Ny vandringsmat i år?

Om tjugo dagar ska vi stå vid kaisepakte med glatt humör, pigga ben, lagom tung packning och näsan söderut.

Hög tid att börja planera mat med andra ord.
Höjdare som nog får vara kvar från föregående år är:

* Köttfärssås (hemtorkad) och pasta.
Givetvis!
* Renskavsgryta (hopfräst hemma och torkad) och snabbris.
En annan klassiker som inte kräver vidare presentation
* Thaikassler
Kassler i tunna skivor går bra att ungstorka. Tillsätt torkad frukt, kokosmjölkspulver och curry. Snabbris till

Sen har vi varianterna med rotmospulver (godare än potatismoset) och nån korv, och tortellini med tillbehör etc.


Men till saken:
Är det någon som har några nya vinnarrecept att förmedla?
 
Thai kycklinggryta

Thai kycklinggryta:
Räkna 1 - 2 kycklingfilé per person. Stek kycklingfilén hel i ugnen i 175 grader, skär sedan i tunna skivor (3-5mm) och torka. Torka även röd paprika och lök, räkna ungefär en halv av varje till 2 pers. Blanda även i några limeblad för smakens skull, finns att köpa färdigtorkade.

Blötlägg kyckling, lök, paprika och limeblad några timmar. Koka upp tillsammans med en tärning kycklingbuljong och kokosmjölkpulver motsvarande ½ burk, smaksätt med röd curry (1-2 tsk) och eventuellt vitpeppar.

Servera gärna nudlar till.

Jag köpte mitt kokosmjölkpulver i en thaibutik, men jag såg att det fanns på Coop. Finns även småburkar med kokosmjölk eller kokosgrädde som går att använda.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Enkel vandringsmat som fungerar Friluftsmat 26
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.