Nybörjare

Hejsan alla!

Jag är en glad nybörjare på det här med positionering och tänkte inom kort införskaffa mig min första GPS. Men då är ju frågan om vad man skall köpa. Jag är ju rätt så grön när det gäller GPS, men har förstått att antingen så är det Garmin eller Magellan man skall hålla sig till. Ni där ute som har bra mycket mer erfarenhet än vad jag har, har ni några tips? Det jag vill använda GPS:en till är ju tex geocaching (verkar ju hur skoj som helst) och kunna söka efter en adress och få fram på karta vart den ligger, typ vid bilkörning. Sedan finns det väl hur många användningsområden som helst =) Vad skulle ni rekomendera? Hellre så köper jag en mer avancerad än att efter typ två månader upptäcka att man har en allt för enkel GPS...

Sedan en till liten fråga. Kartprogram! Vad kan man använda för kartprogram i GPS:en? ÄR det bara som i Garmins fall, att man bara kan tanka in MapSource, eller går det även att använda tex Lantmäteriets kartor och typ Route66? Som ni kanske märker så är jag inte allt för insatt i det här.

Tacksam för alla svar, långa som korta =)
Tack på förhand
 
Bästa nybörjartipset är att bläddra och söka i detta forum

Jämför dina behov med andras. Börja läs t ex på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19565
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16530

När du sen ska köpa, läs här
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18253
och titta i din plånbok och se vad det räcker till. Din reflektion att inte köpa för billigt och enkelt stämmer. Ju mer du lär dig, ju mer vill du kunna göra med din GPS.
 
Jag får tacka för ditt svar. Det fanns en hel del nyttigt att läsa där =)