Ödsligaste skogsområdet i norra Dalarna?

Vilket skogsområde är det mest ödsliga i norra Dalarna?

Jag funderar på att göra en 4-dagars skidtur med tält under påskhelgen, men saknar erfarenhet av området och är därför tacksam för tips.

OBS: Frihet från skotrar vore ett stort plus, om det nu överhuvudtaget är möjligt...

Tack på förhand + MVH / Gunnar H.
 
Finnmarks skogarna utanför malung..
Startar vid malungsgränsen och sträcker sig en bit in i norge, garanterat skoterfritt. Att uppmärksamma är myrar och gott om både björn och varg. En av sveriges störta vargstammar rör sig i dessa områden
Jag själv har besökt dessa marker för fiskets skull och fick se dessa härliga djur på nära håll flertalet gånger.

Sälen fjällen har annars fina områden och även kläppen i transtrand kan erbjuda härliga turer
 
Finnmarksskogarna utanför Malung

Tack Fredrik! Den frågan hade jag nästan glömt att jag ställde (2005). Bättre sent än aldrig alltså.

Jag antar att du menar området som i söder avgränsas av riksväg 45, i öster av väg 71, i väster av värmländska Klarälvsdalen och i norr av vägen mellan Rörbäcksnäs och riksväg 45?

Det är stort område, har du något förslag till tursträckning för en fyradagarstur med skidor på vintern?

Jag har tidigare funderat över möjligheterna för fiske och fågelskådning i området vid Tisjön, Tåsjön och Örsjön, men aldrig kommit i väg. Det ser intressant och öde ut på översiktskartan.

Angående vargflocken, är det det här reviret som du avser?

http://www.vargreviret.com/tandovala.htm

MVH / Gunnar H.
Gysinge
 
Beträffande vargarnas revir och antal ska man nog ta det mesta med en nypa salt. När man inventerar så är det inte en exakt vetenskap. Stammen i dalarna är enligt sverige en norsk flock ( kan tydligen inte gå över gränser *ler* ) och finns det minsta tvivel i räkningen tar man sonika bort den i rullarna. I sverige enligt jorbruksverket finns det bara ca 200 i hela sverige. Kanappast troligt när jag vet att det finns ca 140 st i bara dalarna. Reveren är stora, kanske så stora som 50mil. Så ta inte så hårt när du ser dessa kartor. Skulle tro att det är en ensam hane eller liknande som försöker sig på att ta över ett större område.

Området uppe vid tisön är undebart men mycket våtmark, men längre turer så är det allt väster 71:an

Men mitt smultronställe är efter särna
 
Beträffande vargarnas revir och antal ska man nog ta det mesta med en nypa salt. När man inventerar så är det inte en exakt vetenskap.

Det kan jag hålla med om, även om jag anser att det mesta du skriver i övrigt är rena rappakaljan.

Stammen i dalarna är enligt sverige en norsk flock ( kan tydligen inte gå över gränser *ler* )

Vadå, "enligt sverige"? Vad menar du? Källa till detta minst sagt svepande påstående? Vad betyder "en norsk flock"?

och finns det minsta tvivel i räkningen tar man sonika bort den i rullarna.

Ett exempel på vad jag kallar rappakalja.

I sverige enligt jorbruksverket finns det bara ca 200 i hela sverige. Kanappast troligt när jag vet att det finns ca 140 st i bara dalarna.

Har jordbruskverket uttalat sig om det? Länka gärna! Jag trodde annars att det fortfarande var naturvårdsverket som var högsta instans när det gäller den svenska förvaltingen av stora rovdjur. Hur vet du hur många vargar det finns i Dalarna? Hur många mil har du spårat?

Reveren är stora, kanske så stora som 50mil.

Vad menar du? 50 x 50 mil eller 50 kvadratmil?

För att få den senaste informationen angående den skandinaviska vargstammen hänvisar jag till Skandulvs hemsida:

http://skandulv.nina.no/default.asp

Statusrapporten för föregående vinter finns här:

http://skandulv.nina.no/skandulv%20...pdf-filer/u%C5rsrap-Skand-2006-07-31okt07.pdf
 
Skoterfritt

är det ju inte i Dalarna annat än möjligen i Töfsingdalens nationalpark. Det finns vidare restriktioner i t ex Långfjällets naturreservat men rätt mycket skoterleder och t ex samerna får väl köra fritt.

Det finns stora skogar som är synnerligen glest befolkade i norra Dalarna både öster och väster om Särna mot norska gränsen respektive gränsen mot Härjedalen. Gissar också att området öster om Trängsletsjön norr om Älvdalen som till stora delar är skjutfält kan vara rätt glest besökt.

Thure
 
Rappakalja?
tycker att det är beklämmaned att vissa personer inte visar mycket tilllit till andras kunskaper och erfarenheter.

Vad det är som bestämmer vilket land flocken tillhör är 1: landet som alfa hane och alfa hona kommer ifrån. I detta fall just Norge.
2: det land som vill ta ansvar för flocken
3: Jag har jobbat med jorbruksvärket i nästan 5 år, och slutade på grund av politik.

Ricktlinjer vad man använder sig av när en flock räknas är många faktorer som tex spillning, hår, okulära besiktningar och min favorit. gissade kullar, ja du läste rätt! tar man bort något av dessa ting existerar inte vargen därav att man inte vet. Missfårstå mig rätt när jag säger vad man vet och inte vet men finns det inga tillräckliga bevis så faller djuret bort ur rullarna.
4: antalet som du hänger upp dig på är inget exakt men grundat på erfarenhet och det jag själv har sett.

Antal spårmil jag har i kroppen i bara dalarna vet jag inte men skulle uppskatta det till ca 200 på skidor eller i skor. Sen så har jag kanske 2000 timmar framför avhandlingar/ besiktningar som andra har gjort.
 
Rappakalja?
tycker att det är beklämmaned att vissa personer inte visar mycket tilllit till andras kunskaper och erfarenheter.

Vad det är som bestämmer vilket land flocken tillhör är 1: landet som alfa hane och alfa hona kommer ifrån. I detta fall just Norge.
2: det land som vill ta ansvar för flocken
3: Jag har jobbat med jorbruksvärket i nästan 5 år, och slutade på grund av politik.

Ricktlinjer vad man använder sig av när en flock räknas är många faktorer som tex spillning, hår, okulära besiktningar och min favorit. gissade kullar, ja du läste rätt! tar man bort något av dessa ting existerar inte vargen därav att man inte vet. Missfårstå mig rätt när jag säger vad man vet och inte vet men finns det inga tillräckliga bevis så faller djuret bort ur rullarna.
4: antalet som du hänger upp dig på är inget exakt men grundat på erfarenhet och det jag själv har sett.

Antal spårmil jag har i kroppen i bara dalarna vet jag inte men skulle uppskatta det till ca 200 på skidor eller i skor. Sen så har jag kanske 2000 timmar framför avhandlingar/ besiktningar som andra har gjort.

Så du underkänner helt frankt det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv och de resultat som projektet presenterar, och tycker att jag ska ha mer tillit till dina "kunskaper och erfarenheter" än till resultaten från forskare vid 9 vetenskapliga institutioner? Ja jösses...
 
nej självklart inte ska man bortse från skandulvs forskning. Det har jag nog alldrig heller påstot, eller?

Jag bara påpekade min synpungt att man ska ta resultaten med en nypa salt. Tex enligt skandulv så finns det inga vargar i malung, kanske enstaka par? Nu händer det så att jag var ute och fotade för ca 3 v sedan och kom i kontackt med en flock på ca 10 djur varav 3 med sändare men enligt jordbruksvärket så finns inte de. Och med detta mitt starka missnöje och därav att jag slutade hoss jordbruksvärket.

Jag ber om ursäckt om vissa tog illa vid sig men saken är den att det gemeneman " får reda på" är inte alltid hela sanningen tuvär. Jag vet att skandulv försöker ändra på detta men tuvär sätter sig politiker i mellan, kanske på grund av varg hatet ( eget spekulerande )
 
Hövlighet/personangrepp

Innebär diskussioner på internet där man är "anonym" att man kan skippa all hövlighet?

Vad var sakfrågan?! Svenska vargstammen? eller Vilket skogsområde är det mest ödsliga i norra Dalarna?

Vargfrågorna kan ni väl emaila varandra om (då kan ni vara hur ohövliga som helst) eller diskutera på i ett vargforum.
 
Senast ändrad:
Tex enligt skandulv så finns det inga vargar i malung, kanske enstaka par? Nu händer det så att jag var ute och fotade för ca 3 v sedan och kom i kontackt med en flock på ca 10 djur varav 3 med sändare men enligt jordbruksvärket så finns inte de.

En sista fråga av rent intresse: Mig veterligen har inte Skandulv publicerat några data om innevarande vinter, dvs läget för tre veckor sen. Varifrån har du fått de uppgifterna? Det jag vet är att läget öster om Klarälven och speciellt söder om E45 är väldigt oklart just nu. Flera gruppers hemområden gränsar och överlappar delvis varandra där och snöläget hittills i vinter har inte möjliggjort några längre sammanhängande spårningar. Förhoppningsvis går det att få mera klarhet inom kort.


Innebär diskussioner på internet där man är "anonym" att man kan skippa all hövlighet?

Vad var sakfrågan?! Svenska vargstammen? eller Vilket skogsområde är det mest ödsliga i norra Dalarna?

Vargfrågorna kan ni väl emaila varandra om (då kan ni vara hur ohövliga som helst) eller diskutera på i ett vargforum.

Okej, du har rätt, jag ska släppa detta. Jag blir bara så trött på alla tvärsäkra påståenden om varg som inte har något stöd i den forskning som bedrivs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Norra Öland, finaste stället? Naturområden 2
Kallebalik Norra Mora Vildmark Naturområden 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.