Och halvrep som helrep?

Har läst de tidigare repdiskussionerna med stort intresse, men nu har jag en egen fråga.

För ett tag sen såg jag en rätt erfaren klättrare som inte ville leda på ett rep (som enkelrep) när såg att det var märkt som halvrep. Det verkade ju rätt vettigt, men senare har jag tänkt på att det är väl ingen skillnad mot när man klättrar med dubbelrep? Då faller man ju i ett av repen.

Så varför skall man inte leda med halvrep som enkelrep? Är det för att det töjer sig mera, eller för att det kan gå av? Utsätter sig i så fall alla som klättrar med dubbelrep för stor fara?

(Leden som det rörde sig om var kort och med rak sträckning)
 
Ett halvrep är inte gjort för att ta fall i enkelrepskonfiguration, det töjer sig avsevärt mer än ett enkelrep och går mycket lättare av t.ex. om det hamnar över en kant. Vid riktigt långa fall med dubbelrep kommer båda repen att absorbera fallet (om man inte har klippt dem helt fel). Vissa prominenta alpinister använder ibland ett halvrep som enkelrep för att spara vikt, men det brukar vara på långa turer som inte är alltför tekniska, där risken för att falla bedöms som låg.

/P
 
faktor 2???

Jag gissar bara, men det kan ju vara så att man med halvrep aldrig utsätter sig för faktor 2 fall på ett (1) rep. Vid faktor 2 fall hamnar all belstning på stadplatsen, dvs i säkrarens repbroms. Har man då två halvrep så tar bägge repen belstningen.

Som sagt bara en gissning, viktigt att understryka. Någon som vet med säkerhet?

(Edit: Per visste)
 
Halvrep går inte av för att man råkar belasta det enkelt. Det beror självklart på hur stor belastningen är. Definitionen av halvrep är ett UIAA-test av brottstyrkan med ett! faktor två fall med 40kg vikt. Helrep = 80kg vikt vid testtillfället. Sedan klarar de flesta rep fler än ett faktor två fall men det är för att tekniken hos reptillverkarna utvecklas och har gjort STORA framsteg sedan testet togs fram.
Köper du det tunnaste halvrepet som finns och tar ett långt fall över en skarp kant kan det gå dåligt men om du har ett av de kraftigare halvrepen och ramlar bara några meter med repet i fria luften finns inte mycket att oroa sig för. Sunt förnuft.

Som alltid är det en riskbedömmning man gör själv varje tillfälle man värderar att använda halvrep enkelt men jag tar ibland förstemansfall i ett halvrep där jag vet att bara ett rep kommer ta belastningen. Ofta när man klättrar med två halvrep använder man ett för att säkra traverser, pendlingar och liknande så att andremannen får säkring mer direkt uppifrån och slipper traversexponeringen. Om leden går mycket fram och tillbaka kan det också vara bra med halvrep för att minska repdraget.
Så fort du klättrar mer en en replängd kommer du ha användning av halvrep!

Köp en bok med grundläggande och lite mer avancerade reptekniker så lär du dig massor! Eller gå en fortsättningskurs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.