Norra delen av Vänern?

Hej!
Har tänkt mig att runda Vänern (på insidan:) i sommar och har med stort intresse o nöje läst Sture Markström's artikel.
Då jag är född i Vänersborg tror jag mig ha en viss känsla för den södra delen men den norra vet jag inte mycket om...
-
Tips o erfarenheter o sevärdheter mottages tacksamt!
 
karta

Hej!
Om du skall paddla i norra Vänern, finns det en utomordentlit karta, framtagen av Vänerkajak på Hammarö. Man kan köpa den direkt därifrån, men jag tror också att den finns i en del bokhandlar. Kostar typ 90-100 kr. Där finns utmärkt lämpliga tältplatser, rastplatser och sevärdheter mm.

Vänerkajak tel 054-521627

God tur!
 
Missa inte...

Måste ge dig tips på min favoritö i de norra farvattnen. Den heter Härö och ligger ungefär mellan Kristinehamn och Karlstad en bra bit ut i skärgården (sista utposten skulle man nog kunna säga faktiskt). Har gjort många härliga turer dit då den är lämplig som en helgutflykt från Karlstad. På västra sidan finns en fin skyddad lagun med bra tältmöjligheter. Tyvärr brukar båtfolket ligga just där så det kan bli lite trångt under högsäsongen. Norra spetsen är en rullstensås som fortätter långt ut i vattnet. Har landat även där och tältat. På ön finns två gamla fiskestugor som användes långt tillbaka. Åtminstone en av dem är öppna för övernattning vilket kan vara ett skönt alternativ. Ganska häftig känsla att sova i sådana "kulturhus" också.
Om du ska runda Vänern hoppas jag du planerat in Djuröskärgård om du inte varit där tidigare... MYCKET värt en egen tur också för den delen!
Lycka till!

Anders Palm
 
Lurö inte så dumt det heller!

Har ni vägarna förbi Lurö är det hekt klart värt att lägga lite tid där. Finns dessutom ett vandrarhem vid Stenstaka om man vill sova i en säng en natt. Fantastisk skärgård hela vägen upp till Värmlandsnäs. Paddlar själv i skärgården runt Kållandsö för det mesta och det kan jag absolut rekommendera. Men de vägarna kanske du inte har om du skall paddla i norra Vänern.
Är det någon som vet hur det ser ut på Dalslandssidan och i norra delen av Dalbosjön? Har funderingar på att ta mig från Kållandsö upp mot Lurö och fortsätta uppåt efter västra kanten av Värmlandsnäs. Fortsätta ned efter dalslandssidan och gå över dalbosjön tillbaks mot Kållandsö i höjd med Hjortens udde/ Hindens rev. Men som sagt var vet jag inte riktigt hur det ser ut i Dalbosjöns norra och västra delar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
perhaka Startplats Vätterns norra skärgård? Paddling allmänt 2
friluftaren Norra änden av Munsön Paddling allmänt 0
RoineK Kajakläger i norra Bottenviken Paddling allmänt 1
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
håkankristensson Söker kajak guide till Stockholms norra skärgård. Paddling allmänt 0
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
Headheretic Norra Svartälven Paddling allmänt 5
Anders V Bohus norra skärgård Paddling allmänt 2
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
dalen Bastu i norra skärgården Paddling allmänt 4
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
FarbrorBlå Tältplatser i norra Vätterns skärgård Paddling allmänt 3
malundin Algblomning Stockholms norra skärgård? Paddling allmänt 3
tommym Grundkurs havskajak norra ostkusten? Paddling allmänt 2
cwmint Norra Åland - Fantastiskt! Paddling allmänt 0
Hasse E Forspaddling i norra Gbg? Paddling allmänt 1
Stor Paddling i norra vindelälven Paddling allmänt 0
Paddling runt norra Grönland? Paddling allmänt 1
m490c Läget första delen av Nissan Paddling allmänt 7
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
olbrain Paddling i Vänern Paddling allmänt 2
Wibrån Paddla Vänern-Hjälmaren-Mälaren? Paddling allmänt 4
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
mler Siljan till Vänern? Paddling allmänt 1
pinge Isättningsplats nordöstra Vänern!!?? Paddling allmänt 0
gustafr hjälp för paddling västkust till vättern/vänern. Paddling allmänt 6
Kalle E Djurö i Vänern Paddling allmänt 3
kalkon1 Paddla på Vänern Paddling allmänt 1
buche Varför inte Vänern Paddling allmänt 0
masode tips om fina kajakvatten i Vänern Paddling allmänt 4
mario Paddla i Vänern Paddling allmänt 1
paddling vänern?? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.