har jag gjort ett eget armband, då det är rätt så stor skillnad på omkretsen på bar arm och arm med vinterjacka (att ha plusklockan direkt på armen som ett vanligt armbandsur vintertid vid långfärdsskridskoåkning var inte så smart upptäckte jag redan första gången jag använde plusklockan på vintern).

När det är väder för vinterjackan så skarvar jag på en bit, se bilderna nedan.

klockarmband_smal.jpg


klockarmband_bred.jpg


Så här efteråt så skulle jag valt en annan färg på armbandet än gult, för det gula bandet blev rätt så fort fult. Nästa gång väljer jag en annan färg (man lär sig på misstagen).

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.