Ompacketering av frystorkat

Hej.

Funderar på att packa om den frystorkade maten(Blåband, Real) i vanliga plastpåsar för att spara vikt. Hur påverkar detta hållbarheten på maten?
 
Hur mycket kommer du att spara i vikt?
Själv sticker jag hål i dem för att få ut luften och komprimera dem så tar de mindre plats.
 
Utan att veta så har jag svårt att tro att maten skulle bli dålig på 14 dagar.
Pröva med en påse och se.
Du kan inte lätta packningen på något annat?
 
Utan att veta så har jag svårt att tro att maten skulle bli dålig på 14 dagar.
Pröva med en påse och se.
Du kan inte lätta packningen på något annat?

Tyvärr inte, har den så minimalistisk som jag med samvete och ekonomi kan få den i dagsläget. Har tyvärr heller ingen möjlighet att testa då jag åker om ett par dagar. Men borde väl vara konstigt att mat som är tillverkat för att hålla långa perioder förfaller inom 14 dagar efter öppnandet?
 
I försluten pås är maten i en steril, torr miljö utan syre. Punkterar man påsen så förstör man den miljön. Sen hur mycket det påverkar maten är svårt att gissa. Vakuumpackar man den direkt så borde den ju klara sig rätt bra, men vanliga plastpåsar är inte lika hållbara.
 
En kompromiss...

Packa om hälften i plastpåsar... och spara resten av original påsarna till slutet av vandringen.

Mvh troswe
 
Hur många kg har du totalt för dessa 14 dagar?


Totalt har jag 23 kg beroende på vad jag har på mig och vad jag har nedpackat, varav 11,5 kg är mat.


I försluten pås är maten i en steril, torr miljö utan syre. Punkterar man påsen så förstör man den miljön. Sen hur mycket det påverkar maten är svårt att gissa. Vakuumpackar man den direkt så borde den ju klara sig rätt bra, men vanliga plastpåsar är inte lika hållbara.

Då testar jag att enbart ompaketera hälften av maten så känns det säkrare än en magsjuka i mitten av ingenstans:)
 
Jag packar om all min proviant (även frystorkat, Spagetteria mm) i vanliga fryspåsar inför turen för att spara plats och vikt (dessutom minimalt med sopor som skall med tillbaka - på senaste 12-dagars turen hade jag max 100g sopor + en tom gastub att bära ut). Plastpåsarna knyter jag så tight som möjligt och förvarar i en större plåstpåse inuti ryggsäcken på vandringen. Jag har aldrig haft problem med att maten blivit dålig.
Torrvaror som gröt, couscous mm kan man ju packa och förvara i plastpåsar när som helst, frystorkat brukar jag packa om i samband med förberedelserna någon vecka innan turen.
 
Jag packar om all min proviant (även frystorkat, Spagetteria mm) i vanliga fryspåsar inför turen för att spara plats och vikt (dessutom minimalt med sopor som skall med tillbaka - på senaste 12-dagars turen hade jag max 100g sopor + en tom gastub att bära ut). Plastpåsarna knyter jag så tight som möjligt och förvarar i en större plåstpåse inuti ryggsäcken på vandringen. Jag har aldrig haft problem med att maten blivit dålig.
Torrvaror som gröt, couscous mm kan man ju packa och förvara i plastpåsar när som helst, frystorkat brukar jag packa om i samband med förberedelserna någon vecka innan turen.

Hej Smux!
Tack för att du delade med dig.
Det var det jag likaså hade i åtanke då dessa förpackningar till frystorkade rätter ändå väger en del som sopor också, vilket känns oerhört onödigt att gå och bära på.

Ska ta och fixa till alla rätter nu, så blir det lätt i ryggsäcken:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nimco Packa frystorkat effektivast? Fjällvandring 25
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
Lämmel Frystorkat, var köper man det? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.