Nybörjare

Hejsan alla!

Jag är en glad nybörjare på det här med positionering och tänkte inom kort införskaffa mig min första GPS. Men då är ju frågan om vad man skall köpa. Jag är ju rätt så grön när det gäller GPS, men har förstått att antingen så är det Garmin eller Magellan man skall hålla sig till. Ni där ute som har bra mycket mer erfarenhet än vad jag har, har ni några tips? Det jag vill använda GPS:en till är ju tex geocaching (verkar ju hur skoj som helst) och kunna söka efter en adress och få fram på karta vart den ligger, typ vid bilkörning. Sedan finns det väl hur många användningsområden som helst =) Vad skulle ni rekomendera? Hellre så köper jag en mer avancerad än att efter typ två månader upptäcka att man har en allt för enkel GPS...

Sedan en till liten fråga. Kartprogram! Vad kan man använda för kartprogram i GPS:en? ÄR det bara som i Garmins fall, att man bara kan tanka in MapSource, eller går det även att använda tex Lantmäteriets kartor och typ Route66? Som ni kanske märker så är jag inte allt för insatt i det här.

Tacksam för alla svar, långa som korta =)
Tack på förhand
 
Bästa nybörjartipset är att bläddra och söka i detta forum

Jämför dina behov med andras. Börja läs t ex på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19565
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16530

När du sen ska köpa, läs här
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18253
och titta i din plånbok och se vad det räcker till. Din reflektion att inte köpa för billigt och enkelt stämmer. Ju mer du lär dig, ju mer vill du kunna göra med din GPS.
 
Jag får tacka för ditt svar. Det fanns en hel del nyttigt att läsa där =)

Kollade lite på Axhede & Hanssons websida. Där hade de ett erbjudande om att köpa demo och test GPS till kanonpris. Den som erbjudandet gäller är Magellan Meridian för 3400:- inkl. frakt. Dessaa GPS:er har varit ute som demonstrations GPS vid mässor, testexemplar för journalister eller inbytes GPS. De flesta är i så gott som nyskick. Samtliga av dessa GPS är fullt genomgångna samt uppdaterade med den senaste mjukvaran. 1 års garanti lämnas från inköpsdatum. Är det ett erbjudande att nappa på?
Men en liten fråga som jag ställer mig gällande den är att den har ett utbyggbart minne via Security Data-kort. Är det något nytt kort, eller menar de helt enkelt secure digital???
 
SD-kort

Meridian-serien tar helt vanliga Secure Digital-kort. Det är en av huvudanledningarna till jag jag själv skaffade en Meridian.

Jag tycker det är konstigt att Garmin inte har någon modell med utbytbara minneskort. Man tycker att de flesta skulle uppskatta möjligheten att kunna ta med sig mer kartinformation osv.
 
Ja, då kanske det blir en Magellan ändå då...

Men låter 3400:- som ett rimligt pris för en meridian? Eller skall man satsa på något annat?
 
Jozze1; sa:
Men låter 3400:- som ett rimligt pris för en meridian? Eller skall man satsa på något annat?

Jag tycker det verkar helt ok. Nur är jag iofs inte längre så uppdaterad på priserna, mest för att jag till slut skaffade mig en MeriGold*

Ett demoexemplar lär inte ha varit ute i skog och tjärn så den borde inte ha slitits något vidare. Får man bara garanti på den så är det nog ingen fara. Skulle det bli problem så är det tryggt att ha handlat den i Sverige.

Vad gäller modellen:
Garmin Legend har också karta, hyggligt med minne, är mindre/lättare och låg ungefär lika i pris där jag tittade. Den kändes som en stark konkurrent.

Meridian å andra sidan verkade ha bättre mottagning och vara bättre på "back track"**. Nu vet jag inte om den verkligen har bättre mottagning än en Legend, men då mottagarens enda syfte är att ha kontakt med satelliter känns det värt 290g inkl reservbatterier.

Det jag till slut fastnade för var SD-korten. I all elektronik brukar minnet bli en flaskhals förr eller senare. Vem vet, sväller programvaran kanske den kan flashas in där baskartan ligger och att man istället använder större SD-kort för kartdata/waypoints?

Nåväl, jag tror du blir nöjd hur du än gör. Jag tror att alla moderna GPS-mottagare är tillräckligt bra vad gäller kartor (även om det går i cykler och att Garmin verkar ligga före just nu) och att det alltid är en balansgång mellan motstridiga krav (minne-pris, storlek-mottagning).

* Meridian Gold. Större inbygd baskarta. Vanliga Meridian hade också en bug som jag nu tror är mjukvarufixad. Det handlade om loggning när batterierna tog slut och att den då inte orkade spara informationen i minnet. Mer info på http://www.gpsinformation.net
** Jag är osäker på vad det heter. Man knallar upp på ett berg. Det blir dimma. GPS:en följer sin egen loggade väg tillbaka till tältet. Garmins modeller följde inte spåret tillbaka punkt för punkt utan jämnade ut lite.
 
Nu tror jag att jag nästan har bestämt mig. Antingen så blir det en Legende eller Meridian GPS. Garmin har ju storleken som fördel, men Magellan har ju å andra sidan utbyggbart minne. Frågan är ju hur långt klarar man sig på 8MB som Legenden har? Legenden kostar runt 3000 ny här i Sverige (någon som vet något billigare ställe?) och Magellan hittade jag ju på Axhede & Hansson för 3400:- som demoex med 1 ård garanti. Så nu gäller det ju bara att bestämma sig...
 
GPS

Jag måste säga att du skall köpa en Garmin. Titta bara på den och des funktioner och pris och storlek sen är det bara att avgöra med alla andra.
 
Nöjd med GPS V

Jag har använt Garmin GPS V i handen, MC och bil. Fungerar bara bra. Begränsat minne på 19MB men det räcker riktigt långt nu efter uppdaterad programvara. Autorutten är klart snitsig. Vet ej vad som kommit sedan dess som klarar automatisk ruttplanering och ändå är vädertålig.
 
Lutar åt en Garmin Legend mer och mer. Att det är ett litet format på den ser jag som ett plus, då den blir lätt att ha med sig. Att den bara har ett minne på 8MB har jag förstått som tillräckligt. Sedan så får man väl byta upp sig efter ett år eller så om man nu märker att man vill ha någon mer vassare GPS =)
 
Snåla inte med minnet

I Garmins värld. Om du vill ladda in kartor längs E4 från Stockholm till Malmö tar det 7,41MB. Om du sen ska köra E6 upp till Göteborg och vill ha med den biten också fyller det totalt 9,25MB. Ska du sen upp till Stockholm igen från Göteborg längs E20 blir det 13,2MB. 8MB minne förslår alltså inte så långt. I alla fall inte om man vill ha karttäckning längs hela rutten.

Det är klart att man kanske inte behöver detaljerad karta om man bara ska köra Europavägar, men du kan ge dig 17 på att det är precis på det ställe som du valt bort att ladda in kartan, som du kommer att önska att du har den med dig. Fast det är klart, man kan ha en bärbar dator med sig.

Slutsats. Fundera en gång till på om du inte redan från början ska satsa på ett större minne. Det blir dyrt att uppgradera minnet = köpa en ny GPS.
 
Jo, det e ju just det här med minnet som är en nackdel med Legenden. 8MB kanske är lite lite ändå. Skall man ha en bärbar dator med sig för att kunna ladda in fler kartdelar, så kan man ju lika gärna använda datorn som kartplotter. Då tappar man ju liksom detta med "handburen" GPS. Men samtidigt så har jag inte lust att lägga allt för mycket pengar på min första GPS heller. 3000 som legenden kostar tycker jag är rätt lagom...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.