nroute 76csx xp

finns det någon som har haft problem med att det inte funkar med kombikabel 12v/data usb. Ström kommer men datorn hittar ingen gps. Med standardkabeln fungerar det som det ska.
Har någon löst detta problem som jag suttit i timmar med.Har suttit i alla möjliga supportköer men det är alltid tvärnobben. Fel i min dator, fel i nroute eller fel i kabel/drivrutin?
Evigt tacksam om någon vet lösningen.
 
Har för mig att det kan bli problem om du har en usb hub. Har du testat med kabeln direkt till datorn?

Förresten vad är det för kombinations kabel du talar om? Det är ju vanlig standard usb kabel som det skall vara.
 
svar till chuck

Kabeln ansluts till ciguttag i bil eller båt och förgrening med en usb till laptopen och en rund kontakt med 4 stift till gps:en.
Den är av modell UDPC01
 
Tror du trenger en virtuel com port for å kommunisere med en usb gjennom den runde pluggen på en 76.
Gå til garmin.com og hent ned "spanner".
Mulig det fikser problemet.
Den runde pluggen lever vel nare NMEA signaler..
 
Är det meningen att datorn skall få ström med den kabeln? Gpsen får ju ström från datorn om du kör med vanlig usb kabel...

Men vill du använda den så måste nog fixa en drivrutin för att köra usb till seriel som han ovanför här sa. Men jag har förmig att även garmins egna protokoll funkar med seriel kontakt?
 
Re:chuck

Köpte den för att standardkabeln är så kort om man t.ex vill sitta i baksätet och visa sig duktig på att hitta.Det följde med en skiva " Driver software for USB to GPS direct cables" men det hjälper inte att installera den fast det blir "sucessfully" varje gång.
Tack för dina svar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.