Norra Öland, finaste stället?

Hej! Jag ska på en utflykt med närmaste släkten till helgen och vi har en halv dag över på norra Öland, d.v.s. en eftermiddag och en kväll. Jag står för planeringen och funderar just på vart vi ska åka. Vi vill ha fin natur med en lagom promedslinga på ett par km eller så och gärna där det inte är helt tjockt med turister (men värsta turist-säsongen är väl slut redan?). Problemet är egentligen att det finns alldeles för mycket att välja mellan... Jag vet att det är alldeles för snålt om tid men folk ska hem till jobb, m.m. så det får bli ett smakprov av norra Öland den här gången. Vad ska jag satsa på? Trollskogen? Lindreservatet? Byrums raukar? Bödakustens östra naturreservat? Bödakustens västra naturreservat? Vi har bil. Det ska bli en överraskning vart vi ska åka för delar av sällskapet.

Tips på fin promenadslinga önskas! Tack!
 
Senast ändrad:
Trollskogen är häftig, lite dramatisk natur tycker jag men kan inte uttala mig om de andra. I Trollskogen får man heller inte cykla så ni går bara bland andra gående.
Neptuni ägnar/åkrar vid Byxelkrok är också vackert
Annars är min häftigaste naturupplevelse på norra Öland en åskig natt i Grankullavik för några år sedan. Vi bodde med utsikt norrut och såg hundratals blixtar i mörka natten över havet/bukten under ett par timmar. Mycket dramatiskt naturskådespel, tror det var enkelglasfönster också så ljudet förstärkte upplevelsen, båda av regn, vind och åska.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.