Norska/svenska fjällen i vinter

Goddag

Jag har börjat fundera på att ge mig ut 1,5-2 veckor i vinter med cykeln. Första tanken var att åka till Gotland, men efter att jag fick reda på att snö inte tillhör vanlighet där kändes det som ett dåligt val. Då dök norska/svenska fjällen upp på kartan. Men jag har ingen aning om hur vägarna ser ut under vintern. Tiden jag tänkte ge mig ut är runt v.9.

Just nu har jag tre idéer. En är att cykla Oslo till Bergen, en Bergen till Trondheim och en (som kanske skulle bli för kall) Kiruna - Narvik - Bodö. Det jag undrar är hur vägarna ser ut, har hört att en del småvägar är avstängda under vintern pga för mycket snö, några bra rutter ni vet om. Ifall de mindre fjällvägarna ser ut, hur är de större vägarna med trafik osv.

Har någon något tips på en annan rutt så mottags det gärna. Också om någon har koll på hur faktorer som vind, temperatur, hur mycket snö osv det vanligtvis är så vore det trevligt.

Har heller inte tänkt ge mig iväg själv så känner någon sig intresserad är det bara att säga till.

/Tobbe
 
En hel del norska vägar över fjället stängs emellanåt, mest beroende på snödrev, snöfall eller svallis.
Så kolla vägläget är ett tipps.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.