Orsa - Motala

Hejsan!

Har länge funderat på att cykla från Orsa till Motala. Har kollat runt lite här på utsidan men inte hittat något direkt. Var även inne på http://www.svenska-cykelsallskapet.se men blev inte mycket klokare av det. Funderar vilka vägar man ska ta. Var finns det kartor?

Någon som har cyklat denna sträcka eller liknande?

Alla tips och ideér mottages tacksamt!

M
 
Jag cyklade förra året delar av sträckan åt andra hållet. Men vi kan ta min väg åt andra hållet.

Orsa-Åsen väg 45

Vid Åsen byte till väg 26 via Vansbro, Lesjöfors och Filipstad till Storfors. Ev körde jag en mindre väga på andra sidan sjön mellan Filipstad och Storfors. Minns inte riktigt.

I Storfors tog jag väg 237 ner till Karlskoga, sedan Degerfors och väg 205 till Laxå.

Jag körde mest större vägar som du ser och det berodde delvis på att jag körde racern och ville undvika grusvägar. Jag hade några jobbiga tillfällen i början av turen när jag körde mindre vägar som "tog slut" i grusvägar.

Vad gäller kartor så gjorde jag så att jag skaffade en liten översikskarta från en mack och sedan gick jag till bokhandeln och letade rätt på en bilatlas i en skala som jag gillade och sen skar jag helt enkelt ut de sidor jag ville ha. På så vis hade jag både översikts och detaljkartor. Nästa tur skar jag sedan ut de sidorna jag behövde då och så kan man ju hålla på. Bara att spara de sidorna man använt och stoppa tillbaka dem efter turen. Den kartboken jag köpte kostade 129:- dvs hela Sverige till priset av ett eller två ex av röda eller blåa kartan.

Hoppas det var till någon hjälp.

/Ala
 
Ytterliggare ett förslag är eniros vägbeskrivning där du kan sålla bort motorväg och färja. Man får allt fint och prydligt på någon sekund med bilder och text, redo för utskrift.
 
vägval

Hej.'
Jag cyklade en tur för några år sen fast norrut. Det är ju alltid sjysst att välja mindre vägar som inte är så trafikerade, men ändå asfallt. Sen måste du tänka utifrån vilken cykel du har ifall, du ska göra det snabbt, på racer eller vanlig cykel, tänker du tälta längsvägen eller?

Små mindre vägar är lättare att hitta tältplats på ifall du tänkt den biten, på större vägar är ofta vägrenen bredare men där åker också bilar och inte minst lastbilar oftare och samtidigt fortare.
Vilket kan vara lite snuskigt ibland.

Har du inte bråttom välj småvägar lite kringelkrok är roligare än km raksträckor på rad. Lite grus en liten bit om du inte har en racer kan vara ok ett tag. Brukar inte vara så farligt.
Ta en atlas o leta jag valde väg med en gammal europa atlas det funkade bra..
Ha en god tur och lycka till...
Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beas Motala -Öland Långcykling 0
Haddock Hur ta sig till Motala? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.