Öljetter

Har använt ölljetter gjorda av mässing till div. projekt (ryggsäck, tält...), men dessa deformeras ganska lätt (helt enkelt för att de är av mässing antar jag). Har hittat rostfria öljetter när jag letet runt på nätet men har inte köpt och provat dessa än.

Är det någon som har något bra tips öljetter som tål hårda tag (~6-8 mm) ?

/M
 
Sätter du öljetten på rätt passande bricka blir hela montaget vida fastare. Till båt och bilkapell brukas dubbla engelska öljetter, även de är stabilare. Olika öljett montage kräver olika monteringsvierktyg.
go tur
 
För att sätta en öljett bra behöver du en bra spindelpress och rätt verktyg. Det är den största boven i dramat med dåliga öljetter. De öljetter man köper i sybutiker (typ prym) med medföljande plastverktyg är inget bra. De är inte gjorda av mässing utan pläterade. Riktiga mässingsöljetter håller (kolla gamla sadlar, bälten och väskor).
 
Jag har fått hjälp av med öljetter på http://www.uffeshoppshop.se/

Jag har förmånen att det tar mig sådär 5-10 minuter att cykla dit.

Men jag tror att rostfritt stål är så hårt att man behöver deras specialmaskin för att pressa ihop öljetten.

När det gäller öljetter i rostfritt stål så skulle jag annars kolla med någon segelmakare.

Per
 
Ja det är just 'Prym' som jag använt.

Då kanske man kommit så långt det går med hobby-prylarna och skall man ta det ett steg till så är det spindelpress som gäller. Eller så får man cykla ner till skomakaren, för Västerås blir lite långt.

Tack för hjälpen.

/Micke
 
Ja det är just 'Prym' som jag använt.

Då kanske man kommit så långt det går med hobby-prylarna och skall man ta det ett steg till så är det spindelpress som gäller. Eller så får man cykla ner till skomakaren, för Västerås blir lite långt.

Tack för hjälpen.

/Micke

Prym ska man akta sig för. Riktigt dålig kvalitet till svindyra priser. Gäller i stort sett alla deras produkter. Tyvärr är det svårt att hitta andra om man inte vill köpa i bulk eller har företagskonto hos typ 100 olika utländska leverantörer. Sjukt störigt. Nevotex har t.ex. bra öljetter (och dåliga) men såklart måste man ha firma och köpa i bulk för att få handla. Det är sjukt vanligt förekommande i Sverige av någon anledning, att man som privatperson är begränsad till att köpa skit till dyra priser. Det blir billigare att köpa från ungern på ebay, känns ju helt rimligt... Speciellt idag när det faktiskt är sjukt lätt att slänga upp en webshop (speciellt om man redan har en tryckt katalog med produktfoto). Nä, bra trött på leverantörer där man måste ansöka om konto och ha massa kontakt med säljare som oftast inte är ett dugg intresserade (och då talar jag både som privatperson och som företagare). Känns som om många företag hellre lägger energi på luddiga texter om kvalitet och kompetens på sina hemsidor, men sällan kan leva upp till det IRL.

[/Dagensbittrautbrott]
 
Har en nitång med utbytbara huvuden, likande finns i Tandys katalog. Min är uråldrig, den har utbytbara verktygshuvuden för olika uppgifter: håltagning, mönsterstansning samt öjett och tryckknappmontering, i några olika storlekar.
Men gäller det 7-12 mm öljetter tror jag mer på öljettpressen, även om det är en bit dit.
Beroende på material och tjocklek kan man behöva extra tyglapp och förtjockningar av olika material och tjocklek. För att få kraftöverföring från öljetten till väven.
Lika viktigt som att öljetten är rätt monterad är att hålet är att rätt storlek, en båtkapellmakare jag besökte oljelackade hål och öljettarean innan han högg hålen med en huggpipa med rätt mått.
Det finns även popnit av öljetttyp, monteras med vanlig popnittång.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.