Göra hål för öljetter i en hållbar rem

Hej!

Jag vill göra hål i en rem för att kunna sätta i en öljett. Problemet är att jag inte lyckas få hål på remmen, den är alldeles för slitstark. Jag har testat med den grejen som följde med öljetterna (en plastgrej där man sätter i någon slags metallgrej och som man ska slå på med en hammare) och har också testat att göra hål med en sån som man gör hål i läder med. Men utan att lyckas. Så, hur kan man annars göra hål på remmar för att kunna sätta i öljetter?

Remmen är en helt vanlig rem, typ sån här:
Spannrem_stor.jpg
 
alltså ett riktigt stansverktyg bör få hål på den där. Kanske den enklaste produkten från hyllan är en sån där tång med flera hålpipor. (http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=håltång)

Ska du ha större öljetter kan det vara värt att hitta ett rör av lämplig dimension, slipa kanten tunn runtom, och stansa med mot ett lagom hårt underlag, typ träbit.

Ska du bara göra ett enda hål, kanske det enklaste hemmatipset blir att smälta hålet med en spik eller nått som du värmer över öppen låga. Remmen är väl av nylon?
 
Jag lyckades med hjälp av att använda en sax. Hade inte tänkt på det. Men om det inte hållar så låter värme som en bra idé för att skapa hårda kanter runt öljetten!

Tack så mycket för tipsen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.